ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 24.05.2023, 18:09
راس: باید ایران را طوری بزنیم که انتظار آن را ندارند

“دنیس راس” تحلیلگر سیاست خارجی و مشاور سه رییس جمهوری سابق آمریکا در امور منطقه غرب آسیا، در مصاحبه‌ای با انتقاد از رویکرد و سیاست دولت بایدن نسبت به ایران، گفته تهران آن طور که باید از آمریکا نمی‌ترسد و واشنگتن باید با انجام رشته کارها و تغییراتی، محاسبات مقامات حاکم بر ایران را تغییر دهد.

به گزارش عصرایران، این دیپلمات سابق آمریکایی در مصاحبه‌ای با روزنامه اسراییلی” اسراییل‌هایوم” گفته: ایران آنطور که باید از ما نمی‌ترسد. آنها باید درک کنند که مسیری که در آن قرار دارند، به‌ویژه مسیر هسته‌ای، برای آنها بسیار پرخطر است.”

او افزود: “آنها ریسک را اندازه‌گیری می‌کنند اما نه آن‌طور که ما فکر می‌کنیم باید اندازه‌ بگیرند، بلکه آن‌طور که خود فکر می‌کنند ریسک‌هایشان را می‌سنجند.”

این دیپلمات سابق آمریکایی ادامه داد: “این واقعیت که آنها با ۱۶ آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای ار ۶، در سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی دارند... آنها را در مسیری قرار می‌دهد که حتی اگر تصمیمی برای داشتن یک سلاح هسته‌ای نداشته باشند، اما خودشان را در موقعیتی قرار می‌دهند که می‌توانند گزینه‌ای برای داشتن سلاح هسته‌ای داشته باشند و به راه خود ادامه دهند.”

وی افزود: با ادامه این مسیر آنها به نقطه‌ای می‌رسند که نه تنها گزینه هسته‌ای شدن را دارند، بلکه معکوس کردن آن نیز دشوار است. آنها به وضوح ... نمی‌‌بینند که این آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. بنابراین ما باید ارتباط برقرار کرده و با آنها به گونه‌ای صحبت کنیم، هم در کلام و هم در عمل، که به آنها دلیلی می‌دهد تا ببینند واقعیت چیزی متفاوت است.”

او افزود: “تمریناتی (رزمایش‌های نظامی مشترک با اسراییل) که اکنون اجرا می‌کنیم خوب هستند. آنها می‌توانند تصویر حرف‌های ما را تقویت کنند. مواضع کلامی ما وجود دارند، اما اگر چیزی در عمل وجود نداشته باشد که آنها را تقویت کند، معنای زیادی نخواهند داشت.”

راس افزود که ایالات متحده باید به اسراییل قابلیت سوخت‌گیری هوایی را ارایه دهد و با این کار این پیام را به تهران ارسال کند که آمریکا در مقابل راه اسراییل (برای حمله به ایران) نخواهد ایستاد.

او گفت: “اسرابیل ۴ فروند هواپیمای سوخت‌رسان “کی‌سی-۴۶” از آمریکا خریداری کرده است. این خرید به آنها این امکان را می‌دهد که بسیار موثرتر باشند.”

وی افزود: “مشکل سخت شدن اهداف ایرانیان این است که شما باید یک هدف را چندین بار در یک نقطه مورد اصابت قرار دهید تا بتوانید آن را نابود کنید. ایرانی‌ها بر این باورند که ما (آمریکا) نه تنها اقدام نظامی نخواهیم کرد، بلکه اسراییل را هم از اقدام نظامی باز خواهیم داشت... ما باید اسراییل را به جلوی خط بکشانیم تا فورا به ایرانی‌ها پیام بدهیم که ما نه تنها جلوی اسراییلی‌ها را نخواهیم گرفت، بلکه از آنها حمایت خواهیم کرد.”

راس همچنین گفت که آمریکا باید برای حملات ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه بهایی تعیین کند: “ما در حال حاضر ۸۳ بار توسط نیروهای نیابتی ایران در سوریه و عراق مورد اصابت قرار گرفته‌ایم. اما فقط ۳ بار پاسخ دادیم مشکل... این است که ایرانی‌ها تا آخرین حد با نیروهای نیابتی خود خواهند جنگید – آنها به تلفات نیابتی اهمیتی نمی‌‌دهند. آنها به تلفات خود اهمیت می‌دهند. ما باید آن‌ها را طوری بزنیم که انتظار ندارند. اگر این کار را شروع کنید، حتی در منطقه نیز این پیام را دریافت می‌کنند که برخی از کارهایی که انجام می‌دهند خطرناک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردند. ما باید با گفتار و اعمالمان آنها را متقاعد کنیم که آنها در مورد ما اشتباه محاسباتی کرده‌اند و در معرض خطر هستند.”

راس افزود که ایالات متحده در این زمینه “باید صفحه‌ای از کتاب بازی اسراییل را یاد بگیرد، جایی که شما انواع خاصی از حملات را انجام می‌دهید اما آن را به طور رسمی بر عهده نمی‌‌گیرید.”