ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.01.2023, 13:12
گزارشی از احضار و بازداشت کارگران کارخانه سیمان شمال

گزارشات رسیده به کمیته پیگیری حاکی از این است که از شروع اعتراضات تاکنون کارگران کارخانه سیمان شمال تحت فشارهای شدید امنیتی قرار داشته و چندتن از آنان نیز طی این مدت با همراهی حراست کارخانه با نهادهای امنیتی، دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

به گفته منابع آگاه، اولین فرد بازداشت شده از کارگران این کارخانه هادی شکاری بوده که در جریان اعتراضات دستگیر شده و پس از مدتی با وثیقه پنج میلیاردی آزاد شد. پس از دستگیری او اداره اطلاعات شهرستان پردیس، با احضار رئیس حراست کارخانه و کسب اطلاعات از وی، شروع به پرونده‌سازی برای پنج تن از دیگر کارگران این کارخانه می‌کند.

میثم ابراهیمی یکی از این پنج نفر است که نامش توسط حراست کارخانه به نهادهای امنیتی داده شد. او در روز ۲۶ مهرماه در محل کار و با هماهنگی حراست کارخانه با ماموران امنیتی دستگیر و سپس به تبلیغ علیه نظام، شرکت در اعتراضات و تحریک کارگران برای شرکت در تظاهرات متهم شد. او هم‌اکنون با وجود گذشت بیش از صد روز از زمان دستگیری‎اش همچنان در زندان جابان دماوند نگهداری می‎شود. شرایط پرونده وی نامشخص است و از صدور قرار وثیقه برای او نیز جلوگیری شده است.

علاوه بر این دو نفر، مسعود محمدی، مهدی سامنی، صمد ابراهیمی، هادی فاضلی، مجتبی نوروزی و مسعود یارندپور دیگر کارگرانی هستند که طی این مدت به طرق مختلف تحت فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند. صمد ابراهیمی هفته گذشته به مدت پنج روز بازداشت و در نهایت با وثیقه یک میلیاردی آزاد شد. پس از آن مسعود محمدی و مجتبی نوروزی نیز به بازپرسی احضار و برای آنان قرار وثیقه صادر شد.

به گفته این منبع آگاه، همه کارگران احضار و دستگیرشده با اتهام تشکیل دسته و گروه جهت براندازی نظام و تبلیغ علیه نظام مواجه شده‌اند و مصادیق این اتهام نیز چند استوری و یا پست اینستاگرامی بوده است. این منبع به کمیته می‌گوید:« یکی از کسانی را که بردند و با فیش حقوقی آزاد است، یک بیت شعر از حافظ استوری کرده بود. آن فرد دیگر که برایش وثیقه میلیاردی صادر شده یک پست و یک استوری در اینستاگرامش داشته است.»

کارخانه سیمان شمال در کیلومتر هفده آزادراه پردیس و روبروی شهر جدید پردیس قرار دارد و در صفحه اول وبسایت این کارخانه تصاویری از قاسم سلیمانی و همچنین شهدای کارخانه سیمان شمال به چشم می‎خورد.

فشارهای سنگین امنیتی به کارگران این کارخانه، احضار و بازجویی و آزادی آنها با فیش حقوقی و یا وثیقه‏‌های سنگین تنها به دلیل پست کردن یک استوری در صفحه اینستاگرام، شدت سرکوب و فضارهای امنیتی بر کارگران در این کارخانه را نشان می‌دهد.

یکی از کارگران کارخانه با نوشتن یک دست‏نوشته وضعیت این روزهایشان را اینطور توصیف کرده است:« ما داشتیم زندگی‌مان را می‌کردیم. نه می‌دانستیم حزب چیست، نه می‌دانیم فعالیت مدنی یعنی چه. نه از تشکل سردرمی‌آوریم نه از سندیکا. نصف بیشتر ما حتی نمی‌داند تبانی یعنی چه. یک گوشه نشسته بودیم و با بدبختی و ادبار خویش کنار آمده بودیم، دنیا را آب می‌برد ما را خوابِ قسط و اجاره خانه. این شبیخون بلا چه بود که بر سر ما کارگران نازل شد.

دو به دو ما را برای بازجویی می‌برند و تفهیم اتهام و قرار وثیقه سنگین، ما مانده‌ایم و اتهاماتی که حتی معنی‌شان را نمی‌دانیم. یکی بجرم یک بیت شعر از حافظ (صوفی شهر بین که چون لقمه شُبهه می‌خورد. پاردُمَش دراز باد آن حَیَوانِ خوش علف) یکی به جرم عکس از میدانی که تنها نام آزادی را به یدک می‌کشد بدون کپشن بدون هشتگ. یکی هم که اصلا او را تفهیم اتهام نکردند و هنوز در زندان است بی‌محاکمه (میثم ابراهیمی) به چه زبانی بگویم ما بی‌گناهیم؟ رها کنید ما را که زمین‌خورده خدایی هستیم، رها کنید که عمر ما به لطف مازوت‌سوزی کارخانه و آب غیر شرب و هوای سرشار از ریزگرد سیمان به میانسالی هم قد نمی‌دهد. بگذارید نان و پنیرمان را سق بزنیم.»