ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.04.2021, 14:16
«اسرائیل از بازگشت امریکا به برجام مطمئن و نگران است»

پایگاه امریکایی «اکسیوس» به نقل از مقاماتی در دستگاه امنیت اسرائیل خبر داد که جمع بندی هیئت دولت اسرائیل در جلسه فوق العاده روز گذشته این بوده که ایران و امریکا طی چند هفته آینده درباره احیای توافق هسته ای (برجام) به توافق خواهند رسید.

این منابع به «اکسیوس» گفته‌اند که در این جلسه قرار شده که یک هیئت بلندپایه امنیتی شامل «مئیر بن شابات» مشاور امنیت ملی اسرائیل، «افیف کوخاوی» رئیس ستاد ارتش، «تامیر هایمان» رئیس دستگاه اطلاعات ارتش، و «یوسی کوهن» رئیس موساد تا دو هفته آینده برای بررسی پرونده ایران به امریکا سفر کنند.

این منابع تأکید کرده‌اند که اسرائیل به شدت نگران بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای است و می‌کوشد که دولت بایدن را متقاعد کند که از فشارها بر ایران نکاهد.

روز گذشته جلسه فوق العاده هیئت دولت اسرائیل پس از ۲ ماه تعطیلی برگزار شد که موضوع اصلی آن پرونده هسته ای ایران بود. براساس گزارش «اکسیوس»، در این جلسه موساد و دستگاه اطلاعات ارتش گزارش هایی درباره روند مذاکرات وین ارائه و هر دو برآورد کرده اند که این مذاکرات به بازگشت امریکا به توافق هسته ای خواهد انجامید.

منابع اسرائیلی تأکید کرده‌اند که در این جلسه تصمیمات سیاسی تازه ای گرفته نشده و اسرائیل به تماس های خود با دولت بایدن درباره مذاکرات با ایران ادامه خواهد داد.

همزمان، «روسیا الیوم» نیز به نقل پایگاه عبری «واینت» نیز خبر داد که در جلسه کابینه اسرائیل نسبت به روند مذاکرات وین ابراز نگرانی شده است.

منابع آگاه به این پایگاه عبری گفته‌اند که اسرائیلی‌ها معتقدند که «امریکا بیش از حد در برابر خواسته های ایران کوتاه می آید و در پی رسیدن به توافق با ایران بدون گرفتن هیچ امتیازی است».

شب گذشته «جیک سولیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا، در گفت وگو با شبکه «فاکس نیوز» تأکید کرد که مذاکرات وین «سازنده» بوده و افزود که تلاشی واقعی برای بازگشت متقابل به تعهدات به موجب توافق هسته‌ای جریان دارد.

او افزود که امریکا تا وقتی که «اطمینان پیدا کند که ایران به همه تعهدات خود بازمی گردد» از فشارها بر ایران نخواهد کاست.

منبع: میدل ایست نیوز