ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.05.2023, 16:08
درآمد سه ماهه هواپیمایی ترکیه رکورد زد

یورونیوز: هواپیمایی ترکیه به‌تازگی رکورد بالاترین فروش سه‌ماههٔ نخست خود را ثبت کرد. این شرکت در سه ماههٔ نخست سال جاری  ۲۱۴ میلیون یورو درآمد داشت درآمدی که سال گذشته تنها ۱۴۸ میلیون یورو بود. هواپیمایی ترکیه همچنین سپتامبر گذشته جایزهٔ بهترین خط هوایی اروپا را در مراسم جایزهٔ جهانی اسکای‌ترکس ۲۰۲۲ از آن خود کرد.

احمد بولات رئیس هیئت مدیرهٔ این شرکت می‌گوید موفقیت آن حاصل صرف وقت بوده است و می‌افزاید: «هواپیمایی ترکیه تا ۲۰ سال پیش با ۶۵ هواپیما کار می‌کرد. ما سالانه ۱۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کردیم و ۱/۶ میلیارد یورو درآمد داشتیم. اما سال گذشته رکورد ۱۶.۵ میلیارد یورو را ثبت کردیم و با ۳۹۵ هواپیما بیش از ۷۲ میلیون مسافر را جابه‌جا کردیم. امسال ۴۱۴ هواپیما داریم.»

آقای بولات در حاشیهٔ مراسم رونمایی از طرح مهمان‌داری تازهٔ این شرکت با یورونیوز گفتگو کرده است، طرحی که بناست خطوط هوایی ترکیه را به نخستین هواپیمایی دارای ستارهٔ غذای میشلن تبدیل کند.

آقای بولات که مدیر کمیتهٔ اجرایی این هواپیمایی نیز هست دراین‌باره می‌گوید: «خدمات آشپزی ما واقعا در جهان تک است و اسرار خودش را دارد. نخست این که ۸۰ درصد از مواد اولیهٔ غذاهای ما در ترکیه تهیه می‌شود. ما همچنین برای نهایی‌کردن دستور تهیه غذاها از سرآشپزان بسیار مجرب بهره می‌بریم. غذاها هر روز و در محل تهیه می‌شود و راز کیفیت‌شان در همین است.»

رئيس هیئت مدیرهٔ هواپیمایی ترکیه همچنین یکی از عمده‌ترین چالش‌های پیش‌روی خدمات سفر هوایی را افزایش هزینهٔ سوخت، مشکلات موتورهای تازه و کمبود خلبان می‌داند.

هواپیمایی ترکیه مرکز آموزش خلبانی ویژه‌ای دایر کرده است و احمد بولات دربارهٔ آن می‌گوید:‌ «می‌توانیم سالانه ۲۰۰ خلبان تربیت کنیم و بناست این تعداد را به ۲۰۰۰ خلبان در سال برسانیم. چراکه در مجموع در بازار خطوط هوایی تقاضا برای خلبان زیاد است. بنابراین ترکیه یکی از کشورهایی است که می‌تواند برای جهان خلبان تربیت کند.»

یکی دیگر از اهداف خطوط هوایی ترکیه آن است که جایگاه بهتری در بازار خاورمیانه پیدا کند و همچنین در زمینهٔ گردشگری بتواند گردشگران بیشتری را از آمریکا، چین، کره و ژاپن جذب کند.

آقای بولات در این زمینه می‌گوید: «سفرهای تابستانی در سه ماهه نخست بسیار خوب‌اند، ما به‌ویژه بر گردشگران آمریکایی تمرکز داریم تا بتوانیم ۲ میلیون گردشگر آمریکایی به استانبول بیاوریم. سال گذشته ۱ میلیون گردشگر آمریکایی داشتیم، و مرزهای چین هم بسته بود و حالا مرزهای این کشور باز است و ما هم بناست بر همین تمرکز کنیم.»