ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.02.2021, 11:20
دادگاه بلژیکی به محکومیت دیپلمات ایرانی رای داد

دادگاهی در بلژیک روز پنج‌شنبه، ۱۶ بهمن‌ماه، به محکومیت قطعی یک دیپلمات جمهوری اسلامی رای داد و او را به گذراندن ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از نماینده دادستانی در شهر آنت‌ورپ در بلژیک نوشت که اسدالله اسدی،‌ دیپلمات ایرانی، حکم محکومیت دریافت کرده است.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که به انجام اقدامات تروریستی و قتل به‌ویژه در اروپا متهم است، اما این نخستین بار است که یک مقام این حکومت در دادگاهی اروپایی با چنین اتهاماتی محکوم می‌شود.

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین، در ژوئیه ۲۰۱۸ در حالیکه در اتوبانی در ایالت بایرن آلمان در حال بازگشت به محل سکونتش در اتریش بود بازداشت شد.

سه ماه پس از بازداشت اسدی در آلمان، دادگاهی در برلین طی حکمی مجوز استرداد وی به بلژیک را صادر کرد.

اتهام اسدی تحویل دادن مواد منفجره به یک زوج ایرانی تبعه بلژیک و صدور دستور انجام عملیات تروریستی و انفجار بمب در گردهمایی شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق در پاریس بود.

پلیس بلژیک در ژوئن ۲۰۱۸ اعلام کرد که انتقال مواد منفجره به فرانسه برای بمب‌گذاری را خنثی کرده است. قرار بود در گردهمایی شورای ملی مقاومت تعدادی از افراد سرشناس از جمله رودی جولیانی، وکیل سابق دونالد ترامپ، شرکت کنند.

نماینده دادستانی روز پنج‌شنبه حکم دادگاه آنت‌ورپ را «تاریخی» خواند و آقای اسدی را «نخستین مقام ایرانی» خواند که به «جرم تروریسم» محکوم شده است.

اسدالله اسدی که از حضور در دادگاه خودداری کرده هرگونه نقش در توطئه بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق که توسط نیروهای امنیتی خنثی شد، را تکذیب کرده است.

سه همدست اسدی

در این پرونده سه همدست دیگر اسدالله اسدی به نام‌های امیر سعدونی، نسیمه نعامی و مهرداد عارفانی نیز حضور داشتند و هر سه در همین روز حکم زندان خود را از ۱۵ تا ۱۸ سال حبس دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سه نفر علاوه بر حکم زندان، شهروندی بلژیک را نیز از دست می‌دهند.

طبق اطلاعات پلیس بلژیک امیر سعدونی و نسیمه نعامی ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم از اسدالله اسدی تحویل گرفته بودند تا آن را در همایش مجاهدین خلق منفجر کنند.

پیشتر اعلام شده بود که در مجموع ۱۰۰ هزار یورو پول به حساب‌ بانکی امیر سعدونی و نسیمه نعامی، زوج ایرانی ساکن بلژیک واریز شده ولی منبع ارسال این پول‌ها مشخص نیست.

در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا

به گفته سخنگوی کمیسیون اروپا اسدلله اسدی پیشاپیش در فهرست اروپایی مبارزه با تروریسم قرارگرفته است.

پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا به یورونیوز گفت: پیتر استانو می‌گوید: «ما هم در جریان حکم دادگاه بلژیک علیه دیپلمات ایرانی قرارگرفتیم. اساسا ما درباره روند دادگاه‌هایی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جریان هستند، نظری نمی دهیم. اما چون این مورد بسیار خاص است شاید بتوانم چند نکته در این باره بگویم. ما روند دادگاهی و حکم نهایی را بررسی خواهیم کرد. موردی که درباره آن بحثی نیست این است که این فرد (اسدالله اسدی) مرتکب عملی غیرقابل قبول شده است. نکته دیگری که می‌خواهم اضافه کنم این است که این فرد پیشاپیش در فهرست اروپایی مبارزه با تروریسم قرارگرفته است. این تنها چیزی است که در حال حاضر می توانم بگویم. درباره رابطه ایران و اتحادیه اروپا تنها می توانم تکرار کنم که اتحادیه اروپا در حال بررسی و آنالیز حکم دادگاه و روند دادگاهی کردن این دیپلمات ایرانی است. در حال حاضر این تنها چیزی است که می توانم بگویم.»

اطلاعات بیشتر درباره اسدی

اسدلله اسدی تا قبل از اعزام به وین در سال ۲۰۱۴ و منصوب شدن به‌عنوان دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی، تحت عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ در سفارت ایران در عراق و سپس بين ٢٠٠٩ تا ٢٠١٣ در سفارت ایران در لندن مستقر بود.

بر اساس تحقیقات سازمان امنیت بلژیک، اسدالله اسدی برای «اداره ۳۱۲» وزارت اطلاعات ایران کار می‌کرده‌است. این اداره از سوی اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود.

مأموریت وی در وزارت امور خارجه ایران، جمع‌آوری اطلاعات دربارهٔ مخالفان نظام بوده‌است. به‌نوشته لوموند، اسدالله اسدی در دوره آموزش نظامی خود چگونگی دستکاری مواد منفجره را گذرانده بود.

بنابر گزارش‌ها پلیس آلمان هنگام بازداشت اسدی دو دفترچه سیاه و سبز در خودروی او پیدا کرد که در یک دفترچه دستورالعمل رمزگذاری شده ساخت بمب دستی نوشته شده و دفترچه دیگر شامل رسیدهایی است که ظاهراً نشان می‌دهد اسدی پول نقد به مبالغ ۲۵۰۰ تا ۵ هزار یورو میان افراد مختلف و ناشناس که نام ایرانی دارند در ۱۱ کشور اروپائی توزیع می‌کرده‌است. آنها بر این باور هستند که این افراد در ارتباط با نهادهای اطلاعاتی ایران می‌باشند.

در دفترچه دیگر که شامل ۱۸۹ یادداشت است، اطلاعاتی درباره مکان‌های مختلف گردشگری و تاریخی در کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، جمهوری چک، مجارستان، ایتالیا، بلژیک و هلند نوشته شده است.