ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 21.01.2023, 12:39
افزایش مجدد قیمت ارزهای خارجی در ایران

قیمت ارزهای عمده خارجی در بازار غیررسمی خرید و فروش ارز تهران در اولین روز بهمن ۱۴۰۱ بالا رفته و رکوردهای تازه ای ثبت کرده است.

بهای هر دلار آمریکا امروز با عبور از قیمت ۴۴ هزار تومان به بالاترین حد خود تاکنون رسید.

یورو پول واحد اتحادیه اروپا ۵۰ هزار تومان و پوند واحد پول بریتانیا هم از قیمت ۵۵ هزار تومان گذر کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این ارقام بالاترین قیمت برابری ارزهای عمده خارجی با ریال ایران است و رکورد تازه ای است که کمتر از یک ماه پس از انتصاب محمدرضا فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی ایران ثبت شده است.

آقای فرزین اوایل دی ماه با هدف کنترل قیمت ارزهای خارجی جایگزین علی صالح آبادی شد.

به نظر می رسد که در میان ارزهای خارجی، دولت ایران با حساسیت بیشتری در تلاش برای کنترل نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر ریال بوده اما موفقیت چندانی نداشته است.

رسانه های نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی گفته بودند که تغییر رئیس کل بانک مرکزی و در پیش گرفتن اقدامات فوری از سوی او باعث شده بود که قیمت دلار که روندی صعودی از دی ماه شروع کرده بود، متوقف شود اما حالا ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی مجددا سقوط کرده و به رکورد تازه ای رسیده است.

هر دلار آمریکا اواخر آذر سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود. تا حدود چهارماه ماه پیش قیمت دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز تهران با نرخ تقریبی ۲۸ هزار تومان معامله شده بود.

در روزهای اخیر اعلام شده بود که ایالات متحده به سختگیری و نظارت جدی تر بر تحریم های مالی و بانکی علیه جمهوری اسلامی ایران روی آورده است. بر اساس گزارش ها آمریکا به بانک های عراقی از جمله بانک مرکزی آن کشور که گفته می شود در تبادلات دلاری وسیعی با ایران هستند، درباره تبعات ادامه این همکاری، هشدار داده‌ا است.

تلاطم در ارزش پول ملی ایران و تنش در روابط خارجی جمهوری اسلامی

بر اساس گزارش ها سختگیری آمریکا بر اعمال تبادلات ارزی به دلار میان ایران و عراق بر اقتصاد عراق تاثیراتی گذاشته و افزایش بهای قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی می تواند از تبعات اجرای شدیدتر تحریم ها از سوی ایالات متحده باشد.

به غیر از مسائل مرتبط با تبادلات ارزی ایران و محدودتر شدن دسترسی به دلار، روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران هم در هفته های اخیر دستخوش تلاطم های پی در پی بوده است.

به دار آویختن معترضان و اعدام یک شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی به اتهام جاسوسی برای بریتانیا و سرکوب خونین اعتراضاتی که از شهریور ماه آغاز شده، همزمان با ادامه کمک‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به روسیه در تجاوز به خاک به اوکراین و نامعلوم بودن سرنوشت توافق اتمی برجام، روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران را در یکی از سخت ترین دوره های پس از انقلاب بهمن ۵۷ قرار داده است.

احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا هم به دامنه این تلاطم افزوده است.

اقتصاد ایران و درآمدهای ارزی آن عمدتا متکی به صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشیمی بوده اما این صنایع از سوی ایالات متحده تحریم شده و ایران به گفته مقام های ارشد دولتی از ۱۰۰ میلیارد دلار درامد نفتی پیش از تحریم، ۹۲ میلیارد دلار آن را از دست داده است.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی می‌گویند توانسته‌اند فروش نفت را به پیش از دوره تحریم نفت و گاز برسانند.

از آنجایی که دولت آمار فروش نفت را با هدف حفاظت از «راه‌های دور زدن تحریم‌ها» اعلام نمی‌کند، بررسی گزارش‌های دولتی ناممکن شده است.

از سوی دیگر کسری بودجه دولت و افت شدید ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، صحت اظهارات مقام های دولتی را با تردید جدی مواجه می کند.