ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.04.2024, 19:22
تصویب کمک ۹۵میلیارد دلاری به اوکراین و اسرائیل

مجلس نمایندگان ایالات متحده روز شنبه ۲۰ آوریل ۲۰۲۴، بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری شامل کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

در رای‌گیری برای این بسته کمکی کلان، ۳۱۰ نفر از نمایندگان رای مثبت دادند و ۱۱۲ نفر با آن مخالفت کردند.

بسته کمکی تصویب‌شده توسط مجلس نمایندگان شامل ۶۰ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار کمک به اوکراین، ٢٣ میلیارد دلار برای نوسازی تسلیحات آمریکا، ۲۶ میلیارد دلار کمک برای اسرائیل، و ۸ میلیارد و ١٢۰میلیون دلار کمک به متحدان آمریکا در حوزه هند-اقیانوسیه است.

به این ترتیب دو ماه کشمکش بر سر تصویب بودجه تکمیلی مورد درخواست دولت جو بایدن برای تامین مالی اولویت‌های امنیت ملی پایان یافت.

تصویب این بودجه تکمیلی یکی از موارد نادر همکاری حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بود که در آن دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان میانه‌رو پیوستند تا این مجموعه کمک برای اوکراین را تصویب کنند.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که مهمات و سیستم‌های دفاع هوایی به اوکراین به محض تصویب در سنا آماده تحویل خواهد بود.

مقامات ارشد ایالات متحده از جو بایدن، رئیس‌جمهور، تا میچ مک کانل، سناتور جمهوری‌خواه سنا، از مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، خواسته بود تا درباره این بودجه تکمیلی در مجلس نمایندگان رای‌گیری شود.

جانسون سرانجام تصمیم گرفت به‌رغم تهدیدها برای برکناری از سمتش توسط جمهوریخواهان تندرو ، این بسته را به رای‌گیری بگذارد.

کاخ سفید روز جمعه ۳۱ فروردین، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جهان ناظر اقدام کنگره است. تصویب این قانون، پیامی قدرتمند در مورد قدرت رهبری آمریکا در یک لحظه مهم است. دولت از هر دو مجلس کنگره می‌خواهد که به سرعت این بسته کمک مالی را به رئیس جمهور ارسال کنند.»

روز گذشته - جمعه ۱۹ آوریل - اکثریت مجلس نمایندگان از دو حزب با ۳۱۶ رای موافق در مقابل ۹۴ رای مخالف برای رای‌گیری بر سر آن تصمیم گرفتند.

مایک جانسون روز جمعه به خبرنگاران گفت: «این قانون کامل نیست و قانونی نیست که اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنا و کاخ سفید را در دست داشتند، آن را می‌نوشتند» اما «بهترین محصول ممکن در شرایطی است که برای انجام تعهدات واقعاً مهم خود نیاز داریم.»

برخی از جمهوری‌خواهان محافظه‌کار مخالفت شدید خود را با کمک بیشتر به اوکراین اعلام کرده‌اند و برخی از آنها معتقدند که ایالات متحده نمی‌تواند با توجه به بدهی ملی ۳۴ تریلیون دلاری خود، از عهده آن برآید. آنها بارها تهدید به برکناری مایک جانسون کرده‌اند.

باب گود، نماینده جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، روز جمعه به خبرنگاران گفت که این لوایح بیانگر «لغزش به ورطه بحران مالی بزرگ‌تر» است که منعکس کننده سیاست‌های بایدن و شومر است و نه مردم آمریکا.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری، که نفوذ زیادی در این حزب دارد، هفته گذشته از جانسون حمایت کرد و روز پنجشنبه در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که بقای اوکراین برای ایالات متحده مهم است.

بودجه تکمیلی مورد درخواست دولت بایدن برای تامین مالی اولویت‌های امنیت ملی، اکتبر سال گذشته به کنگره ارائه شد، اما به‌دلیل اختلاف جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بر سر برخی مسائل عمده، از جمله امنیت مرزهای جنوبی کشور بلاتکلیف ماند.

بیانیه جو بایدن،  درباره مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا
امروز، اعضای هر دو حزب در مجلس به پیشبرد منافع امنیت ملی ما رای دادند و پیامی عزیز در مورد قدرت رهبری آمریکا در صحنه جهانی ارسال کردند. در این نقطه عطف حساس، آنها گردهم آمدند تا به ندای تاریخ پاسخ دهند. قوانین امنیتی ملی که ماه‌ها برای تامین آن مبارزه کرده‌ام.
این بسته حمایت مهمی از اسرائیل و اوکراین خواهد کرد. ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه، تایوان، هائیتی و سایر مکان‌های تحت تاثیر درگیری‌ها و بلایای طبیعی در سراسر جهان؛ و امنیت و ثبات در اقیانوس هند و اقیانوس آرام را تقویت کند. این [تصمیم مجلس نمایندگان] در یک لحظه حساس به وقوع می‌پیوندد، زیرا اسرائیل با حملات بی‌سابقه‌ای از سوی ایران و اوکراین تحت بمباران مداوم روسیه مواجه است. می‌خواهم از رئیس‌ جانسون، رهبر جفریس و ائتلاف دو حزبی قانون‌گذاران در مجلس که به اولویت دادن به امنیت ملی ما رأی دادند، تشکر کنم.
من اصرار دارم سنا این بسته را به سرعت به میز من بفرستد تا بتوانم آن را برای قانونی شدن امضا کنم و ما بتوانیم به سرعت سلاح و تجهیزات را به اوکراین بفرستیم تا نیازهای فوری میدان جنگ را برآورده کنیم.

واکنش زلنسکی به تصویب لایحه کمک به اوکراین
ولودمیر  زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واکنش به تصویت بسته کمک به اوکراین گفت، «امروز تصمیمی گرفته شد که انتظارش را داشتیم؛ بسته حمایتی آمریکا که برای آن خیلی جنگیدیم. بسته بسیار با ارزشی که سربازان ما در خط مقدم، شهرها و روستاهای ما که از ترور روسیه رنج می‌برند احساس خواهند کرد. روسیه شرور نباید پیروز شود.»


صدای آمریکا، خبرگزاری‌ها