ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.06.2021, 20:02
هشدار آمریکا به ایران در مورد عدم همکاری با آژانس

لوئیز بونو، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست امکان بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراهم سازد. لوئیز بونو هشدار داد، عدم همکاری در این زمینه می‌تواند گفت‌وگوهای ناظر بر احیای برجام را به مخاطره اندازد.

توافق بر سر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا تا روز ۲۴ ژوئن تمدید شده بود. توافقی که امکان بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران را برای بازرسان فراهم می‌سازد. آمریکا خواستار ادامه نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) از عدم پاسخگویی شفاف ایران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای در چهار مرکز هسته‌ای سخن گفته بود. در گزارش آژانس آمده بود که جمهوری اسلامی ایران درباره منشاء آثار یافت‌شده اورانیوم در تورقوزآباد و همچنین در مرکزی در اصفهان به پرسش‌های آژانس پاسخ نداده است.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در واکنش به اظهارات گروسی، آژانس را متهم به “سیاسی‌کاری” کرده و گفته بود که چنین گزارش‌هایی می‌تواند به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام آسیب برساند.

نماینده آمریکا در واکنش به اظهارات کاظم غریب‌آبادی، اعلام کرد که عدم همکاری ایران می‌تواند گفت‌وگوها و مذاکرات ناظر بر احیای برجام را به مخاطره بیندازد. در بیانیه نماینده آمریکا از این خواسته است که از انجام هر اقدامی که مانع از دسترسی و گردآوری اطلاعات لازم درباره فعالیت‌های هسته‌ای از سوی آژانس بین‌المللی انرژی گردد، جدا خودداری ورزد.

نماینده آمریکا تاکید کرد چنین اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دست‌کم به طور جدی باعث پیچیده شدن بازگشت ایران به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا گردد.

در نشست اخیر شورای حکام آژانس، کشورهای غربی از صدور قطعنامه درباره عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس در شرایط کنونی چشم‌پوشی کرده بودند. کشورهای غربی صدور چنین قطعنامه‌ای در شرایط کنونی را به زیان پیشبرد مذاکرات کمیسیون مشترک برجام می‌دانند.

دویچه وله