ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.12.2022, 10:00
نامه به گوترش؛ ماشین اعدام در ایران را متوقف کنید

جناب آقای آنتونیو گوترش
دبیرکل سازمان ملل متحد

“و قاضیان برای اثبات این
که در عدالتشان شایبه‌ای نیست
گردن محکوم را می‌زدند”
احمد شاملو شاعر بزرگ آزادی

ما امضا کنندگان این نامه توجه آن مقام عالی‌رتبه را به گزارشی هولناک و دهشتناک که این روز‌ها در سرزمین خونین و ملتهب ما ایران که جنبش دوران‌ساز “زن، زندگی، آزادی” تمامی کرانه‌های آن را در نوردیده است، جلب می‌نماییم:

۱. اعدام هولناک و شتابزده و فراقانونی جوان معترض ۲۳ ساله ایرانی، محسن شکاری که بیش‌تر به “دادگاه‌های صحرایی و جنگی” مشابهت دارد، سرزمین و مردم ما را در بهت و حیرت و اندوهی سنگین فرو برده است. این جوان شجاع که برای احقاق حق و مطالبه‌ی نان و آزادی به کف خیابان آمده بود، صرفا برای شرکت در تظاهرات در تهران، و بر فرض صحت اظهارات حکومت در استفاده از سلاح سرد، مطابق قانون، از حق دفاع مشروع خود استفاده کرده بود، در دادگاه غیرقانونی انقلاب بدون حضور وکیل انتخابی و فرصت دفاع و نقض آشکار قوانین موضوعه‌ی جمهوری اسلامی، از جمله قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری و میثاق‌های بین‌المللی که ایران به آن‌ها ملحق گردیده است، شتابزده محکوم گردید.

۲. ما امضاکنندگان این نامه که مخالف اصولی مجازات “غیرانسانی و ضدبشری اعدام هستیم، ضمن محکومیت شدید این جنایت و از آن جا که دادگاه‌های انقلاب اسلامی در سراسر ایران و به‌ویژه تهران مبادرت به صدور حکم اعدام چندین انسان معترض که تنها جرم آنان شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز جنبش زن زندگی آزادی، بوده است، برای جلوگیری حتمی از اجرای این احکام غیرقانونی و ضدبشری که در صورت اجرای ناباورانه، خانواده‌های زیادی را عزادار خواهد کرد، ازآن مقام که بر رفیع‌ترین جایگاه آن سازمان معتبر تکیه زده و خود دارای کارنامه‌ی پرافتخار سوابق حقوق بشری می‌باشند، مصرانه استدعا داریم با استفاده از اهرم قانونی و استمداد از جامعه‌ی جهانی و  وجدان بیدار در سراسر جهان صریحا و سریعا از دولت جمهوری اسلامی توقف احکام صادره را خواسته و پیرو محکومیت جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر، از این دولت بخواهند روند محاکمات غیر قانونی معترضین اعم از کودک و غیره را متوقف و در آینده نیز مطابق قوانین داخلی و استانداردها و میثاق‌های بین‌المللی و با حضور وکیلان مستقل برگزار نمایند.

۳. در تمامی شهرهای ایران محاکمات معترضین را با هدایت مقامات امنیتی و اطلاعاتی و در شعبات ویژه‌ای که در آن قضاتی مشغول انجام وظیفه می‌باشند که ضمن نقض گسترده و فاحش قانون و معیار‌های انسانی، در کمال تاسف و بر خلاف “سوگند قضاوت” احکامی تکان دهنده، هولناک و غیرقانونی صادر می‌کنند.

۴. اطمینان کافی داریم تنها واکنش سریع عالی جناب و افکار عمومی جهانی و دولت‌های دموکراتیک و آزادی‌خواه و شحصیت‌های تاثیر گذار و انسان دوست می‌تواند ماشین اعدام و سرکوب دولت جمهوری اسلامی را متوقف کند.

امضا کنندگان:
نیره انصاری، نوشین احمدی خراسانی، حسین احمدی نیاز، محمد اولیایی فرد، محمود امیری مقدم، افسانه برزویی، مهناز پراکند، نیره توحیدی، فریبا توکلی، فرخنده جبارزادگان، مهدی جلالی، رمضان حاجی مشهدی، یلدا حدادی، معین خزایلی، هیربد دهقانی آذر، سعید دهقان، حسین رئیسی، فرزانه زیلابی، محمد سیف‌زاده، ایمان سلیمانی، امیر سلطانی، نسرین ستوده، مسعود شمس‌نژاد، گلناز شهمیرزادی، منصوره شجاعی، نیما صفار، مانی صفار، شیرین عبادی، محسن عمادی، کاظم علمداری، رمضانعلی علی‌پور، پرستو فروهر، ملک فراهت، مهین فراهت، مهرانگيز کار، کاظم کردوانی، مهین لطفیان، شیرین ملکی، عمار ملکی، محمد مقیمی، آذر نعیمیان، مهتاب نصیرپور، الهام یوسفیان، محمد یعقوبی