ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.03.2023, 11:12
رضا پهلوی: غرب نباید از تغییر در ایران هراس داشته باشد

شاهزاده رضا پهلوی در نشست سازمان «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» گفت غرب نباید از تغییر رژیم در ایران «هیچ هراسی» داشته باشد و «همان‌گونه که رژیم کنونی، معضل اصلی است، خود ایرانیان به همان اندازه راه حل هستند». این نشست روز دوشنبه، ۲۲ اسفند در واشینگتن برگزار شد.

به گزارش رادیو فردا، سازمان «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» که با نام اختصاری «نوفدی ایران» در آمریکا فعالیت می‌کند، در این نشست راهکاری را با ۱۵ گام به عنوان «ابزار راهبردی» برای «حمایت حداکثری» از سوی سیاست‌گذاران جهانی، با هدف ایستادن در کنار مردم ایران، ارائه کرد.

به گفته مسئولان این سازمان، این طرح موجب تقویت مردم در راه مبارزه و تضعیف بیشتر جمهوری اسلامی خواهد شد.

این سازمان اعلام کرد که نظر به «مبارزات پیوسته مردم ایران برای آزادی و دموکراسی، و با به رسمیت شناختن تمایل عمیق جامعه ایرانی- آمریکایی در حمایت از سیاستی که از سوی دولت آمریکا مردم ایران را در مقابل رژیم حاکم توانمند سازند، راهکار “حمایت حداکثری” را طراحی کرد».

به گفته «نوفدی ایران»، «دولت آمریکا سیاست خود در قبال ایران را در دهه‌های گذشته بر مبنای رفتار حکومت ایران تنظیم کرده و مهار، تعامل یا فشار را در پیش گرفت»، اما دیگر زمان آن رسیده که سیاست آمریکا، مردم خود ایران و «نقش تاریخی آن‌ها» را در تحولات و واقعیات سیاسی ایران درنظر بگیرد.

برایان کالیتوس، یکی از سخنرانان آمریکایی در این نشست، ارزیابی کرد که راهکار «حمایت حداکثری» از این بخت برخوردار باشد که هر دو حزب آمریکایی جمهوری‌خواه و دموکرات با آن موافقت کنند.

دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک و یکی از کنشگران ایرانی‌تبار در این نشست گفت، ساقط شدن حکومت کنونی، کمکی مهم به کشورهای جهان برای غلبه بر بنیادگرایی اسلامی خواهد بود.

علی احساسی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی در پارلمان کانادا هم در نشست واشینگتن گفت دولت‌های غربی نیز واقف هستند که حکومت ایران عملکردی «هراسناک» دارد و «باید از این رژیم عبور کرد».

شاهزاده رضا پهلوی و کنشگران هم‌فکر او در روزهای اخیر، یک منشور ۱۷ بندی را برای همبستگی و سازماندهی برای آزادی، را با نام «منشور مهسا»، به یاد دختر ایرانی که مرگ او در اواخر شهریور امسال جرقه اعتراضات شش ماه اخیر ایران را روشن کرد، منتشر کردند.

آنان تأکید کردند که منشور، ضمن هم‌فکری و رایزنی مستمر با نیروهای درون‌مرز تنظیم شد.

سلسله فعالیت‌های شخصیت‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران در خارج از مرزهای ایران در دوره اخیر به میزان زیادی افزایش یافته و مسیح علی‌نژاد نیز، یکی از این کنشگران، اعلام کرده که برای دیدار با نخست‌وزیر هلند برای گفت‌وگو در باره ایران، به هلند رفته است.

سایر مخالفان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز در یک هفته اخیر فعالیت خود را برای ایفای نقش در تحولات ایران افزایش دادند؛ از جمله پنج گروه جمهوری‌خواه با یکدیگر متحد شده و بیانیه مشترک صادر کردند.

حکومت ایران در حالی که به ناچیرانگاری فعالیت‌های اپوزیسیون در برون‌مرز ادامه می‌دهد، معتقد است با دستیابی به توافق ازسرگیری رابطه با عربستان پس از هفت سال بحران، یک موفقیت بزرگ سیاسی بدست آورده و جای پای خود را مستحکم‌تر کرده است.

تهران که به تازگی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای جلوگیری از صدور قطعنامه علیه خود در شورای حکام این نهاد، به تفاهم‌هایی رسید، همچنین برای انجام معامله تبادل زندانیان با آمریکا تلاش می‌کند تا پس از شش ماه اعتراضات داخلی، خود را نظامی مستقر و باثبات ترسیم کند.