ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.01.2023, 13:16
لهستان رسما خواستار ارسال تانک به اوکراین شد

آلمان که در نشست وزیران دفاع ۵۰ کشور در پایگاه آمریکایی رامشتاین در خاک آلمان تصمیم در مورد تجهیز ارتش اوکراین به تانک‌های پیشرفته لئوپارد ۲ را به «بررسی‌های بیشتر» موکول کرده بود، روز دوشنبه، سوم بهمن اعلام کرد که مانع از تصمیم لهستان برای تحویل این تانک‌های آلمانی به ارتش اوکراین نخواهد شد.

لهستان گفته بود که تانک‌های یادشده ساخت آلمان است و این کشور باید به لهستان که خریدار تانک‌ها است، مجوز تحویل آن را به کشور سوم بدهد. رئیس جمهوری لهستان روز دوشنبه گفت روسیه باید تاوان جنایات جنگی خود را بدهد.

لهستان درخواست رسمی تحویل تانک‌ها به اوکراین را رسما روز سه‌شنبه، چهارم بهمن، به دولت برلین ارائه کرد.

در گزارش‌های پیشین آمده بود که آلمان خود دادن این نوع تانک مدرن را مشروط به آن کرده که آمریکا نیز تانک‌های پیشرفته‌ای، از جمله از نوع «اآبرامز» را به اوکراین بدهد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا، روز شنبه در نشست رامشتاین، ضمن تاکید بر این‌که این جلسه «یکی از متحدترین اجلاس ناتو تاکنون بود»، افزود بیرون راندن روسیه از مناطق اشغالی اوکراین از طریق نظامی، «بسیار بسیار سخت خواهد بود».

روزنامه وال‌استریت جورنال روز دوم بهمن با انتشار گزارشی از موانع موجود بر سر راه تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر نوشت که آمریکا نگران است که ادامه جنگ روسیه در اوکراین، خطری راهبردی برای آمریکا باشد.

ژنرال آیریک کریستوفرسون، فرمانده ارتش نروژ در آغاز این هفته گفته بود تنها راه برای ایجاد تغییر در میدان جنگ به سود اوکراین، وارد کردن سلاح‌های پیشرفته مانند تانک‌های مدرن آلمانی، آمریکایی و بریتانیایی است. او افزود که حملات اوکراین باید پیش از پایان زمستان آغاز شود تا نظامیان روس را «چه بخواهند، چه نه، بیرون کنند».

فرمانده ارتش نروژ همچنین ارزیابی کرد که تا حال ۱۸۰ هزار نظامی روسیه کشته یا زخمی شده و تلفات طرف اوکراینی‌ها نیز صد هزار نفر بوده است. او گفت ۳۰ هزار قربانی دیگر اوکراینی، غیرنظامیان، به‌ویژه زنان، کودکان و سالمندان بوده‌اند.

برخلاف برخی ارزیابی‌ها در غرب که شکست‌های بیشتر ارتش روسیه ممکن است آن کشور را به استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی موسوم به «بمب کثیف» تشویق کند، ژنرال نروژی کریستوفرسون گفت تلفات بالای روسیه پوتین را وادار به تسلیم شدن خواهد کرد.

در این میان، نشریه نیوزویک روز سوم بهمن خبر داد که از میان ده‌ها هزار زندانی روسی که با قول جنگیدن برای گروه مزدوران واگنر، وفاداران به کرملین، از زندان آزاد شده بودند، هزاران تن تاکنون کشته شده و لذا، راز شکست واگنر برملا شده است.

به نوشته نیوزویک، کاروان‌های تابوت جسد این کشته‌ها به سوی شهرهای روسیه روان است.

۴۳ هزار تن از افرادی که گروه واگنر در دوره اخیر به جبهه‌هایی مانند باخموت و سوله‌دار اعزام کرده بود، زندانیان روسی بودند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه غرب را متهم کرد که با تجهیز بیشتر اوکراین به سلاح، مانع از گشایش مذاکرات برای پایان جنگ می‌شود.

از سوی دیگر، روسیه برای استحکام بیشتر مناسبات خود در شرایطی که نیازمند دریافت تسلیحات بیشتر از ایران است، رئیس دوما، پارلمان سفلی، را راهی تهران کرده است.

روسیه که به گفته اوکراین و غرب، در دوره گذشته «هزاران پهپاد انتحاری» از ایران دریافت کرده، بر اساس گزارش‌ها اکنون خواهان دریافت موشک از ایران است.

ویاچسلاو والودین، رئیس «دوما» روز سوم بهمن با ورود به تهران با استقبال محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روبه‌رو شد و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نیز با او دیدار کرد.