ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.02.2021, 19:16
«یگان قتل عربستان» زیر فرمان محمد بن‌سلمان

گزارش آژانس امنیت ملی امریکا نشان می‌دهد که هفت تبعه عربستان دخیل در قتل «جمال خاشقجی» از اعضای تیم ویژه یا «یگان واکنش سریع» بوده‌اند که مسئولیت حفظ امنیت «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی را برعهده دارند.

بنا به گزارش آژانس امنیت ملی امریکا، حضور اعضای این یگان در عملیات قتل خاشقجی نشان می‌دهد که بن سلمان دستور «ربایش یا قتل» وی را صادر کرده است.

در همین رابطه، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی این یگان را «یگان قتل عربستان» توصیف و تاکید کرد: یگان مذکور تا کنون چندین عملیات وحشیانه در داخل و خارج عربستان برای سرکوب مخالفان اجرا کرده است.

مهم‌ترین عملیات‌های یگان قتل سعودی

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت یگان واکنش سریع یا یگان قتل عربستان کارزار خشونت‌بار خود علیه مخالفان را از سال ۲۰۱۷ میلادی یعنی از زمان ولایتعهدی بن‌سلمان آغاز کرده است.

به گفته مسئولان امریکایی، این یگان ده‌ها عملیات در داخل و خارج عربستان اجرا کرده است از جمله بازگرداندن اجباری شهروندان سعودی مخالف دولت از کشورهای عربی همچنین یگان قتل عربستان در دستگیری و رفتار توهین‌آمیز و شکنجه فعالان اجتماعی سعودی نظیر لجین الهذلول نقش مستقیم ایفا کرده است.

یگان قتل عربستان همچنین در سال ۲۰۱۸ میلادی یک عضو هیات علمی زن سعودی را بازداشت کردند و مورد شدیدترین شکنجه‌ها قرار دادند که منجر به خودکشی وی شد.

«سعود القحطانی»، یکی از مشاوران ارشد بن سلمان که سال‌ها به عنوان مشاور رسانه‌ای دیوان پادشاهی فعالیت داشته، مسئول این یگان بوده و به گزارش اطلاعاتی آژانس امنیت ملی امریکا، القحطانی اذعان کرده که هیچ تصمیمی بدون موافقت ولیعهد نگرفته است.

در همین رابطه، مسئولان امریکایی تصریح دارند که فرمانده میدانی یگان واکنش سریع «ماهر عبدالهزیز مطرب»، از افسران اطلاعاتی سعودی بوده که اغلب با بن سلمان در سفرهای خارجی حضور داشته است همچنین دیگر عضو این یگان، «ثار غالب الحربی»، از اعضای گارد پادشاهی سعودی بوده است که در سال ۲۰۱۷ میلادی ترفیع گرفت.

به نوشته نیویورک‌تایمز، سه فرد مذکور از اعضای تیم ۲۱ نفره یگان قتل عربستان بودند که در کشتن خاشقجی به دستور ولیعهد سعودی نقش مستقیم داشتند.

پس از انتشار این گزارش، وزارت خزانه‌داری امریکا، «احمد حسن محمد العسیری»، نائب رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی سعودی و دیگر اعضای یگان قتل عربستان را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه سال ۱۳۹۶ (۲ اکتبر ۲۰۱۸) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است. بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

دولت ریاض در۲۰ اکتبر همان سال قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تایید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از “درگیری” با چند نفر در داخل کنسولگری “فوت” کرده و ۱۸ شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

دادستان کل عربستان سعودی اعلام کرد که  تن از متهمان پرونده قتل خاشقجی به اعدام و سه مظنون نیز مجموعا به ۲۵ سال حبس محکوم شده‌اند.

سعود القحطانی، از نزدیکان و مشاور محمد بن سلمان، احمد العسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات و محمد العتیبی، سرکنسول عربستان سعودی در استانبول که احتمال نقش آنان در این جنایت وجود دارد، توسط دادگاه مذکور تبرئه شده‌اند.

دادستانی کل استانبول ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۹ طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ قبلی خفه و کشته شده است.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. او سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.


منابع: میدل‌ایست نیوز،‌ آناتولی