ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.05.2021, 22:00
نهادهای امنیتی فشار برفعالان سیاسی را افزایش داده‌اند

گزارش‌ها از ایران حاکی است که قرارگاه ثارالله و سازمان اطلاعات‌ سپاه در تماس با تعدادی از چهره‌های سیاسی فعال یا غیر فعال در ستادهای انتخاباتی نامزدهای اصلاح‌طلب، آن‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند تا تعهد دهند که در انتخابات پیش رو در «چارچوب قانون» فعالیت خواهند کرد.‎

رادیو فردا اطلاع یافته که بعد از رد صلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، قرارگاه ثارالله و اطلاعات سپاه در تماس با فعالین ستادهای انتخاباتی نامزدهایی که رد صلاحیت شده‌اند آن‌ها را تحت فشار گذاشته‌اند که هیچ‌گونه موضعگیری انتخاباتی نداشته باشند.

قرارگاه ثارالله مهم‌ترین قرارگاه امنیتی در پایتخت جمهوری اسلامی است که وظیفه حفاظت از تهران و نهادهای مهم حکومتی مستقر در تهران در برابر هر نوع خطر اعم از شورش مردم و اعتراضات فراگیر ضد حکومتی و یا تهدید نظامی علیه حکومت مانند کودتا را برعهده دارد.

در کنار ۱۰ قرارگاه منطقه‌ای سپاه در سراسر کشور، قرارگاه ثارالله مهم‌ترین قرارگاه منطقه‌ای سپاه محسوب می‌شود.‎ این قرارگاه در سرکوب سه اعتراض بزرگ مردمی در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ مهم‌ترین نهاد سرکوب معترضان در تهران و شهرهای اطراف آن بوده است.

در تماس قرارگاه ثارالله و اطلاعات سپاه به فعالان سیاسی گفته شده که «محسن مهرعلیزاده به عنوان یک نامزد اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده و کار خلاف قانون نکنید و در چارچوب قانون فعالیت کنید».

نام محسن مهرعلیزاده، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی ایران، در فهرست ۱۴ نفره نامزدهای پیشنهادی که اصلاح‌طلبان منتشر کرده بودند قرار نداشت. صلاحیت او در سال ۱۳۹۴ از سوی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس رد شده بود اما برای انتخابات ریاست‌جمهوری که روز ۲۸ خرداد برگزار می‌شود تایید شده است.

پیشتر نیز سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه و شعبه ۱۲ این دادسرا، اطلاعات سپاه، پلیس امنیت و پلیس فتا در تماس با تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای از آن‌ها خواسته‌ بودند که هیچ مطلبی علیه و در نقد ابراهیم رئیسی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر نکنند.
عدم استعفای ابراهیم رئیسی از ریاست قوه قضائیه این گمانه را تقویت کرده که او در حال استفاده از دستگاه قضایی برای برخورد با مخالفان انتخاباتی خود است.

شورای نگهبان از میان ۵۹۲ داوطلب ثبت‌نام کرده، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرده است.

علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، مصطفی تاجزاده از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان، مسعود پزشکیان نایب رئیس سابق مجلس و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پیشین ایران، از غایبان بزرگ این فهرست هستند و همه نامزدهایی که جبهه اصلاح طلبان از آنها به عنوان کاندیدای این جبهه نام برده بود رد صلاحیت شده اند.

جبهه اصلاحات ایران در واکنش به این رد صلاحیت‌ها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که برای این انتخابات کاندیدایی ندارد.

در این بیانیه که رسانه‌های داخل ایران منتشر کرده‌اند آمده است که شورای نگهبان نمایندگان همه جریان‌ها جز یک جریان را احراز صلاحیت نکرده و از میان نامزدهای معرفی‌شده توسط اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران، ۹ نفر ثبت نام کرده بودند و جبهه می‌خواست از میان آن‌ها نامزد نهایی‌اش را انتخاب کند. اما با رد صلاحیت همه آن‌ها، اینک جبهه نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.

همزمان آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، از تماس هیأت نظارت تهران با تعدادی از نامزدهای شورای شهر خبر داده و گفته است که آن‌ها را احضار کرده و گفته‌اند یا انصراف می‌دهید یا رد صلاحیت‌تان می‌کنیم.

به گفته خانم منصوری، به آن‌ها گفته شده که پرونده شما امنیتی است.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا، روز ۲۸ خرداد در شرایطی برگزار می‌شود که رشته اعتراضات اخیر سراسری در ایران، از جمله در دی‌ماه ۹۶، مردادماه ۹۷ و آبان‌ماه ۹۸ کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند و در آن‌ها شعارهایی علیه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز سر داده شده است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، که یک نهاد دولتی است هشدار داده که میزان مشارکت در انتخابات امسال حدود ۳۹ درصد از واجدان شرایط خواهد بود که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پایین‌ترین میزان خواهد بود.

گسترش فقر، تداوم برخوردهای امنیتی با فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی، سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه پاسداران و پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقع در این‌باره در کنار سو مدیریت همه‌گیری کرونا جزو مواردی است که به شکلی فزاینده و چشمگیر به نارضایتی‌های عمومی در سال‌های اخیر دامن زده است.

شمار زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی با راه‌اندازی کارزارهایی خواهان تحریم انتخابات شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تهدید انتخاباتی خبرنگاران در ایران را محکوم کرد

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اشاره به احضارها و اخطار‌های قضایی صورت گرفته علیه روزنامه‌نگاران ایرانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، اعمال فشار و آزار و اذیت اهالی رسانه در ایران را محکوم کرد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در این زمینه گفت: «این یک نمونه دیگر از روش استفاده دولت ایران از سیستم حقوقی برای سرکوب صداهای مستقل در کشور است.»

وی تاکید کرد: «روزنامه‌نگاران ایرانی باید بتوانند در مورد رقابت انتخاباتی فارغ از هشدارها و فشارهای قضایی مقام‌ها، گزارش دهند.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز سه‌شنبه چهارم خرداد به صورت رسمی تایید کرد: «تذکراتی به تمام رسانه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی با تمام گرایش‌های سیاسی داده شده است.»

قبل از این اعلام رسمی، چندین روزنامه‌نگار از هشدار و اخطارهای صورت گرفته از سوی مقام‌های امنیتی در ارتباط با فعالیت و اظهارنظر در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌ بودند.

هرمز شریفیان، روزنامه‌نگار، با انتشار توییتی به شکل کنایه‌آمیر به مقام‌های قضایی گفته بود: «آقا؛ میشه لطفا یه لیست از نامزدهایی که میشه ازشون انتقاد کرد بدین تا ما فقط اونا رو نقد کنیم؟»

احسان بداغی، روزنامه‌نگار، نیز در  روز ۳۰ اردیبهشت در حساب توییتر خود خبر داد که سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه با او تماس گرفته و با برخورد ی«بسیار مودبانه» درباره رعایت قانون در نوشته‌های انتخاباتی تذکر داده است.

فشارها و هشدارهای قضایی فقط به خبرنگاران و کارکنان رسانه محدود نمی‌شود ،بلکه برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز احضار می شوند.

برخی از رسانه ها می‌گویند که پلیس سایبری فتا و واحد سایبری سپاه پاسداران به طور فعال روزنامه‌نگاران را شناسایی کرده و آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.