ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 12.04.2024, 12:09
کمک ۲۲۲ میلیون دلاری ایران به حماس در ۶ سال

ارتش اسرائیل مکاتبات سران گروه افراطی حماس با جمهوری اسلامی را که از عملیات نظامی ماه‌های اخیر در غزه به دست آورده، به طور اختصاصی به روزنامه بریتانیایی تایمز نشان داده که حاکی از پرداخت صدها میلیون دلار از سوی ایران به این گروه در غزه در یک دهه اخیر است.

هرچند از ده‌ها سال پیش که حماس در غزه پا گرفت، اعطای کمک مالی و تسلیحاتی ایران به این گروه که توسط آمریکا و اروپا تروریستی به حساب می‌آید مطرح بود، به گفته ارتش اسرائیل، مکاتبات به دست آمده در جنگ غزه شواهد قانع‌کننده در خصوص یک سری پرداخت‌های پیچیده است که دامنه تأمین مالی پیگیر حماس از سوی ایران را نشان می‌دهد.

این روزنامه روز پنج‌شنبه، ۲۳ فروردین، نوشت در میان اسناد نامه‌ای از سوی ایران خطاب به «ابو ابراهیم» (لقب یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس) وجود دارد که جدول پرداخت‌های ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ به آن پیوست شده است.

رادیوفردا پیشتر به نقل از ارتش اسرائیل خبر پرداخت ۱۵۴ میلیون دلار مستقیما از سوی ایران به یحیی سنوار در یک دوره شش ساله را منتشر کرده بود.

اما همراه با سایر پرداخت‌ها به اعضا و مقامات دیگر حماس، جمع پول نقدی که اکنون اسناد آن در اختیار اسرائیل است، از سوی خود سران حماس در دفاتر حساب و کتاب و نامه‌های‌شان ۲۲۲ میلیون دلار ثبت شده است.

این اسناد از جمله شامل دو نامه نیز با دستخط مروان عیسی از سران حماس است که آن‌ها را با لقب خود «ابو البراء» امضا کرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دو ماه پیش در جریان بازدید از یکی از تونل‌های زیرزمینی حماس در غزه پاکت‌هایی پر از پول نقد را نشان داد و گفت که این‌ها بخشی از پول‌هایی بود که ایران مستقیما برای سنوار ارسال کرده بود.

مروان عیسی که مهره شماره سوم در کادر رهبری داخلی حماس محسوب می‌شد، در بمباران‌های اسرائیلی در ماه گذشته در منطقه نصیرات در مرکز غزه کشته شد.

به نوشته تایمز، یک نامه با تاریخ سال ۲۰۲۰، پرداخت‌های ماهانه ایران را نشان می‌دهد که از ژوئیه ۲۰۱۴ شروع شد.

حماس در میانه تابستان ۲۰۱۴ درگیر عملیات نظامی گسترده با ارتش اسرائیل بود. در آن زمان، یحیی سنوار سه سال بود که از زندان اسرائیل در جریان معامله بر سر آزادی سرباز ربوده شده اسرائیلی، گیلعاد شالیط، آزاد شده و در حال به دست گرفتن پست‌های بالاتر در کادر رهبری حماس بود اما هنوز اسماعیل هنیه رهبر داخلی در غزه محسوب می‌شد.

نامه‌ها حاوی جزئیاتی است مانند مبالغی است که مستقیما به شخص سنوار پرداخت شده و یک مورد نیز به پرداخت مستقیم به «ابوالعابد» اشاره دارد. «ابوالعابد» لقب اسماعیل هنیه است، که از بعد از به دست گرفتن پست ریاست دفتر سیاسی حماس از غزه خارج شد و ساکن دوحه در قطر است.

بیشترین مبلغ پرداختی در یک دوره را جمهوری اسلامی ایران پس از عملیات حماس در ۲۰۲۱ علیه اسرائیل به دست این گروه افراطی رسانده که ۵۸ میلیون دلار بود.

پس از آن در همان سال، در دو نوبت دیگر نیز هر بار یک مبلغ پنج میلیون دلاری پول نقد ایران بدست حماس رسید. دو میلیون دلار از این دو مبلغ مستقیما برای خود شخص سنوار ارسال شده بود.

وزیر دفاع اسرائیل دو ماه پیش گفت ارتش یکی از پاکت‌های حاوی ۲۰ هزار دلار پول نقد برای «سنوار و خانواده‌اش» را در یک تونل کشف کرد.

در یکی از دو نامه به دستخط مروان عیسی، او نوشته است که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ «به درخواست خود ما» پرداختی از سوی ایران انجام نشد.

معاریو در مورد وقفه در پرداختی در این دو سال نوشت این امر می‌تواند مربوط به این واقعیت باشد که حماس در آن زمان بر بازسازی غزه و عدم مقابله مستقیم با اسرائیل تمرکز کرد، و همچنین ممکن است به دلیل اختلافات وقت در میان مقامات ارشد حماس در خصوص ماهیت رابطه این گروه سنی سلفی با حکومت شیعی ایران باشد.

تشکیلات اطلاعاتی اسرائیل معتقد است که پرداخت‌های ایران به حماس و جهاد اسلامی فلسطین دست‌کم تا حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر سال گذشته ادامه داشت و به تأمین مالی جهت ذخیره راکت‌ها و تسلیحات دیگر در غزه کمک کرد.

اسماعیل هنیه در دوره جنگ جاری دو بار به ایران رفته و از سوی رهبر جمهوری اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت. همزمان، زیاد نخاله، دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین چند بار در دوره اخیر در تهران به سر برده که آخرین آن در هفته‌های گذشته بود.

رادیو فردا