ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 22.01.2023, 16:37
دو روزنامه‌نگار در تهران بازداشت شدند

مهرنوش زارعی هنزکی، روزنامه‌نگار تهرانی صبح امروز در منزل شخصی خود در شهر تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. از دلایل بازداشت و ارگان بازداشت کننده وی اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، نیروهای امنیتی بدون معرفی وابستگی نهادی خود، حکم بازداشت صادره از دادسرای ناحیه ۳۳ تهران (شهید مقدس-جرائم امنیتی) را به روئیت خانم زارعی رساندند، سپس به تفتیش منزل پرداخته و در نهایت بعد از ضبط برخی لوازم دیجیتال و شخصی خانم زارعی، این روزنامه نگار را به زندان اوین منتقل کردند.

مهرنوش زارعی هنزکی، سابقه همکاری با خبرگزاری های ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را در کارنامه خود دارد. از او گزارشات متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شده است.

بر اساس اطلاعات آماری خبرگزاری هرانا، در پی اعتراضات سراسری اخیر دست کم تا این لحظه ۷۸ روزنامه نگار و اصحاب رسانه بازداشت شده اند.

سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار نویسنده بازداشت شد

خانواده سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار، پژوهشگر اقتصادی و داستان‌نویس از بازداشت او توسط نیروهای امنیتی خبر دادند.

حساب کاربری منتسب به حسن همایون در توییتر، یکشنبه دوم بهمن/۲۲ ژانویه نوشت: «سعیده شفیعی همسر عزیزتر از جانم را امروز دوم بهمن‌ماه ماموران امنیتی با حضور در منزل بازداشت کردند. سعیده شفیعی داستان‌نویس و فعال امورخیریه و روزنامه‌نگار است. عمیقا نگران سلامتی حال همسرم هستم.»

برخی گزارش‌های تأییدنشده می‌گویند اطلاعات سپاه این روزنامه‌نگار را به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت و به زندان اوین منتقل کرده است.

سعیده شفیعی، روزنامه نگار و نویسنده کتاب های دخترپیچ و ایستگاه گورخوان است.

روز گذشته (شنبه اول بهمن ۱۴۰۱) ملیکا هاشمی، خبرنگار خبرگزاری «شهر»، بازداشت شده بود. او برای ارائه توضیحات به دادسرای اوین رفته بود که بازداشت شد.

بر اساس گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، از آغاز اعتراضات اخير بر مبناى گزارش‌هاى رسمى و غير رسمى حدود ۷۰ نفر بوده که تعدادى از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. اما دست‌کم  ۳۰ نفر از روزنامه‌نگاران هنوز در بازداشت هستند.