ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.06.2021, 10:29
منشا آتش‌سوزی‌ و انفجارهای بزرگ در ایران چیست؟

خبرگزاری آناتولی: وقوع حداقل پنج آتش‌سوزی و انفجار خطرناک و مبهم در هفته اخیر به سیاق آنچه طی چند سال گذشته در تاسیسات و مراکز نفتی، هسته‌ای، صنعتی، نظامی و تجاری ایران رخ داده، افکار عمومی و ناظران بین‌المللی را به شگفتی واداشته و توجه رسانه‌های داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

تنها طی هفته گذشته دومین ناو جنگی بزرگ ایران دچار حریق و غرق شد، پالایشگاه تهران در آتش سوخت، مشابه همین حادثه در تاسیسات نفتی منطقه برومی اهواز اتفاق افتاد، دود بسیار بزرگ و غلیظی شهر نفتی آبادان در جنوب ایران فراگرفت و در کارخانه «فولاد زرند» استان کرمان انفجار ناشی از آتش‌سوزی رخ داد.

در مورد منشا این انفجارها و آتش‌سوزی‌ها دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد؛ برخی از موارد بلافاصله یا مدتی بعد اسرائیل مسئولیت آنها را برعهده گرفته است. گاه نیز کارشناسان و رسانه‌های بین‌المللی اسرائیل را به انجام چنین حوادثی متهم کرده، اما با تکذیب این کشور مواجه نشده‌اند.

گهگاه نیز فعالان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی اسرائیل را عامل خرابکاری در تاسیسات استراتژیک کشورشان دانسته، ولی تکذیبیه‌ای از سوی مقامات تهران صادر نشده است. در بیشتر موارد نیز مسئولین ایران وقوع حادثه را ناشی از نقص فنی و سهل‌انگاری اعلام کرده‌اند.

در ادامه این گزارش، به چندین مورد از نوع حوادث بزرگ و خطرناک که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون در مراکز و تاسیسات نفتی، نظامی، دریایی، هسته‌ای، صنعتی و تجاری ایران رخ داده و صدها میلیارد دلار خسارت مالی و صدها نفر تلفات در پی داشته است، اشاره می‌شود.

- ناو خارک در ژوئن ۲۰۲۱ در دریای عمان دچار حریق و غرق شد، اما به گفته مسئولین ایران تنها ۳۰ تن از ۴۰۰ سرنشین آسیب دیده‌اند. ناو خارک که در سال ۱۹۷۷ به سفارش حکومت سابق ایران از بریتانیا خریداری شد، ابتدا یک کشتی لجستیکی نظامی بود و بعدها با ایجاد تغییر و تسلیح آن به‌عنوان یک شناور جنگی به‌ویژه در زمینه دفاع هوایی به کار رفت. ارزش کنونی این ناو ۲۴۰ میلیون دلار برآورد شده است.

- پالایشگاه نفت تهران نیز در ژوئن ۲۰۲۱ دچار حادثه آتش‌سوزی شد. این پالایشگاه که پنج دهه پیش احداث و پس از انقلاب نام «شهید تندگویان» (وزیر سابق نفت ایران که توسط عراق اسیر و کشته شد) بر آن گذاشته شد، ظرفیت تصفیه روزانه ۲۳۵ هزار بشکه نفت (حدود ۱۵ درصد از ظرفیت پالایشگاهی این کشور) را دارد.

- تاسیسات نفتی برومی اهواز (ژوئن ۲۰۲۱) : به گزارش خبرگزاری «برنا»، شهرام وردک، سخنگوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ایران گفته که بر اثر نشت نفت آتش‌سوزی در خط لوله انتقال نفت روستای برومی منطقه غیزانیه اهواز رخ داده داده است.

- کارخانه «فولاد زرند ایرانیان» (ژوئن ۲۰۲۱): کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ایران از «آتش‌سوزی همراه با صدای انفجار» در این کارخانه خبر دادند. به گفته مدیر این کارخانه مشکل در زمان خروج مواد مذاب، موجب بروز آتش شده و حالتی انفجاری به خود گرفته است.

- مشاهده دود بسیار غلیظ و گسترده در آسمان شهر صنعتی و نفتی آبادان (ژوئن ۲۰۲۱): حمیدرضا ترکی زاده، مدیر پالایشگاه آبادان اعلام کرد که یکی از سیستم‌های پالایشگاه هفته گذشته دچار مشکل شده بود. فعال‌سازی کمپرسور به مدت یک تا سه ساعت به‌صورت منقطع دچار مشکل شد که انتشار گاز فلوریک را سبب شد.

- آتش‌سوزی وسیع در شرکت موادغذایی «بهنوش» در غرب تهران (ژوئن ۲۰۲۱): به گزارش خبرگزاری‌های ایران، شرکت شهر خودرو که مجری فروش و خدمات پس از فروش شرکت «ریگان خودرو» است، کاملا با آتش شرکت بهنوش درگیر شده است.

- پایانه اتوبوسرانی مشهد (ژوئن ۲۰۲۱): سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد آتش سوزی از داخل یک انباری با کاربری دپوی ضایعات کارتن در این ترمینال مسافربری آغاز شده است.

- کارخانه تولید پهپاد در استان اصفهان (می ۲۰۲۱): رسانه‌های ایران بدون ارائه جزئیات این خبر را تایید و اعلام کردند که چند نفر در این حادثه زخمی شده‌اند. روزنامه بریتانیایی «گاردین» نوشته که بعید نیست این آتش‌سوزی شبیه سایر اقدامات گذشته اسرائیل در درون ایران، بخشی از واکنش متقابل دو کشور باشد.

- آتش‌سوزی همزمان در دو کارخانه پتروشیمی‌ دماوند و مبین در عسلویه (می ۲۰۲۱): این دو کارخانه تامین کننده اکسیژن، نیتروژن، ازت، هوای فشرده و تصفیه کننده پساب‌ صنعتی هستند.

- انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز (آوریل ۲۰۲۱): فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در پی حادثه مذکور اعلام کرد که تاکنون پنج «خرابکاری بزرگ» در تاسیسات اتمی نظنز روی داده است. مسئولین و رسانه‌های مختلف ایران اسرائیل را عامل این حادثه دانسته‌اند.

- آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه هرات در مرز افغانستان-ایران (فوریه ۲۰۲۱): بیش از ۵۰۰ تانکر به ارزش ده‌ها میلیون دلار در آتش سوخت.

- آتش‌سوزی در پتروشیمی ایلام (نوامبر ۲۰۲۰): به گزارش خبرنگار مهر، حوضچه پساب واحد الفین شرکت پتروشیمی ایلام در غرب ایران دچار آتش‌سوزی شد.

- آتش‌سوزی در پتروشیمی «بندرامام» استان خوزستان (اکتبر ۲۰۲۰): بر اساس اعلام روابط عمومی پتروشیمی بندرامام، حادثه آتش سوزی در واحد آروماتیک این کارخانه پتروشیمی رخ داده، تلفات جانی در پی نداشته است.

- نشت گاز کلر از پتروشیمی «کارون» شهرستان ماهشهر استان خوزستان (ژوئیه ۲۰۲۰): به گفته مسئولین این کارخانه، حین عملیات تخلیه کلر از مخزن ایزوتانک، فلکسیبل جوینت این مخزن دچار پارگی شده و باعث انتشار گاز کلر به بیرون می‌شود و ۷۰ نفر زخمی می‌شوند. شرکت پتروشیمی کارون اولین تولید کننده ایزوسیانات‌ها در خاورمیانه است.

- آتش‌سوزی در نیروگاه زرگان اهواز (ژوئیه ۲۰۲۰): بنا به اعلام سازمان آتش‌نشانی اهواز یکی از ترانس‌های نیروگاه شهید مدحج زرگان در اهواز به‌دلیل افزایش دما دچار انفجار و آتش‌سوزی شد.

- آتش‌سوزی در کارخانه لنج‌سازی بوشهر (ژوئیه ۲۰۲۰) در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای ایران: هفت شناور در آتش سوخت.

- انفجار باقرشهر در کارخانه تولید اکسیژن در باقرشهر استان تهران (ژوئیه ۲۰۲۰): در این حادثه ۲ نفر کشته و ۳ تن دیگر زخمی شدند. عامل این حادثه نیز «خطای انسانی» اعلام شده است.

- انفجار تاسیسات غنی سازی هسته‌ای نطنز (ژوئیه ۲۰۲۰): بیشتر قسمت‌های زیر زمینی این مرکز با سانتریفیوژهای پیشرفته استفاده شده برای غنی‌سازی اورانیوم از بین رفته ‌است.

- انفجار در «نیروگاه اسلام‌آباد» استان اصفهان (ژوئیه ۲۰۲۰): شرکت تولید نیروی برق اصفهان، دلیل این انفجار را «فرسودگی ترانس برق» اعلام کرده است.

- آتش‌سوزی در منطقه گرمدره در غرب تهران (ژوئیه ۲۰۲۰): براساس تصاویر ماهواره‌ای محل سوختگی ناشی از این حادثه حدود ۲۲ هزار متر مربع و تقریبا سه برابر یک زمین فوتبال وسعت دارد. آتش‌سوزی گرمدره بعد از شنیده شدن صدای انفجار در غرب تهران رخ داده است.

- آتش‌سوزی در مجتمع آلومینیوم شهرستان لامرد از توابع استان فارس (ژوئیه ۲۰۲۰): گفته می‌شود در این کارخانه قطعات آلومینیوم برای ساخت سانتریفوژ تولید می‌شود.

- انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک پزشکی «سینا» در تهران (ژوئن ۲۰۲۰): در این حادثه حدود ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند.

- انفجار در منطقه «خجیر» تهران (ژوئن ۲۰۲۰): در این منطقه دو مجموعه، «گروه صنعتی شهید باکری» و «گروه صنعتی شهید همت» وجود دارد که پیشران‌های سوخت جامد موشک و سوخت مایع موشک‌های بالیستیک تولید می‌کنند.

- انفجار در مجتمع نظامی-هسته‌ای پارچین تهران (ژوئن ۲۰۲۰): مقامات ایرانی انفجار در پارچین را حادثه ذخیره‌سازی گاز اعلام کردند، اما به گفته منابع غربی پارچین انبار موشک و مربوط به فناوری هسته‌ای این کشور ‌است.

گفتنی است، پیش از سال ۲۰۲۰ و به عبارت دقیق‌تر در نیم دهه گذشته ده‌ها مورد از چنین حوادث مشکوکی در ایران رخ داده است. در این زمینه می‌توان به اختلال در فعالیت نیروگاه تامین‌کننده مرکز هسته‌ای «فردو» در نزدیکی قم (۲۰۱۲)، آتش‌سوزی در پتروشیمی کاوه؛ بزرگترین مجتمع تولید متانول جهان (۲۰۱۷)، انفجار انبار مهمات ارتش در دزفول (۲۰۱۸)، انفجار در بندر «شهید رجایی» استان هرمزگان (۲۰۱۹) (رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند این انفجار توسط موساد انجام شده است)، آتش‌سوزی مجتنع پتروشیمی «بوعلی سینا» ماهشهر (۲۰۱۷) آتش‌سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز (۲۰۱۷)، انفجار در یکی از سکوهای نفتی پارس جنوبی در جنوب ایران (۲۰۱۹)، آتش‌سوزی بازار بسیار ساختمان «پلاسکو» در تهران (۲۰۱۸) و غیره اشاره کرد.