ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 20.09.2018, 9:07
از روحانی در سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر پرسش کنید

دیپلمات‌ها و رسانه‌ها باید بازداشت‌ها توسط وزارت اطلاعات و نقض شگفت‌انگیز حقوق توسط قوه قضاییه را مطرح کنند/ بیلبورد متحرک همراه با عکس‌هایی از زندانیان سیاسی در جریان اجلاس مجمع عمومی در اطراف ساختمان اصلی سازمان ملل حرکت خواهد کرد.

۲۹ شهریور ۱۳۹۷—کمپین حقوق بشر در ایران امروز با صادر کردن بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا در زمانی که حسن روحانی رییس جمهور ایران برای شرکت در هفتاد و سومین جلسه مجمعه عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد، به صورت مستقیم وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران را با او مطرح کنند.

دیپلمات‌ها باید موارد بازداشت فعالینی را که به صورت مسالمات‌آمیز فعالیت می‌کردند، ونیز وکلا و سایر زندانیان سیاسی عقیدتی را با روحانی مطرح کنند و رسانه‌های بین‌المللی باید مقامات ایرانی را در مصاحبه‌ها و کنفرانس‌های خبری با طرح سوال‌های مستقیم و صریح در مورد وضعیت حقوق بشر ایران پاسخگو نگه‌ دارند.

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «در طول پنج سال گذشته روحانی با مخفی کردن خود در پس این موضوع که کنترلی بر قو‌ه‌قضاییه ندارد که این قوه «مستقل» است، از بار پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری در خصوص وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران شانه خالی کرده‌ است.»

او اضافه کرد: «با این وجود وزارت اطلاعات خود حسن روحانی با بازداشت فعالین و وکلا،  یکی از عمده‌ترین ناقضان حقوق بشر در ایران به شمار می‌رود.» قائمی افزود: «قوه قضاییه مستقل نباید به این معنی باشد که آنها آزادانه شهروندانی را که فعالیت مسالمت‌آمیز دارند بازداشت کنند.»

به عنوان بخشی از تلاش‌های کمپین حقوق بشر در ایران با هدف بالا بردن آگاهی و تمرکز توجه به موارد جاری نقض حقوق شهروندان ایرانی، در طول جلسات جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خودرویی که تصاویری از برخی زندانیان سیاسی را حمل می‌کند، در اطراف ساختمان مرکزی سازمان ملل در نیویورک حرکت خواهد کرد.

زندانیانی که در طرف‌های مختلف این کامیون دیده می‌شوند تنها بخش کوچکی از زندانیان سیاسی زندانی در ایران هستند. کمپین امیدوار است که شرایط ناعادلانه‌ای که آنها در زندان با آن رو به رو هستند و همچنین طیف وسیعی از نقض حقوق در ایران، به طور مستقیم در زمانی که دیپلمات‌های جهان با همتایان ایرانی خود ملاقات می‌کنند، مطرح شود.

در طول دو سال گذشته سرکوب حکومتی در ایران به ویژه به همزمان با آنکه شهروندان در برابر شرایط اقتصادی ضعیف در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند و نیز فساد اداری و سرکوب سیاسی و فرهنگی در اکثر نقاط کشور، و با حضور حسن روحانی در کرسی ریاست جمهوری تشدید شده است:

* وکلای حقوق بشر، شامل نسرین ستوده یکی از برجسته‌ترین وکلا، به دلیل دفاع از زندانیان سیاسی زندانی شدند.

* فعالین مدنی برای دفاع از حقوق شهروندان بازداشت و زندانی شدند. به عنوان نمونه وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی نرگس محمدی یکی از فعالین برجسته حقوق بشر را زندانی کرد که همچنان در زندان است.

* زنان به دلیل اعتراض‌های مسالمت‌آمیز بر ضد حجاب اجباری زندانی شدند.

* رهبران فعالین کارگری به دلیل دفاع از حقوق کارگران زندانی شدند.

* حقوق بازداشت شدگان با توجه به طی نشدن روند قانونی به ویژه عدم دسترسی به وکیل به طور مرتب نقض می‌شود.

* اعدام‌  علیرغم شواهدی از اعترافات ناشی از شکنجه، انجام شده است.

* اقلیت‌های مذهبی،‌ به ویزه بهایی‌ها و افرادی که به مسیحیت تغییر دین داده‌اند آزار و اذیت می‌شوند و مانع از می‌شوند تا آشکارا مناسک دینی خود را انجام دهند.

هادی قائمی گفت: «حتی با توجه به محدودیت قدرت رییس جمهور، روحانی همچنان می‌تواند تا برخی از نقض حقوق ایرانیان را که توسط وزارت اطلاعات خود او صورت می‌گیرد متوقف کند.»‌ او اضافه کرد:‌ «او همچنین می‌تواند به صورت آشکار در مورد نقض وسیع حقوق مردم توسط قوه قضاییه سخن بگوید اما او از چنین اقدامی خودداری کرده است.»

قائمی افزود: «پنج سال پس از روی کار آمد دولت حسن روحانی، امروز بیش از هر زمان دیگری روشن است که با وجود وعده‌هایی که او در دوران انتخابات خود داد، حقوق بشر جایی در برنامه‌های حسن روحانی ندارد.»