ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 02.05.2021, 16:29
خامنه‌ای: سیاست خارجی در دست وزارت خارجه نیست

آیت‌الله خامنه‌ای بعد از ظهر روز یکشنبه در سخنرانی خود از دخالت نیروی قدس در سیاست خارجی کشور دفاع و از جواد ظریف به خاطر سخن گفتن درباره همین موضوع انتقاد کرد.

جواد ظریف در مصاحبه لورفته خود با آوردن فاکت‌های مختلف، اعتراف می‌کند که وزارت خارجه نقشی در تنظیم سیاست خارجی ندارد و سیاست منطقه‌ای ایران از جمله در سوریه، لبنان،‌ عراق و یمن در دست نیروی قدس سپاه پاسداران است.

ظریف اعتراف می‌کند که نیروهای نظامی ایران به خواست روسیه و پوتین برای سرکوب قیام مردم سوریه در آن کشور دخالت کرد و قاسم سلیمانی مجری سیاست روس‌ها بود.

آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه از ظریف به خاطر بیان این حقایق انتقاد کرد هم‌زمان اما خود گفت: «نیروی قدس مهمترین عامل برای جلوگیری از دیپلماسی منفعلانه در غرب آسیاست. این نیرو،‌ سیاست جمهوری اسلامی را تحقق بخشید.»

بخش‌هایی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای به نقل از رسانه‌های داخل کشور:

درباره انتخابات:

یک جمله درباره انتخابات عرض می کنم. دو مطلب؛ یکی اینکه انتخابات به معنای واقعی کلمه یک فرصت مهم است و نباید مردم را از انتخابات دلسرد کرد

مطلب دیگر این است که انتخابات را با حرف‌های بیهوده و وعده‌های فرینبده و بدون پشتوانه نباید خراب کرد

کسانی که مایل هستند در این کارزار شرکت کنند به معنای واقعی،‌کار ارائه کنند به مردم

انتخابان فرصت بی‌بدیلی است که هیچ چیزی جای آن‌را در استحکام پایه‌های نظام نمی‌گیرد.

وقتی مردم حضور پیدا کنند هیچ قدرتی نمی‌تواند کشور را تکان دهد. پس هر کسی که در انتخابات شرکت می‌کند برای سرنوشت کشور و آینده آن تلاش می‌کنند.

عده‌ای مردم را دلسرد می‌کنند. خدشه کردن در انتخابات و در دستگاه‌هایی چون شورای نگهبان غلط است.

همه انتخابات‌های ما سالم بوده است،‌ ممکن است تخلفاتی در گوشه و کنار بوده که رخ داده است، امّا تأثیری در نتیجه نداشته است. مواردی بوده که شکایت شده و ما پیگیری کرده‌ایم و تحقیق جدی کردیم. تخلفی که خلاف امانت باشد مطلقاً در انتخابات‌‌های ما نبوده است.

البته برخی انتخابات را وقتی قبول دارند که نتیجه همان چیزی باشد که آنها می‌خواهند. اگر مطلوب آن‌ها درآمد قبول می‌کند انتخابات را متهم می‌کنند و کسانی که برگزارکننده بوده‌اند را متهم می‌کنند. گاهی هم مثل ۸۸ اغتشاش راه می‌اندازند. البته متهم کردن‌ها بی‌اخلاقی است، اغتشاشات جرم است.

مسئله بعد این است که اظهاراتی برخی از کسانی که وارد میدان می‌شوند انجام می‌دهند که اظهارات خوبی نیست. حرف‌های فرینده است که هیچ پشتوانه فکری و برنامه‌ای ندارد، چیزی می‌گویند بدون اینکه امکانات کشور را بشناسند. برخی از این برادران که وارد عرصه می‌شوند از خیلی از امکانات کشور شاید مطلع نشوند. باید برنامه به معنای واقعی کلمه اراده شود. باید طوری باشد که وقتی کارشناسان به حرف یک فرد نگاه می‌کنند ببیند متقن است.

گاهی هم حرف‌هایی که گفته می‌شود کانه از اساس، قانون اساسی را قبول ندارند. خب کسی که می‌خواهد در رأس دستگاه اجرایی قرار می‌گیرد باید این‌ها را باور داشته باشد.

درباره مصاحبه ظریف

البته از برخی مسئولین کشور هم این روزها حرف‌هایی شنیده شد که برای انسان مایه تعجب و مایه تأسف است.

شنیدیم که رسانه‌های دشمن و مخالف جمهوری اسلامی هم پخش کرده اند. انسان متأسف می‌شود وقتی اینها را می‌شنود

برخی از این حرف‌ها تکرار حرف‌های آمریکاست. فرض کنید آمریکایی‌ها سال‌هاست از نفوذ جمهوری اسلامی به شدت ناراحت هستند. از شهید سلیمانی به خاطر این ناراحت بودند و به این خاطر ایشان را به شهادت رساندند.

ما نباید حرفی بزنیم که این معنا را تداعی کند که داریم حرف آن‌ها را تکرار می‌کنیم چه در باره نیروی قدس چه شخص شهید سلیمانی.

برنامه‌های کشور اعم از برنامه‌های نظامی و علمی و فرهنگی و دیپلماسی است.و مجموعه این‌ها سیاست کشور را تشکیل می‌دهد. این که این بخش آن بخش را نفی کند اصلاً معنی ندارد و این خطای بزرگی است که از مسئول جمهوری اسلامی نباید سر بزند

انصافاً نیروی قدس بزرگ‌ترین عامل موثر در جلوگیری از دیپلماسی منفعل در غرب آسیاست.

این نیرو،‌ سیاست جمهوری اسلامی را تحقق بخشید. غربی‌ها اصرار دارند که سیاست خارجه ایران زیر پرچم آن‌ها باشد. میل آنها این است چون سال‌ها اینطور بوده است. هم در اواخر قاچار هم در دوران پهلوی ایران تحت سیطره غرب بوده. انقلاب ایران را از سیطره آن‌ها خارج کرده و حالا تلاش می‌کنند که آن سیطره را برگردانند. لذا جمهوری اسلامی با چین ارتباط برقرار می‌کند آن‌ها ناراحت می‌شوند، با روسیه ارتباط برقار می‌کنند آن‌ها ناراحت می‌شوند.

بنده موارد متعددی را سراغ دارم از کشورهای همسایه که مسئولان عالی‌رتبه‌شان می‌خواستند به ایران سفر کنند که آمریکایی‌ها مخالفت می‌کردند. ما نمی‌توانیم در مقابل خواست آن‌ها کوتاه بیاییم. باید پرتوان عمل کنیم.

این را هم همه بدانند که سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود. در همه جای دنیا مربوط به مجامع بالادستی و مسئولین عالی رتبه هستند که تعیین می‌کنند. البته وزارتخارجه هم مشارکت دارد. امّا مجری است.

در کشور ما هم شورای‌عالی امنیت ملی است و همه حضور دارند،‌ تصمیم‌یگری می‌شود و وزارت خارجه به شیوه‌های خودش باید اجرا کند.

مراقب دشمن‌‌شاد کردن هم باشیم. من امیدوارم همه مسئولین کشور که واقعا مایل هستند خدمت کنند به نظام جمهعوری اسلامی و مردم‌شان ان‌شانءالله خدا توفیق دهد بتوانند به بهترین وجه انجام دهد.


ظریف: مجری بی‌کم و کاست منویات رهبری خواهم بود

به دنبال حمله علی خامنه‌ای به طریف در سخنرانی بعداز ظهر یکشنبه، جواد ظریف، در پستی اینستاگرامی اعلام کرد، او و همکارانش در اجرای بی‌کم و کاست منویات «مقام معطم» کوشا خواهند بود!

متنی در این باره منتشر کرد.

ظریف در این پست نوشت:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
حسبنا الله و نعم الوکیل، نعم المولی و نعم النصیر
بیانات مشفقانه مقام معظم رهبری همچون همیشه برای من و همکارانم ختم کلام و نقطه پایانی برای بحث‌های کارشناسی است. به عنوان یک کارگزار و پژوهشگر روابط خارجی، همواره باور داشته‌ام برای قوام این مرز و بوم خدایی، سیاست خارجی باید موضوع وفاق و انسجام ملی باشد و از بالاترین سطح مدیریت و هدایت شود و بر این اساس پیروی از نظرات و تصمیمات رهبری ضرورتی غیرقابل انکار برای سیاست خارجی است.
بسیار متأسفم که برخی نقطه نظرات شخصی که صرفا برای انتقال صادقانه تجربیات و بدون قصدی برای انتشار بیان شده بود، دزدانه منتشر و به صورت گزینشی مورد بهره‌برداری و دستمایه خصومت ورزی بدخواهان کشور و مردم و انقلاب گردید و اسباب تکدر خاطر شریف مقام معظم رهبری را فراهم آورد.
امیدوارم به یاری خدا اینجانب و همکارانم بتوانیم در کنار دیگر خدمتگزاران در اجرای بی‌کم و کاست منویات مقام معظم رهبری برای پیشرفت ایران عزیزمان یکدل و یکصدا کوشا باشیم.