ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 08.12.2022, 8:33
قوه قضاییه جمهوری اسلامی یک معترض را اعدام کرد

قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۱۷ آذرماه، از اعدام محسن شکاری، یک معترض اعتراضات جاری در ایران که به «محاربه» متهم شده بود، خبر داد.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه نوشت که پس از رد درخواست فرجام‌خواهی برای حکم اعدام صادرشده علیه این معترض در دیوان عالی کشور، این حکم صبح روز پنج‌شنبه اجرا شد.

اجرای اولین حکم اعدام در حالی است که در هفته‌های اخیر بارها سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری نسبت به قصد جمهوری اسلامی برای اعدام معترضان هشدار داده بودند.

محسن شکاری بنابرگزارش‎های دادگاه در روز ۳ مهر ماه اقدام به بستن خیابان ستارخان کرده و همچنین یکی از مأموران را مجروح کرده بود.

قوه قضاییه ادعا کرده که آقای شکاری در روز سوم مهرماه به اتهام «کشیدن سلاح [قمه] به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه» به اعدام محکوم شده بود.

دادگاه اولیه وی در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه برگزار شده بود. این پرونده پس از فرجام‌خواهی شکاری به دیوان عالی کشور ارسال شده بود اما در نهایت، حکم صادره پس از بررسی در دیوان عالی کشور، مورد تایید قرار گرفت و صبح امروز۱۷ آذرماه، در حالی که تنها دوماه و نیم از دستگیری محسن شکاری می‎گذشت، حکم اجرا شد.

دیوان عالی کشور در پاسخ به فرجام خواهی حکم اولیه صادر شده که توسط وکیل متهم محسن شکاری به این مرجع قضایی ارجاع شده بود اعلام کرده است:

«فرجام خواهی وکیل محکوم علیه محسن شکاری نسبت به رای صادره وارد و موجه نیست زیرا اقدامات مرتکب یعنی حضور در جمع اغتشاشگران و تلاش برای بستن خیابان‌ و تهدید مردم با سلاح سرد و نیز درگیر شدن با برخی از نیروهای حافظ امنیت و مجروح کردن آن‌ها با سلاح سرد از مصادیق (من شهر السلاح لاخافه الناس) یعنی بزه محاربه است و دادنامه صادره از این جهت منطبق با موازین شرعی و قانونی است، لذا به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری تایید و ابرام می‌شود.»

محسن شکاری در شرایطی امروز اعدام شد که تا پیش از اجرای حکم، تلاش برای اطلاع یافتن در مورد هویت وی بی‌نتیجه مانده بود. وی در جلسات دادگاه از داشتن وکیل تعیینی محروم بود و تمامی روند دستگیری و بازجویی وی غیرشفاف و برخلاف موازین قانونی بوده است.

در پرونده او به گفته دادگاه، تنها یک مامور مجروح شده بود و فرد دیگری آسیب ندیده بود.

محسن شکاری در کافه‌ای در هفت‌حوض تهران کار می‌کرد. خانواده‌اش هنوز منتظر نتیجه‌ی فرجام‌خواهی حکم او بودند که امروز خبر اعدام فرزندشان را بهشان دادند. به خانواده‌ی محسن گفته بودند اگر اطلاع‌رسانی نکنید او به زودی آزاد می‌شود.

برخی از کانال‌های وابسته به سپاه پاسداران، ویدئویی از «اعترافات» محسن شکاری که صبح امروز اعدام شد، منتشر کرده‌اند. «اعترافات» محسن شکاری در دو زمان مختلف ضبط شده‌اند. در یکی از این مصاحبه‌های تلویزیونی، صورت آقای شکاری زخمی است.

اعدام محسن شکاری باید تبعات جدی برای حکومت داشته باشد

سازمان حقوق بشر ایران اعدام محسن شکاری را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌کند و خواهان اقدام فوری جامعه جهانی برای توقف اعدام معترضان است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «اعدام محسن شکاری پس از محاکمه‌ای شتابزده، ناعادلانه و بدون در اختیار داشتن وکیل صورت گرفته است. جامعه جهانی باید فورا و قویا در قبال این اعدام واکنش نشان دهد. این جنایت باید چنان تبعاتی برای حکومت داشته باشد که از اعدام‌های بیشتر پیشگیری کند.»

اگر اعدام محسن شکاری پیامدهای جدی برای حکومت نداشته باشد، با اعدام‌های گسترده معترضان روبه‌رو خواهیم بود.