ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 25.05.2023, 8:06
زلنسکی: ایران چه نفعی از همدستی با ترور روسیه می‌برد؟

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، حکومت ایران را ترغیب کرده است در ارسال پهپادهای مرگبار به روسیه برای استفاده علیه اوکراین تجدید نظر کند.

اوکراین می‌گوید که پهپادهای ایرانی شاهد نقش مهمی در حملات روسیه به شهرهای و زیرساخت های اوکراین دارند.

به گزارش بی‌بی‌سی، با این حال آقای زلنسکی گفت که پدافند هوایی کی‌یف اکنون مهارت زیادی در ساقط کردن این هواپیماهای انتحاری بدون سرنشین دارد و ۹۰۰ عدد از ۱۱۶۰ دستگاه پهپاد را سرنگون کرده است.

آقای زلنسکی در نطقی ویدئویی گفت: «سوال ساده این است: چه نفعی از همدستی با ارعاب (ترور) روسیه می‌برید؟»

«ایران از این کشتارهای پوچ چه سودی می‌برد؟ کشتارهایی به دست روسیه، اما با سلاح‌های شما... (پهپادهای) شاهد شما، که هر شب اوکراین را مرعوب می‌کند، که فقط به آن معنی است که مردم ایران بیشتر و بیشتر به سوی برگه‌های سیاه تاریخ سوق داده می‌شوند.»

دولت اوکراین در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ در واکنش به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی، اعتبارنامه منوچهر مرادی، سفیر جمهوری اسلامی در کی‌یف را لغو کرد و گفت شمار کارکنان دیپلماتیک سفارت ایران را محدود می‌کند.

آقای زلنسکی دسامبر گذشته در سخنرانی خود در نشست مشترک کنگره آمریکا، گفته بود: «...روسیه در سیاست نسل‌کشی، متحدی هم پیدا کرده است: ایران و پهپادهای مرگبار ایرانی که صدها دستگاه از آن به روسیه فرستاده شده، به تهدیدی برای زیرساخت‌های حیاتی ما تبدیل شده‌اند».

آقای زلنسکی گفت: «چنین است که یک تروریست، تروریست دیگری را پیدا کرده است».

آمریکا می‌گوید که ایران و روسیه همچنان درحال گسترش همکاری های نظامی هستند.

جان کربی، از سخنگویان کاخ سفید، هفته پیش در روز ۱۵ مه گفت که روسیه از اوت سال پیش تاکنون بیش از ۴۰۰ پهپاد انتحاری از ایران دریافت کرده است.

آقای کربی گفت که روسیه خواستار دریافت پهپادهای جدید با «کارایی بالاتر و مرگ‌بارتر» از ایران است.

او گفت ایران در مقابل به دنبال دریافت میلیاردها دلار تسلیحات از روسیه است. به گفته او خواسته ایران شامل هلیکوپترهای تهاجمی، تجهیزات راداری و سی هواپیمای آموزشی است.

این مقام آمریکایی اضافه کرد که «ما از همه ابزارهایی که در اختیار داریم برای افشای این تعاملات استفاده می‌کنیم و آماده‌ایم به این کار ادامه دهیم.»

کشورهای غربی به دلیل خسارت‌های جدی ناشی از حملات پهپادهای ایرانی، به اوکراین کمک کرده‌اند تا سامانه دفاع هوایی خود را تقویت کند.

به علاوه استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی موجب شده تا تهران چندین دور با تحریم‌های فزاینده‌ از طرف آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا روبه‌رو شود. این تحریم‌ها صنایع نظامی ایران و شرکت‌های مرتبط با تولید تسلیحاتی مانند پهپادهای نظامی را هدف می‌گیرد.

وزارت خارجه ایران تایید کرده است که تعدادی پهپاد به روسیه فروخته است اما گفته این پهپادها را برای کمک به روسیه در جنگ اوکراین به این کشور ارسال نکرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز اول فروردین گفته بود: «به دروغ ادعا کردند ایران در جنگ اوکراین مشارکت دارد، ابدا چنین نیست.»

با این حال او روز ۲۷ مهر با اشاره به اعتراض کشورهای غربی در مورد پهپادها گفته بود: «چند سال پیش از این وقتی که عکس‌های تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی منتشر می‌شد، می‌گفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید، به فلان کس می‌دهید.»

وزارت خارجه ایران اصرار دارد که ایران در جنگ اوکراین بی‌طرف است.

کشورهای غربی همچنین می‌گویند فروش پهپادهای ایرانی به روسیه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

این قطعنامه در سال ۲۰۱۵ و در تایید توافقنامه هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ تصویب شد و محدودیت‌هایی را بر خرید و فروش تسلیحات اعمال کرده است.