ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.05.2021, 9:21
روز معلم بر معلمان ایران زمین مبارک باد

در روز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۴۰، دکتر ابوالحسن خانعلی دبیر دبیرستان جامی تهران، در راه اعتراض به مشکلات ‏صنفی و حقوق پایمال شده معلمان و خواسته‌های ملی و آزادیخواهانه آنان، در میدان بهارستان با گلوله عوامل حکومت ‏دیکتاتوری وقت‎ ،‎به شهادت رسید. وقوع این رویداد تلخ و ضد بشری موجب گردید که از آن پس روز ۱۲ اردیبهشت، در ‏تاریخ این سرزمین به عنوان روز معلم نامیده شده و الهام بخش حرکت‌های آزادی‌خواهانه معلمان ایرانی باشد.

اهمیت تمامی فعالیت‌ها و مشاغل در هر جامعه‌ای با بررسی نقش، جایگاه و نیز اثر گذاری آن‌ها در پیشرفت و تعالی ‏جامعه سنجیده می‌شود و در این بین نقش تعلیم و آموزش انسان جایگاه رفیعی داشته و رسالت عظیمی را بر عهده معلمان ‏وظیفه شناس می گذارد. معلمان انسانهایی شریف، دلسوز و پاک سرشت هستند که نقشی کلیدی در انتقال دانش و پرورش ‏افکار و تحکیم زیربنای فرهنگی جامعه را بر عهده دارند.

در مباحث توسعه جوامع یکی از مهمترین شاخصه‌های ‏مطرح، انتقال دانش و دادن آموزش است. جوامعی مسیر رشد و توسعه را با سرعت می‌پیمایند و در توسعه اقتصاد، ‏سیاست، فرهنگ و پیشرفت علم و دانش موفق خواهند بود که به این مقوله نگاه ویژه و برنامه جامعی داشته باشند. تقویت ‏و تامین نیازهای آموزشی کشور یکی از مهمترین راههای هموار کردن این مسیر است و بخش بزرگی از این نیازهای ‏آموزشی تربیت، به کارگیری، پشتیبانی و حمایت از آموزگاران و دبیران و همه معلمان در تمام سطوح است.
شوربختانه ‏در این سالها حکومت جمهوری اسلامی، در تامین نیازهای آموزشی به خصوص در حوزه رفاه و تامین معلمان قصور ‏داشته و ناکام بوده و عمل کردش تنها نارضایتی شدید فرهنگیان را در پی داشته است. تا زمانی که مشکلات این قشر ‏فرهیخته جامعه حل نشود نظام آموزشی با نارسایی و مشکلات رو در رو خواهد بود و هزینه ی این مشکلات بی شک ‏در آینده بسیار افزون تر و خسارت‌بار تر خواهد گردید.

این روزها که از یک سو وضعیت اقتصادی نابسامان، گرانی سرسام آور و تورم افسار گریخته ناشی از سوء مدیریت‌ها و سوء سیاست‌ها و فساد‌های مالی با ارقام نجومی پدیدار شده، و از سویی دیگر بیماری کرونا شرایط بسیار سختی ‏را بر تمامی مردم جامعه تحمیل کرده است، لاجرم معلمان نیز در این اوضاع، علاوه بر این مشکلات و نداشتن حقوق ‏کافی برای تامین یک زندگی متعارف، مورد بی‌مهری روزافزون از سوی حکومت قرار گرفته اند. و نمایندگان آن‌ها به ‏جرم حق طلبی در زندان‌ها به سر می برند. تورم و گرانی، نابسامانی‌های اداری، جلوگیری از فعالیت‌های صنفی مستقل ‏و تشکیل اتحادیه، بی‌عدالتی و کاهش منزلت و جایگاه اجتماعی ناشی از مدیریت ضعیف و نابسامان، موقعیت و شرایط ‏زندگی فرهنگیان را در مخاطره قرار داده است.

عدم بهبود وضعیت نظام آموزشی به خصوص شرایط معیشتی ‏فرهنگیان، پیامدهای ناگواری را در پی خواهد داشت. با تکیه بر علم، دانش و تجربه، راهکارهای حل مشکلات معلمان ‏شریف ایران، پیگیری این موارد میباشد. کلیه معلمان زندانی که به جرم دفاع از حقوق صنفی و ملی خود در پشت میله‌های زندان قرار گرفته اند باید هرچه زود تر آزاد شوند. موانع موجود بر سر راه ایجاد تشکل‌های صنفی معلمان باید ‏برچیده شود. افزایش حقوق و تامین امکانات مالی و رفاهی و رفع فقر و محرومیت از زندگی معلمان.

بالابردن منزلت ‏اجتماعی معلمان در بستر ایجاد تشکل‌های علمی و صنفی. اجرای عدالت در ضریب‌های حقوقی. بالابردن جایگاه تعلیم ‏و تربیت از طریق تغییر سیاستهای کلان کشور در جهت اولویت دادن به سرمایه گذاری در آموزش و پرورش. اصلاح ‏شیوه‌های گزینش و پرورش آموزگار و بالا بردن دانش، توانایی‌ها و مهارت‌های علمی و آموزش آموزگاران. اجرای ‏سیاست تمرکز زدایی و فراهم کردن زمینه مشارکت همه جانبه آموزگاران در آموزش و پرورش. اصلاح مدیریت ‏نیروی انسانی و استقرار نظام شایسته سالاری. تقویت کردن و اعتبار بیشتر دادن به بیمه درمانی معلمان و در پایان ‏پرداخت مطالبات فرهنگیان.

جبهه ملی ایران روز معلم را گرامی می دارد و این روز را به تمامی معلمان فرهیخته و دلسوز ایران زمین تبریک ‏می‌گوید و پشتیبانی خود را از فعالیت‌های صنفی مستقل و حق‌طلبانه فرهنگیان اعلام می‎‌‎دارد. و خواهان آزادی فوری ‏تمام معلمان زندانی و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در سراسر ایران است. ‏

تهران - دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰‏
هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران
https://jebhemeliiran.org/‎