ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.06.2021, 21:31
بلینکن: تحریم‌های غیرمرتبط با برجام پابرجا می‌ماند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در جریان جلسه‌ای در یکی از کمیته‌های سنا در خصوص لغو تحریم‌های ایران در صورت احیای توافق هسته‌ای برجام گفت حتی در آن حالت هم صدها مورد از تحریم‌های وضع شده علیه ایران فعال خواهد ماند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه بر عزم کشورش برای حفظ تحریم هایی که با مفاد توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ منافات ندارند تاکید کرد. وی اظهار داشت: «پیش‌بینی می‌کنم که حتی در صورت پایبندی به توافق صدها تحریم از جمله تحریم‌های وضع شده از سوی دولت ترامپ در صورت عدم تناقض با برجام پابرجا خواهند ماند. این تحریم‌ها تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر دهد اجرا خواهند شد.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: حتی اگر ایران به اجرای برجام بازگردد، صدها مجازات علیه آن همچنان پابرجا خواهد ماند- از جمله مجازات‌های اعمال شده توسط (دونالد) ترامپ.

آنتونی بلینکن در عین حال احتمال لغو تحریم های وضع شده علیه بانک مرکزی و بخش نفت ایران را رد نکرد.

پیشتر بلینکن اعتراف کرده بود که ایالات متحده، پس از چندین دور گفتگوهای غیرمستقیم در وین، هنوز مطمئن نیست که آیا ایران آماده است تا گام‌هایی را با هدف بازگشت به اجرای توافق هسته‌ای بردارد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که کشورش در صورت پایبندی ایران به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ آماده بازگشت به برجام است. دو طرف در جریان گفتگوهای وین که قرار است طی روزهای آینده از سر گرفته شود در حال مذاکره برای تعیین تحریم هایی که آمریکا در صورت دستیابی به توافق موظف به لغو آن خواهد بود هستند. تهران و واشنگتن همچنین به طور غیرمستقیم بر سر جدولی زمانی برای بازگشت ایران به تعهداتش در چارچوب برجام مذاکره می کنند.

وزیر خارجه آمریکا یک روز پیشتر در جلسه‌ای با کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، با اشاره به اهمیت مهار کردن معضل هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت، چنان‌چه ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد یا در آستانه دست‌یابی به چنین جنگ‌افزاری باشد، خطر اقدامات شرورانه آن به شدت افزایش خواهد یافت.

آمریکا در هفته‌های گذشته در مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای توافق هسته‌ای برجام در وین، حضور داشته است. دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفته خواهان اجرای تعهدات در مقابل اجرای تعهدات است و اگر ایران به مفاد توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا هم چنین خواهد کرد.