ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 12.07.2013, 19:59
ملاله یوسف‌زی: تروریست‌ها ناکام ماندند

ملاله یوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی که از جانب طالبان مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان سالم به در برده است، روز جمعه ۱۲ ژوئیه در مقر سازمان ملل در نیویورک آمریکا سخنرانی می‌کند. روز جمعه ۱۲ ژوئیه شانزدهمین سالروز تولد ملاله است و سازمان ملل متحد این روز را «روز ملاله» نامیده است.

ملاله یوسف‌زی که امروز شانزده ساله می‌شود  در اکتبر سال  از حمله شبه‌نظامیان طالبان در اکتبر سال گذشته میلادی از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود و در بیمارستانی در بریتانیا تحت درمان قرار گرفت.

او در سخنرانی روز جمعه خود ، که نخستین سخنرانی عمومی وی از زمان حمله طالبان و زنده ماندنش محسوب می‌شود، گفت: «تروریست ها گمان می‌کردند گلوله ما را ساکت خواهد ساخت، اما ناکام ماندند.»

ملاله که به هیاتی از ۵۰۰ نوجوان و جوان در  مقر سازمان ملل در نیویورک شرکت کرده بود،  گفت: اجازه بدهید کتاب‌ها و قلم‌هایمان را برداریم. این دو، قدرتمندترین سلاح ما هستند. یک کودک، یک معلم، یک قلم و یک کتاب می‌تواند جهان را تغییر می‌دهد. آموزش تنها راه حل است. آموزش در مقام نخست قرار دارد.

ملاله، که طرفدار سرسخت آموزش دختران در پاکستان بوده است، خواهان افزایش کوشش‌های جهانی برای ورود کودکان به مدارس شد.  او از تمام دولت‌های جهان خواست تا تحصیل اجباری و آزاد برای هر کودک را تضمین کنند.

ملاله در سخنانی که چند بار با برخاستن و تشویق حاضران روبرو شد، گفت «تروریست‌ها فکر می‌کردند هدف‌های مرا تغییرخواهند داد  و مرا متوقف خواهند ساخت، اما چیزی تغییر نکرد، جز این که ضعف، ترس و ناامیدی از بین رفت. قدرت، شجاعت واشتیاق آفریده شد.»

گوردون براون، نخست وزیرسابق بریتانیا و نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای آموزش، هنگام معرفی ملاله در مجمع جوانان سازمان ملل متحد او را «شجاع ترین دختر جهان» نامید.

سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) و سازمان نجات کودکان در مطالعه‌ای اعلام کرد که تعداد کودکانی که در تحصیلات ابتدایی شرکت نکردند در سال ۲۰۰۸ میلادی کاهش یافت اما در همین برهه زمانی تعداد کودکان در کشورهای جنگ‌زده از ۴۲ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت.

همچنین سازمان نجات کودکان در گزارش خود آورده است که در سال ۲۰۱۲ بیش از ۳۶۰۰ مورد حمله به مدارس، ایجاد رعب و وحشت و شکنجه و آزار کودکان و آموزگاران گزارش شده است و همچنین مواردی از انفجار بمب و شلیک راکت به مدارس اعلام شده است.

ملاله یوسف‌زی از ۱۱ سالگی در وبلاگ خود در مورد وضعیت دختران در دره سوات پاکستان و لزوم سوادآموزی آنها مطلب می‌نوشت. افراد طالبان در واکنش به این نوشته‌ها، ملاله یوسف‌زی را در اتوبوس مدرسه به گلوله بستند. او به شدت زخمی شد ولی پس از دو عمل جراحی به زندگی عادی بازگشت. این دختر نوجوان اینک خیریه‌ای را برای کمک به آموزش دختران به راه انداخته‌ است.