ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.03.2023, 10:08
پافشاری حکومت بر اعمال حجاب اجباری

رادیو فردا: در ادامه پافشاری مقامات جمهوری اسلامی بر اعمال حجاب اجباری در کشور، یک نماینده مجلس روز سه‌شنبه از برخی جزئیات شیوه‌های جدید برای «تذکر حجاب» و مجازات «بی‌حجابی» پرده برداشت. ساعتی بعد زنان جوان در مراسم چهارشنبه‌سوری بار دیگر روسری‌ها را به آتش انداختند.

بیش از شش ماه از آغاز اعتراضات سراسری در ایران می‌‌گذرد، اعتراضاتی که گرچه خیلی زود کل نظام را نشانه گرفت، اما با مرگ مهسا امینی به دلیل «نامناسب» بودن حجابش در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، با شعار «زن، زندگی، آزادی» در دنیا شناخته شد و معروف‌ترین نشانه‌های آن گیسوبران و انداختن روسری به آتش است.

با این حال مقامات حکومتی هم‌چنان اصرار دارند که همه دختران و زنان را به پوشیدن حجاب اجباری وادار کنند.

در همین زمینه یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۳ اسفند، گفت این کمیسیون هفت پیشنهاد در ارتباط با «حجاب» ارائه کرده که سران قوا با آن‌ها «موافقت کامل دارند و در شورای عالی امنیت ملی نیز درباره آن بحث شده است».

بیژن نوباوه در سخنان خود در جلسه علنی مجلس ضمن تاکید بر «حفظ حجاب ملت» و «مقابله با ساختارشکنی» گفت بر اساس طرح پیشنهادی، برخورد فیزیکی صورت نمی‌گیرد و مجازات‌ها طبق جدول مشخص‌شده خواهد بود.

طبق توضیحی که آقای نوباوه داده است، «شناسایی زنان بدون حجاب در معابر عمومی از طریق دوربین انجام می‌شود و مجازات افراد حسب جداول تهیه شده انجام خواهد شد.»

او در ادامه بدون وارد شدن به تمام جزئیات درباره مجازات عدم رعایت حجاب اجباری گفت: «مسدود شدن خط تلفن و اینترنت زنان بدون حجاب در صورت عدم توجه به تذکرات از جمله مجازات‌های این طرح است.»

به گفته این نماینده اصولگرای مجلس، «پلیس و ضابطان قضایی تحت نظارت دادستانی‌ها از طریق دوربین و سایر ابزار فنی نسبت به جمع‌آوری ادله و شناسایی» زنان «بی‌حجاب» اقدام خواهند کرد.

همزمان با انتشار ویدئوهایی از اماکن عمومی در ایران که زنان و دختران بدون حجاب اجباری تردد می‌کنند و انتشار عکس‌هایی از اشخاص مشهور بدون حجاب اجباری، مانند نگار جواهریان که جدیدترین نمونه است، ویدئوهایی هم هر روز منتشر می‌شود از مقابله مردم با زنان چادری که آمر به معروف خوانده می‌شوند.

به نظر می‌رسد که مقامات جمهوری اسلامی به همین دلیل به دنبال راهی هستند که حجاب اجباری را بدون دامن زدن به تنش در جامعه بر زنان تحمیل کنند.

در ادامه همین خط‌مشی، بیژن نوباوه به خبرگزاری مهر گفته است که در گزارش هفت ماده‌ای کمیسیون فرهنگی مجلس بار دیگر تاکید شده است که «مسئولیت رعایت حجاب و اجرای قوانین حجاب در مراکز خرید و مال‌ها بر عهده مالکان و متصدیان این مراکز می‌باشد.»

در همین زمینه روزنامه اینترنتی فراز روز سه‌شنبه دو نامه از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مربوط به اصفهان و کاشان منتشر کرد که به مدیران مراکز اقامتی هشدار داده شده که به زنان بدون حجاب اجباری خدمات ارائه نکنند و اعلان‌هایی را با موضوع «رعایت حجاب و شئونات اسلامی» در این مراکز نصب کنند.

این نامه‌ها یک روز پس از آن منتشر شده است که هتل «سرای عامری‌ها» و «مجتمع تجاری الماس» در شهرهای کاشان و تهران به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری توسط گردشگران و کارکنان آنها پلمب شدند، اتفاقی که یک روز بعد برای کمپ کویری متین‌آباد در نطنز نیز افتاد.

روز سه‌شنبه، ساعاتی پس از مصاحبه نماینده مجلس درباره حجاب و نامه‌های هشدار وزارت گردشگری بار دیگر مردان و زنان جوان معترض به خیابان‌ها آمدند، علیه کل نظام شعار دادند، عکس خامنه‌ای و خمینی را آتش زدند و زنان جوان روسری‌های خود را به آتش انداختند.

در همین حال صنعت گردشگری ایران در پی کرونا با اعتراضات سراسری و انزوای بین‌المللی جمهوری اسلامی روبه‌رو شده، اغلب مشتریان خود را از دست داده و به حال احتضار افتاده است.

همزمان مشخص نیست که آیا حکومت اصلا امکانات فنی کنترل «هوشمند» زنان در تمام عرصه‌های عمومی را دارد یا قرار است با صرفه هزینه میلیاردی این امکانات را فراهم کند.