ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.07.2021, 8:54
مستندسازان سرکوب معترضان خوزستان را محکوم کردند

یک صد و سی و چهار مستندساز سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای سرکوب مردم خوزستان در اعتراض به بی‌آبی را به شدت محکوم و اعلام کردند در کنار «تشنگان خوزستان» می‌مانند.

در این بیانیه که با عنوان «و دوباره بر سر آب آتش به پا شد» منتشر شده، آمده است: «ما کارگردانان سینمای مستند، بر پایه سنت‌ کاری‌مان همیشه بازتاب‌دهنده رنج و خواست مردمانمان بوده‌ایم و امروز نیز در کنار تشنگان خوزستان می‌مانیم و سرکوب مردمی که زندگی را جست‌وجو می‌کنند تا آب به آبادی برسد به شدت محکوم می‌کنیم.»

شهرهای مختلف خوزستان در  چهار شب گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده مردم به بحران بی‌آبی بود. این اعتراض‌ها از شامگاه پنجشنبه ۲۴ تیر، در شهر حمیدیه آغاز و با پیوستن مردم از شهرهای مختلف سوسنگرد، هویزه، ماهشهر، شادگان، خرمشهر، شوش و بسیاری دیگر از مناطق اهواز به‌رغم کشته و زخمی شدن معترضان عرب همچنان ادامه دارد.

اعتراض‌های مردم خوزستان با واکنش نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شده و تاکنون دست‌کم سه جوان با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

در این بیانیه با اشاره به آنچه بر سر پرآب‌ترین استان ایران طی چند دهه اخیر آمده است، آمده است: «این قصه تلخناک پرآب‌ترین استان ایران است که کارون، مارون، کرخه و اروندش گواهند که پیوسته از چشمان مردمان، خونابه روان است.»

آن‌ها با اشاره به کشتار مردم در خوزستان نوشتند: «این‌بار در هورالعظیم، همواره مرگ می‌روید و صدای دادخواهان در مرداب خاموش می‌گردد.»

مستندسازان در بیانیه خود نوشته‌اند “این قصه تلخناک پرآب‌ترین استان ایران است که کارون، مارون کرخه و اروندش گواهند که پیوسته از چشمان مردمان، خونابه روان است” و “این بار در هورالعظیم همواره مرگ می‌روید و صدای دادخواهان در مرداب خاموش می‌گردد”.

مستندسازان در این بیانیه گفته‌اند “سرکوب مردمی که زندگی را جست و جو می کنند تا آب به آبادی برسد به شدت محکوم می‌کنیم”.

بیانیه مستندسازان را افرادی چون ناصر صفاریان، هادی آفریده، فرهاد ورهرام، مهوش شیخ‌الاسلامی، مژگان ایلانلو، هادی معصوم‌دوست، کامران شیردل، مونا زند، سپیده ابطحی، بابک بهداد، مهران زینت‌بخش، پریشا شاهنده، ناهید رضایی و ...ده‌ها مستندساز سینمای ایران آن را امضا کردند.