ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 31.01.2017, 8:36
فرمان ترامپ، مجازات دسته‌جمعی ایرانیان است

۱۲ بهمن ۱۳۹۵-  کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای گفت که فرمان اجرایی امضا شده توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایران به آمریکا، یک مجازات دسته‌جمعی علیه همه ایرانیان محسوب می‌شود و هیچ کمکی به افرایش امنیت در آمریکا نخواهد کرد.

در تاریخ هشتم بهمن ماه، دونالد ترامپ فرمانی را امضا کرد که به موجب آن از سفر شهروندان ایرانی که به دنبال ورود قانونی به ایالات متحده هستند از جمله دانشگاهیان٬ وکلای حقوق بشر٬ روزنامه‌نگاران٬ چهره‌های فرهنگی و نیز مخالفان سیاسی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این٬ با توجه به بخش سوم این فرمان٬ اگر دولت‌های هفت کشور یاد شده، اطلاعات مربوط به اتباع خود را در مدت ۶۰ روز به آمریکا ارائه ندهند٬ محرومیت از هر نوع مهاجرت از آن کشور به ایالات متحده٬ به محرومیتی نامحدود تبدیل خواهد شد.

هادی قائمی٬ مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر در ایران در این باره گفت: «این فرمان اجرایی به دولت ایران که خبرنگارها٬ وکلا و فعالان حقوق بشر را بازداشت می‌کند٬ با توجه به اینکه مسوولیت خواهد داشت به دولت آمریکا در خصوص افرادی که می‌خواهند به این کشور سفر کنند، اطلاعات لازم را ارائه کنند، قدرت وتو می‌دهد.»

هادی قائمی افزود: «دولت ایران هیچ گونه تمایلی ندارد که اطلاعات مورد نیاز ایالات متحده را در مورد افرادی که خود به دنبال بازداشت آنان است٬ به دولت آمریکا ارائه دهد.»

به عنوان مثال اگر این فرمان در سال ۱۳۸۸ اجرا می‌شد٬ مانع ورود برخی ایرانیان منتقد حکومت ایران از جمله شیرین عبادی برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۰۳ میلادی می‌شد. خانم عبادی طرفدار دموکراسی و از منتقدان به نحوه برخورد با معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آن سال بود و بارها در سخنرانی‌های خود در مورد اعمال خشونت و سرکوب توسط جمهوری اسلامی ایران سخن گفته است.

هادی قائمی همچنین افزود: « این فرمان ایرانیانی که توسط دولت با آزار و اذیت مواجه می‌شوند را در آسیپ‌پذیرترین موقعیت قرار داده است.»

رضا مظاهری٬ وکیل ایرانی-آمریکایی مهاجرت ساکن نیویورک به کمپین گفت: «فرمان اجرایی ترامپ٬ وضعیت باخت- باخت برای ایرانیان ایجاد کرده است و اگر دولت ایران با خواسته‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا موافقت نکند٬ شهروندان ایرانی ساکن آمریکا و افرادی که به دنبال مهاجرت یا سفر تفریحی به آمریکا باشند٬ به صورت جمعی و به طور نامحدود مجازات خواهند شد.»

او افزود: «دولت ایران می‌تواند از این فرمان اجرایی به عنوان فرصتی برای آزار و اذیت بیشتر و تضعیف مخالفان واقعی یا فرضی خود استفاده کند و درباره این افراد اطلاعات اشتباه و مخرب به دولت آمریکا ارائه دهد.»

فرمان دونالد ترامپ تحت عنوان «حفظ امنیت کشور در برابر حملات تروریستی توسط اتباع خارجی»‌ صادر شده است. این در حالی است که هیچ تبعه ایرانی در حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ دست نداشت و از آن زمان تا کنون نیز هیچ یک از اتباع ایرانی با هیچ گونه عملیات تروریستی مرگبار در ایالات متحده مرتبط نبوده‌اند.

کمپین از دولت آمریکا می‌خواهد که با احترام به اصول بنیادی آمریکا و نیز جهت پایبندی به تعهدات بین‌المللی آمریکا از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر کنوانسیون‌های بین‌المللی٬ این فرمان اجرایی ناعادلانه را لغو کند.