ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.03.2023, 23:21
چهارشنبه‌سوری به تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شد

در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهای زیادی منتشر شده که نشان می‌دهند مراسم چهارشنبه سوری در شماری از شهرهای ایران به تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شده است. مناطق مختلف تهران از جمله تهرانپارس، سعادت‌آباد، نظام‌آباد، هفت‌حوض، نازی‌آباد، اکباتان و گیشا صحنه تجمع‌های اعتراضی مردم بود.

در این تجمعات شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «سیدعلی بی‌ریشه/خیزش تموم نمی‌شه» و «می‌جنگیم، می‌میریم/ایران را پس می‌گیریم» سر داده شد.

با وجود سرعت پایین اینترنت برای ارسال ویدیو از داخل ایران، عصر سه‌شنبه تصاویر متعددی از برپایی چهارشنبه‌سوری به همراه شعارهای اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی مخابره شده که نشان می‌دهد معترضان از شب آخرین چهارشنبه سال برای دور هم جمع شدن و حضور خیابانی استفاده کرده‌اند.

در مناطقی از تهران نیروهای ویژه موتورسوار هدف حملات معترضان قرار گرفتند. کانال تلگرام «۱۵۰۰ تصویر» ویدیویی را منتشر کرده که لحظات پرتاب نارنجک دستی را زیر موتور ماموران نشان می‌دهد. گفته شده محل ثبت این ویدیو تهران و زمان آن امروز سه‌شنبه، ۲۳ اسفند است.

در ویدیویی که از عصر سه‌شنبه و قبل از تاریکی هوا در محله جوادیه در جنوب تهران تهیه شده، دهها جوان در خیابانی که به نظر می‌رسد تحت کنترل آنهاست ترقه و نارنجک صوتی می‌زنند و دود همه جا را فرا گرفته است.

هم‌چنین در ویدیویی که گفته شده حوالی میدان انقلاب در مرکز تهران است، به نظر می‌رسد ماموران با پرتاب گاز اشک‌آور به میان کسانی که در حال شادی چهارشنبه سوری هستند، قصد متفرق کردن آنها یا متوقف کردن شادی‌ آنها را دارند.

در اکثر شهرهای کردنشین ایران مراسم چهارشنبه‌سوری به طور کامل به تظاهرات ضدحکومتی تبدیل شد. عمار گلی، روزنامه‌نگار مقیم برلین که اخبار مربوط به مناطق کردنشین را دنبال می‌کند عصر سه‌شنبه به تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی گفت که گزارش‌های متعددی از چندین شهر کردنشین در ارتباط با برگزاری تجمع‌های اعتراضی همزمان با برگزاری آیین‌های چهارشنبه‌سوری دریافت کرده است.

آقای گلی گفت: «امشب از ایلام و دره‌شهر و آبدانان گرفته تا اشنویه، ارومیه، سنندج، کرمانشاه، مریوان، کامیاران و حتی دیوان‌دره، جوانرود و روانسر درگیری‌های بسیاری گزارش شده و فیلم‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی و شخصا به دست من رسیده که حاکی از آنست که تعداد زیادی از مردم هم برای چهارشنبه سوری و هم برای از سرگیری اعتراضات به خیابان‌ها ریخته‌اند».

این روزنامه‌نگار مقیم برلین می‌گوید گزارش‌هایی از برگزاری یک «تجمع بزرگ در شهرک بهاران سنندج» دریافت کرده که با «حمله ماموران موتورسوار به تجمع‌کنندگان» همراه بوده است.

در سقز، زادگاه ژینا (مهسا) امینی شعارهای «ژن ژیان ئازادی»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «کُردستان گورستان فاشیستان» سر داده و بر تداوم خیزش انقلابی برای سرنگونی جمهوری اسلامی تاکید کردند.

پایگاه خبری هه‌نگاو نیز که اخبار حقوق بشری و اعتراضات شهرهای کردنشین را پوشش می‌دهد گزارش داد که جمعی از مردم شهر سقز در استان کردستان شامگاه سه‌شنبه ۲۳ اسفند با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان‌ها آمده‌اند.

هه‌نگاو همچنین در توئیتی نوشت: «در شهرهای بوکان، مهاباد، پیرانشهر، سقز، دیواندره، سنندج و جوانرود نیروهای حکومتی با مردم درگیر شده‌اند».

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از تجمع مردم همراه با روشن کردن آتش در شهرهایی از جمله تبریز، زنجان، پیرانشهر، سنندج، شهرری است.

همچنین در زنجان، بر اساس یک ویدئوی رسیده به رادیو فردا، معترضان یادمان قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس جمهوری اسلامی، را آتش زدند.

در رشت مرکز استان گیلان نیز مردم در میدان شهرداری یکی از میدان‌های اصلی این شهر تجمع کردند و علیه حکومت شعار دادند.

این تجمع‌ها و شعارهای ضدحکومتی در حالی است که شش ماه از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که با جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد شعله‌ور شد، می‌گذرد.

حضور گسترده نیروهای امنیتی پس از فراخوان مخالفان

چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی از جمله شاهزاده رضا پهلوی و همچنین فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، خواستار حضور معترضان در خیابان و استفاده از فرصت مراسم چهارشنبه‌سوری امسال برای ابراز اعتراض به جمهوری اسلامی شده بودند. با این حال، حکومت نیز خود را برای مقابله با مردم آماده کرد.

خبرگزاری آلمان به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که نیروهای امنیتی در مواجهه با این فراخوان‌ها، حضور خود را در شهرهای بزرگ ایران افزایش دادند و واحدهایی از نیروهای امنیتی روز سه‌شنبه در نقاط مرکزی تهران مستقر شده بودند.  همچنین این خبرگزاری نوشت که یک خودرو در جنوب پایتخت تهران منفجر شد.

تعطیلی زودتر مدارس و تهدید به بازداشت

همزمان با جشن چهارشنبه سوری در شب آخرین چهارشنبه سال، رسانه‌های ایران از قول مقام‌های محلی در شهرهای مختلف می‌گویند مدارس امروز زودتر از موعد همیشگی تعطیل می‌شود.

سازمان اورژانس کشور صبح سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه اعلام کرد «از اول تا بیست و دوم اسفند جاری به دلیل حوادث چهارشنبه آخر سال ۱۵ نفر جان باختند».

فرماندهی انتظامی یا پلیس ایران هم اعلام کرده افرادی که شب چهارشنبه سوری به اتهام «سلب آسایش عمومی و برهم زدن نظم جامعه» بازداشت شوند تا ۱۵ فروردین در بازداشت نگه داشته خواهند شد.

در سال‌های گذشته هم نیروی انتظامی افرادی با اتهام مشابه که به دنبال استفاده از مواد محترقه غیرقانونی بودند را تهدید می‌کرد که تا آخر نوروز آنها را در بازداشت نگه می‌دارد.


منابع: بی‌بی‌سی، رادیو فردا،‌ شبکه‌های اجتماعی