ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 24.05.2023, 18:00
رهبر گروه واگنر: بیش از ۲۰ هزار کشته دادیم

یوگنی پریگوژین، رهبرگروه واگنر که برای روسیه می‌جنگد، اعلام کرد که در نبرد طولانی برای تصرف شهر باهموت بیش از ۲۰ هزار نیروی خود را از دست داده است.

به گزارش یورونیوز، رهبر گروه نظامی واگنر همچنین گفت که در جریان این نبرد خونین، حدود  ۲۰ درصد از ۵۰ هزار مجرم روسی که از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین به استخدام گروه واگنر درآمدند، جان خود را از دست داده‌اند.

آمار ارائه شده توسط پریگوژین در تضاد کامل با ادعاهای مناقشه‌ برانگیز مسکو دارد که شمار تلفات جنگ اوکراین را حدود ۶ هزار نفر اعلام کرده است. این آمار همچنین بالاتر از برآورد رسمی تلفات شوروی در جنگ افغانستان در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ است که حدود ۱۵ هزار نفر اعلام شد.

اوکراین تاکنون آمار سربازان کشته‌شده خود را از آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور در فوریه ۲۰۲۲ اعلام نکرده است.

برخی از تحلیلگران نظامی بر این نظرند که فقط جنگ ۹ ماهه برای تصرف شهر باهموت منجر به کشته شدن ده‌ها هزار سرباز روسیه شده است که بخشی از آن‌ها را زندانیانی تشکیل می‌دهند که گفته می‌شود بدون گذراندن آموزش‌های کافی به خط مقدم جنگ اعزام شده‌اند.

یوگنی پریگوژین اواخر روز سه‌شنبه ۲۳ مه در گفتگو با کنستانتین دولگوف، استراتژیست سیاسی طرفدار کرملین، گفت که «غیرنظامی کردن» اوکراین که هدف اعلام شده روسیه از آغاز این جنگ بود، به خود مسکو آسیب زده است زیرا ارتش اوکراین به یاری کمک‌های آموزشی و تسلیحاتی متحدان غربی‌اش وی‌تر شده است.

رهبر گروه واگنر در ادامه گفت که نیروهای کرملین در طول این جنگ، غیرنظامیان را کشته‌اند، ادعایی که مسکو بارها و با شدت آن را رد کرده است. او پیشتر ادعاهای غیرقابل تائیدی را مطرح کرده بود که بعداً برخی از آن‌ها را پس گرفته است.

در اوایل ماه مه، سخنگویان پریگوژین ویدیویی از او منتشر کردند که در آن فریاد می‌زد، فحش می‌داد و به حدود ۳۰ جسد یونیفورم‌پوش که روی زمین افتاده بودند، اشاره می‌کرد و می‌گفت آن‌ها سربازان واگنر هستند که در یک روز کشته شده‌اند.

او در این ویدئو مدعی شد که وزارت دفاع روسیه به نیروهای او مهمات نمی‌دهند و تهدید کرد که از جنگ برای تصرف شهر باهموت دست خواهد کشید.

پریگوژین، یک تاجر ثروتمند و با روابط دیرینه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌خاطر بداخلاقی‌هایش که اغلب با فحاشی‌ همراه است، شناخته می‌شود.