ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 16.04.2021, 10:19
آمریکا تنها بخشی از تحریم‌های ایران را لغو می‌کند

منابع نشریه آمریکایی «فارین پالیسی»، پنج‌شنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ از «طرح» ایالات متحده آمریکا برای کاهش بخشی از تحریم‌ها مقابل پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش، خبر دادند.

به گزارش شبکه العربیه، این منابع گفته‌اند انتظار می‌رود رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران طرحی را به ایران پیشنهاد دهد که به ازای کاهش برخی تحریم‌ها، تهران به تعهدات برجامی خود بازگردد.

بنا به اظهارات منابع این نشریه آمریکایی، ایالات متحده تحریم‌ها را تنها زمانی کاهش خواهد داد که ایران از افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد.

به گفته منابع نزدیک به مذاکره‌کنندگان اروپایی و آمریکایی راب مالی قصد دارد پیشنهاد رفع تحریم‌ها را به ایران ارائه دهد؛ آنقدری که ایران حاضر باشد به توافق بازگردد اما نه آنقدری که بایدن را هدف تندروهای آمریکایی از جمله برخی از اعضای حزب دموکرات که مخالف هرگونه اجماعی با ایران هستند، قرار دهد.

علی واعظ از گروه بین‌المللی بحران در این خصوص اظهار کرد: تاکنون درخصوص تحریم بخصوصی صحبت نشده است و تنها راه‌های جامع کسب اعتماد مطرح شده‌اند. کاری که آن‌ها در این هفته انجام می‌دهند، نهایی‌سازی فهرستی از اقدامات است که دو طرف باید برای بازگشت به پایبندی به برجام انجام دهند.

«فارین پالیسی» تاکید کرد که واشینگتن تنها در صورتی تحریم‌ها را رفع خواهد کرد که تهران از نقض توافق هسته‌ای، شامل افزایش درصد غنی‌سازی و تولید مواد هسته‌ایی که ممکن است در ساخت بمب هسته‌ای از آن استفاده شود، دست بردارد.

این نشریه همچنین از آمادگی واشینگتن برای برداشتن دو طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها خبر داد، اما تحریم‌های اعمال شده علیه ناقضان حقوق بشر و افرادی که در حملات سایبری نقش دارند، ابقا خواهد شد.

از سویی هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین نیز پنج‌شنبه اعلام کرد، آمادگی دارد همزمان با برداشته شدن تحریم‌ها از سوی واشینگتن، به توافق هسته‌ای بازگردد.

این موضع تهران برای بازگشت به توافق هسته‌ای و پایبندی به تعهدات برجامی پس از آن مطرح می‌شود که ایران بارها شرط بازگشت به توافق هسته‌ای با آمریکا را لغو کامل تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور قرار داده بود.

این تحولات پس از آن صورت گرفت که نشست کمیسیون مشترک برجام پنج‌شنبه در وین در فضایی که «مثبت» ارزیابی شده، برگزار شد و طی آن موافقت شد که تیم‌های کارشناسی گفتگوهای فیمابین را برای بحث در دو بخش «لغو اجرای تحریم‌ها» و «مسائل هسته‌ای» ادامه دهند.

در همین راستا عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره کننده ایران در نشست وین، پنچ شنبه شب بعد از نشست کمیسیون مشترک در وین در گفت‌وگویی در مورد نتایج این نشست، گفت در پایان جلسه کمیسیون مشترک (برجام) توافق شد که گروه‌های کاری هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم در حوزه هسته‌ای کار خود را از بعد از ظهر پنج‌شنبه از سر گیرند.

عراقچی در ادامه گفت «همه توافق داشتند که ما باید وارد یک کار جدی و عملی شویم و مجموعه اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد و مجموع تحریم‌هایی که باید بردارد باید لیست شود و مجموعه اقداماتی هم که ایران در مقابل انجام خواهد داد لیست بشود و دقیق بشود و توافق در مورد آنها صورت بگیرد و بتواند هر چه سریعتر اجرایی شود. این توافقی بود که صورت گرفت».