ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 22.01.2023, 16:49
پرونده‌سازی برای ۱۶ نفر در پرونده جوانان محلات ارومیه

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان

روز ۲۶ آبان خبرگزاری صداوسیما و سایر خبرگزاری‌‏های نزدیک به حاکمیت، با انتشار تصاویری از دستگیری گروهی که با نام «جوانان محلات ارومیه» فعالیت می‌کردند، خبر دادند. در این گزارش آمده بود که بیست و پنج نفر در این پرونده دستگیر شده‌اند که هشت نفر از آنان زن هستند.

سازمان اطلاعات سپاه آذربایجان غربی در اطلاعیه خود آورده بود که این تشکیلات به تبع «تشکیلات جوانان محلات تهران» در ارومیه تشکیل شده و گردانندگان این تشکیلات نسبت به «تحریک و فریب جوانان» اقدام می‌کردند. در این اطلاعیه همچنین ادعا شده بود که اعضای اصلی این تشکیلات با سرویس‌‏های جاسوسی در ارتباط بوده‌اند.

براساس اخباری که به «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» رسیده است، درحالی که اطلاعات سپاه اعلام کرده بود متهمان این پرونده عمدتا بزرگسال هستند، تعداد قابل توجهی از دستگیرشدگان در این پرونده دانش‌آموز بوده و کم‎سن‎ترین فرد دستگیرشده یک دختر دانش‌‎آموز پانزده‌ساله است.

همچنین برخلاف اعلام اولیه مبنی بر دستگیری ۲۵ نفر، هم‌‎اکنون ۱۶ ‌نفر در این پرونده تحت پیگرد قضایی قرار دارند. این افراد در شرایطی عضو یک تشکیلات معرفی شدند که هیچ‎کدام با یکدیگر آشنایی قبلی نداشتند اما در هنگام بازجویی به دلیل فشارهای وارده ناچار به اعتراف علیه یکدیگر شده‌‎اند. به گفته منابع آگاه فشارها و آزار و اذیت دستگیرشدگان، از ضرب‌‎وشتم تا تهدید به تجاوز بوده است.

سمانه فتحی دانش‌آموز ۱۵ ساله، حسین عاشوری دانش‌آموز ۱۸ ساله، محمدرضا سیف‌اله‌زاده، علی ابراهیمی دانش‌آموز ۱۸ ساله، هادی حسنلو، حسام ژیان دانش‌آموز ۱۷ ساله،  علی تابع دانشجوی ۲۰ ساله و پویا آذر همایون از جمله متهمان این پرونده‌اند که هم‎اکنون با قید وثیقه آزاد شده و در انتظار دادگاه هستند.

دستگیرشدگان در ابتدا در بازداشتگاه اطلاعات سپاه و سپس به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده‎اند و پرونده اکثر آنها هم‎اکنون در شعبه ده بازپرسی دادگاه انقلاب ارومیه در جریان است. این در حالی است که شماری از دستگیرشدگان در این پرونده زیر هجده‎ ساله هستند، و پرونده‌‎های آنها باید مطابق قانون در دادگاه اطفال مورد رسیدگی قرار گیرد.

از نخستین روزهای اعتراضات پس از کشته شدن «مهسا امینی» در بازداشت گشت ارشاد، صفحاتی به نام «جوانان محلاتِ تهران» و سپس دیگر شهرها و شهرستان‎ها در شبکه‌های اجتماعی به خصوص در اینستاگرام و توئیتر آغاز بکار کرد. این صفحات با انتشار فراخوان‎هایی در مورد تجمعات اطلاع‎رسانی می‎کردند. شروع به کار این صفحات در شبکه‌‏های اجتماعی و فراخوان‏‌های موفق آنها موجب شد تا نهادهای امنیتی نیز وادار به واکنش شوند. خبرگزاری‏‌های نزدیک به حکومت در مطالب و گزارش‌‏های مختلفی، جوانان محلات را وابسته به جریان‏های خارج کشور معرفی کرده و ادعا کردند که آنها با سرویس‏‌های جاسوسی بیگانه در ارتباطند.

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه همشهری. فعالی سیاسی اصول‌گرا، مدیر مسئول سابق روزنامه جوان وابسته به سپاه در توییتی در مورد «جوانان محلات» نوشته بود: « اکانت‌هایی با عنوان جوانان محلات در توییتر ایجاد شده. طراح آن یکی از سرویس‌های امنیتی منطقه است که در ترور نخبگان ایران شهره است.»

در هفته گذشته نیز علی صالحی، دادستان تهران، از دستگیری لیدر گروهی به نام «جوانان محلات ایران» به همراه تعدادی دیگر در شهرهای مختلف کشور خبر داد.

درحالی که نهاد‏های امنیتی مدعی شده‌‎اند که افراد مرتبط با جوانان محلات در شهرهای گوناگون دستگیر شده‌‏اند، پیگیری‌‌های کمیته در پرونده «جوانان محلات ارومیه» نشان می‌دهد که دستگیرشدگان هیچگونه ارتباطی با این صفحه نداشته و پس از دستگیری آنان نیز این صفحه به فعالیت خود ادامه داده است.