ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.01.2023, 23:05
تجمع خانواده‌های محکومان به اعدام: اعدام نکنید

شماری از اعضای خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام در برابر زندان قزلحصار کرج تجمع کرده و با شعار «اعدام نکنید» خواهان توقف احکام مجازات مرگ برای عزیزانشان شدند.

در تصاویر منتشرشده ده‌ها نفر در برابر زندان دیده می‌شوند. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تجمع‌کنندگان از نزدیکان زندانیانی بوده‌اند که با جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند.

هرانا می‌گوید این تجمع «با برخورد خشونت آمیز ماموران زندان همراه بود که در پی آن شماری از شهروندان معترض زخمی شدند.»

خانواده‌های نگران در مقابل زندان قزلحصار کرج با سردادن شعارهایی اعتراضی خواستار توقف اجرای حکم اعدام زندانیان شدند.

یک منبع مطلع در گفتگو با هرانا در این خصوص گفت: “در پی ضرب و شتم ماموران تعدادی از شهروندان از جمله سه زن از ناحیه دست دچار جراحت شده اند”.

جزئیات بیشتر این واقعه اعم از تعداد و هویت افراد زخمی شده و همچنین بازداشتی های احتمالی این تجمع اعتراضی، توسط هرانا در دست بررسی است.


خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام پیش از این هم تجمع‌های مشابهی برگزار کر‌ده بودند.

ایران پس از چین بالاترین آمار اعدام در جهان را دارد و همزمان با اعتراضات سراسری ایران و صدور و اجرای احکام اعدام برای زندانیان سیاسی، اجرای مجازات اعدام در مورد زندانیان غیرسیاسی شتاب گرفته است و به ویژه چندین زندانی بلوچ اعدام شده‌اند.

محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی چهار نفری هستند که تاکنون در ارتباط با اعتراضات اخیر اعدام شده‌اند.

برای چند بازداشتی دیگر هم حکم اعدام صادر شده و مرکز حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، برآورد کرده که دست‌کم ۱۰۹ نفر از معترضان بازداشتی در معرض مجازات مرگ هستند.

حدود دو هفته پیش نگرانی از اجرای قریب الوقوع احکام اعدام محمد قبادلو و محمد بروغنی به تجمعی شبانه در برابر زندان رجایی‌شهر منجر شد.

امروز مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور در ایران اعلام کرد که فرجام‌خواهی محمد قبادلو ثبت و به یکی از شعبه‌های مربوطه ارجاع شده است.

روابط عمومی دیوان عالی کشور چند هفته پیش خبر از پذیرش فرجام‌خواهی سامان صیدی (یاسین) و محمد قبادلو داد، اما ساعاتی بعد اعلام کرد فرجام‌خواهی محمد قبادلو رد و حکم اعدام او تایید شده است.

وکیل محمد قبادلو پیش از این درباره پرونده او گفته: «برای رفع ابهام پیرامون سلامت روانی محمد قبادلو، نماینده‌ پزشکی قانونی آمد و گفت که وضعیت محمد به حدی نبوده که بحث بیماری روانی‌اش موثر در پرونده باشد. حالا همین پزشک به همراه ۴۹ پزشک و استاد روانشناسی تقاضای بررسی بیشتر را دارند.»

با تداوم بازداشت هزاران معترض و محکومیت‌های سنگین و طولانی، خانواده‌های زندانیان و فعالان مدنی در برابر زندان‌ها به نمایش همبستگی با هم می‌پردازند.

امروز آزادی عباس دهقان، از دراویش گنابادی، با استقبال جمعیت بزرگی از نزدیکان او، دیگر دراویش و فعالان مدنی همراه شد.

آقای دهقان پنج سال بدون حتی یک روز مرخصی در حبس بود.

او یکی از دراویشی بود که به دنبال سرکوب اعتراضات دراویش به محدودیت‌های رهبر خود، نورعلی تابنده، و حمله ماموران لباس شخصی و نیروی انتظامی، دستگیر شدند. شمار بازداشت‌شدگان آن رویداد حدود ۵۰۰ نفر بود که تقریبا نیمی از آنان احکام زندان گرفتند.

محمد ثلاث، یکی از دراویش بازداشتی بود که برای زیر گرفتن سه مامور مجرم شناخته و سپس اعدام شد. آقای ثلاث نخست در دادگاه به این کار اعتراف کرد، اما کمی بعد گفت اعترافش تحت شکنجه بوده و او راننده اتوبوسی که ماموران را زیر گرفت نبوده است.


منابع: هرانا، بی‌بی‌سی