ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.04.2018, 22:41
محمدرضا جلایی‌پور بازداشت شد

محمدرضا جلایی‌پور، جامعه شناس و فعال سیاسی اصلاح طلب چهارشنبه شب بازداشت شد.

وی با حکم دادسرای ناحیه ۳۳ شهید مقدسی بازداشت شده ولی هنوز از علت این بازداشت اطلاعی در دست نیست.

ماموران پس از بازداشت محمدرضا جلایی پور در خیابان یاسر - نزدیک به دفتر سیدمحمد خاتمی -، او را برای دقایقی برای تفتیش منزل به منزل پدری بردند.

محمدرضا جلایی پور، فرزند حمیدرضا جلایی پور، استاد دانشگاه تهران و عضو حزب اتحاد ملت است.

حمیدرضا جلایی‌پور، پدر محمدرضا جلایی‌پور  در یک فایل صوتی در کانال تلگرام خود درباره بازداشت فرزندنش می‌گوید: «محمدرضا مدتی است که در دماوند است و روی کتابی کار می‌کند. امروز - چهارشنبه - بعد از ظهر به تهران می‌آید. ساعت شش بعد از ظهر به دفتر آقای خاتمی در سه راه یاسر می‌رود. ساعت ۱۰ شب که بیرون می‌آید، چند نفر او را بازداشت می‌کنند. ساعت ۱۱ و نیم شب دو تا پرشیا و دو تا موتور آمدند به خانه ما، که خانه قدیمی و خانه پدری ماست در کوچه شهید جلایی‌پور. آمدند تو و ما پرسیدیم شما کی هستید چه کاره‌اید، حکم‌تان بدهید؟ بعد یک حکمی نشان دادند. نگداشتند که بخوانم. یک کلمه توش بود که اعصابم خرد شد. حکم از شعبه یک دادسرای شماره ۳۳ دادسرای شهید مقدسی مستقر در زندان اوین بود. آقایی به نام زراعت‌کار امضا کرده بود. در حکم نوشته شده بود که مراجعه کنید به مخفیگاه نامبرده. من گفتم آقا چه مخفی‌گاهی؟ اینجا خونه جلایی‌پورها و نام کوچه هم شهدای جلایی‌پور است. این خونه بابای ماست همان بابایی که بچه‌هاش در جنگ شهید شدند. مخفیگاه چیه؟ اینجا حسینیه است شناسنامه دارد... اینجا خونه ماست زن و بچه‌ها خوابیده‌اند... چی می‌خواهید... دنبال چی می‌گردید اگر دنبال این هستید که حکم اجرا کنید خوب حکم من را هم که یک سال دادید من هم آماده‌ام خوب بیاید برویم این هم محمدرضا، برویم مشکلی نداریم... بعد خواستند بروند دماوند را بگردند. بعد زنگ زدیم به دماوند گفتند سه تا خودرو هم آنجا هستند... پرسش من این است که این چه نوع حکمی است؟ خوب اگر حکمی صادر شده صدا کنند من می‌روم یا محمدرضا می‌رود. تلفن بهش بزنند می‌رود. چرا ساعت ۱۱ و نیم شب ده نفر مسلح می‌ریزند خانواده شهدا با حکم مخفی‌گاه؟...»

محمدرضا جلائی‌پور (متولد ۱۳۶۱) فعال سیاسی، جامعه‌شناس، رتبه یک کنکور سراسری سال ۱۳۸۰ در رشته علوم انسانی و دارنده مدال طلای المپیاد ادبی در سال ۱۳۷۹، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دین در دانشگاه اکسفورد و مدیر و بنیانگذار پویش موج سوم (کمپین حمایت از خاتمی و موسوی) در انتخابات ۱۳۸۸ و فرزند حمیدرضا جلایی‌پور است. او پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ سه بار دستگیر شد و مجموعا پنج ماه را در بازداشت انفرادی به سر برد.