ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 18.03.2023, 16:48
دو متهم حمله به شاهچراغ به اعدام محکوم شدند

به گفته کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، دو متهم پرونده حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ به نام‌های محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی به اعدام در ملاء عام محکوم شده‌اند.  موسوی گفت که سه نفر دیگر از متهمان هم به حبس‌های پنج تا ۲۵ سال محکوم شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در حمله به شاهچراغ در روز چهارم آبان ماه ۱۳ نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند. دولت ایران آن را «تروریستی» توصیف کرد و اندکی بعد گروه اسلام‌گرای داعش مسئولیت آن را پذیرفت.

به گفته مقام‌های ایران، عامل اصلی حمله شاهچراغ در جریان این حمله کشته شد. نام این شخص هنوز روشن نیست، اما ایسنا نوشته است که او با نام‌های مستعار ابوعایشه، حامد بدخشان و سبحان فعالیت می‌کرده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت، محمد رامز رشیدی «اعتراف» کرده است که در «تحویل اسلحه، همراهی با عامل اصلی ترور جهت شناسایی کامل محیطی حرم شاهچراغ پیش از حمله و همچنین در شب حادثه، اسکان وی و ارتباط مکرر و اخذ دستور از سرکرده داعش» دست داشته است.

او افزود که دومین متهم محکوم به اعدام، به نام نعیم هاشم قتالی هم «در دادگاه به تحویل گرفتن عامل اصلی ترور بعد از ورود به ایران و همچنین اسکان وی و سایر اعضای داعش در تهران و جابجایی آنان در خانه‌های امن و سایر تدارکات و حتی تهیه بلیط سفر به شیراز برای عامل اصلی ترور، اعتراف کرده است».

دادستان فارس همچنین گفت: «متهم دیگر این پرونده، محمد رحمانی، که از سر پل‌های داعش در تهران بود، به ۲۵ سال حبس، مصطفی جان امانی متهم دیگر پرونده به دلیل عضویت و حمایت از گروه تروریستی داعش به ۱۵ سال و یک روز حبس و حمیدالله کابلی، دیگر عضو دستگیر شده داعش نیز به پنج سال حبس محکوم شدند.»

هیچ کدام از احکام این پنج نفر نهایی نیست و متهمان می‌توانند به احکام اعتراض کنند.

چنانکه این مقام قضایی گفته است، در این پرونده افراد بیشتری، که او آن‌ها را «عوامل داعش» خواند، با اتهاماتی روبه‌رو هستند.

او گفت: «پرونده این متهمان در شعبه ویژه بازپرسی دادسرای انقلاب اسلامی شیراز در حال تکمیل تحقیقات است که پس از صدور قرار نهایی و کیفرخواست، جهت صدور رأی به دادگاه ارسال خواهد شد.»

ماجرای خبرساز شاهچراغ و حمله به معترضان

حمله به شاهچراغ در روزهایی اتفاق افتاد که اعتراض‌های سراسری بعد از کشته شدن مهسا امینی دربازداشت گشت ارشاد به اوج رسیده بود و کشتار معترضان در آستانه چهلم او موجب شده بود تا سطح تظاهرات خیابانی و شعارها علیه نظام جمهوری اسلامی شدت بگیرد.

در فاصله کوتاهی بعد از حمله شاهچراغ، رسانه های حکومتی علاوه بر انتشار ویدئوهای حمله، تبلیغاتی گسترده‌ در ارتباط با آن آغاز کردند.

علاوه بر این، خیلی زود برخی از عالی‌ترین مقام‌های ایران، این حمله را با اعتراض‌ها مرتبط دانستند.

از آن جمله، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «این فاجعه دلخراش اتمام حجتی است با همه کسانی که در هفته‌های گذشته با ایجاد ناآرامی، زمینه را برای توطئه‌های دشمن فراهم کردند.»

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور ایران هم گفت: «جریان اغتشاشات که روزهای گذشته موجب اذیت مردم شد در شکل‌های دیگر توسط دشمن در حال رفتن به مسیرهای خطرناکی است و جریان تروریستی با استفاده از فضای اغتشاش وارد عمل شد.»

در این زمان تردیدهایی درباره انگیزه اصلی عاملان این حمله یا وابستگی آن‌ها به گروه داعش نیز منتشر شد و بعضی از مخالفان حکومت این حمله را «توطئه» برای سرکوب بیشتر معترضان خواندند.