ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.01.2023, 10:21
اتریش به «بهشت» نهادهای امنیتی ایران تبدیل شده

سازمان حمایت از قانون و مبارزه با تروریسم اتریش گزارش داد که رژیم جمهوری اسلامی ایران به طور گسترده در اتریش فعالیت‌های جاسوسی انجام می‌دهد و این کشور واقع در مرکز اروپا، مکانی «جذاب» برای فعالیت جاسوسان ایرانی محسوب می‌شود.

روزنامه «جروزالم پست» به نقل از گزارش ماه ژانویه سازمان مذکور آورده که به‌دلیل مجازات‌های غیر بازدارنده و سبک علیه جرائم و مجرمان جاسوسی در اتریش، این کشور به بهشتی برای فعالیت‌های جاسوسی ایران، چین، روسیه و ترکیه تبدیل شده است.

بنا به این گزارش، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران طی چندین سال، به ایجاد و استقرار شبکه‌ای از جاسوسان در اتریش اقدام کرده‌اند. گزارش افزوده که «سپاه قدس» به‌دلیل فعالیت برون مرزی، نقش مهمی در عملیات‌های جاسوسی خارجی و جمع‌آوری اطلاعات ایفا کرده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در فهرست تروریسم قرار داد. پارلمان اروپا نیز هفته گذشته قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور برای گنجاندن سپاه در فهرست تروریسم این قاره تصویب کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گفت، برای تحریم و تروریستی اعلام‌کردن سپاه به حکمی قضایی نیاز است که نشان دهد این سازمان نظامی-اطلاعاتی در فعالیت‌های تروریستی نقش دارد.

برخلاف گزارش پیشین که نقش ایران در فعالیت‌های جاسوسی در اتریش را نادیده گرفته بود، گزارش امنیتی جدید تاکید کرده که ایران، روسیه و چین بیشترین عملیات‌های جاسوسی سایبری را در اتریش انجام می‌دهند.

طبق این گزارش، سرویس‌های جاسوسی خارجی به‌دلیل مجازات‌های قانونی سبک و ضعف نهادهای ضدجاسوسی اتریش، فعالیت در این کشور را «جذاب» می‌دانند.

جرورزالم پست تاکید کرده که‌ اتریش به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خوب، استقرار نهادهای بین‌المللی متعدد و شرایط اقتصادی مناسب، مکانی ایده‌آل برای جاسوسی به‌شمار می‌رود.

اتاق بازرگانی اتریش در وبگاه خود گزارش داد که‌ صادرات این کشور به ایران در نیمه اول سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱۱۳.۱ درصدی نسبت به سال پیش از آن، به ۹۸.۱ میلیون یورو رسید. بنا به این گزارش، اتریش به ایران در کل سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۱۷.۸ میلیون یورو کالا صادر کرد.

سازمان حمایت از قانون و مبارزه با تروریسم اتریش همچنین اشاره کرد که جاسوسی در این کشور از طریق سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها و با پوشش دیپلماتیک انجام می‌شود.

مقامات امنیتی اتریش نیز اظهار داشتند، جاسوس‌های خارجی در مراکز فرهنگی، خبرگزاری‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و دیگر بخش‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند.

نهاد رادیو و تلویزیون دولتی اتریش هم با توجه به این گزارش امنیتی، در مقاله‌ای اتریش را «بهشت جاسوسان» توصیف کرد.

اتریش همچنین به‌دلیل اقامت تعداد زیادی مهاجر اهل ترکیه، کشوری مهم برای سرویس اطلاعاتی ترکیه موسوم به «میت» محسوب می‌شود.

طبق گزارش نهاد اطلاعاتی اتریش، «فعالیت جاسوسی ترکیه بر منتقدان، هواداران جریان گولن و منتسبان به حزب کارگران کردستان متمرکز شده است زیرا آنکارا آنها را اشخاص و گروه‌های تروریستی به‌شمار می‌آورد.»

گزارش اشاره کرده که چین از «توانایی نظامی کشورهای خارجی» جاسوسی کرده و به جمع‌آوری «اطلاعات علمی و تکنولوژیک متعلق به ارتش‌های اروپایی» اقدام می‌کند.

بنا به گزارش مذکور، سرویس امنیتی روسیه کماکان به شدت در اتریش فعال است و این سرویس اغلب به دنبال نفوذ و استخدام کارکنان در نهادهای بین‌المللی است.