ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.12.2022, 18:32
ولودیمیر زلنسکی، شخصیت سال ۲۰۲۲ مجله تایم

یورونوز: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که از وی به عنوان مظهر مقاومت کشورش در برابر تهاجم نظامی روسیه نام برده می‌شود از سوی مجله تایم به عنوان «شخصیت سال ۲۰۲۲» انتخاب شد.

نام رئیس‌جمهوری اوکراین که از دنیای هنر و بازیگری به عرصه سیاست پا گذاشته و سکان هدایت دستگاه اجرایی کشورش را در دست گرفته، از ۲۴ فوریه یعنی زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها افتاده است.

وی در طول سال جاری با برگزاری یک کارزار گسترده ارتباطی، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی با هدف اطلاع‌رسانی دربارۀ جنگ اوکراین و دریافت کمک‌های نظامی از سوی متحدان غربی همچنین با ارائه گزارش روزانه به مردم اوکراین در خصوص حملات نیروهای متجاوز و دستاورهای حاصل از مقاومت، به شهرت و محبوبیت رسید.

عزم و اراده او به همراه مقاومت مردم اوکراین در طول این مناقشه برای بسیاری الهام‌بخش بوده است، زیرا مردم سراسر جهان از ۲۴ فوریه گذشته تاکنون شاهد مقاومت شجاعانه اوکراین در برابر تجاوز ارتش روسیه بوده‌اند.

آقای زلنسکی در مراحل مختلف یورش نظامی روسیه، از آغاز تهاجم همه‌جانبه تا این اواخر که حملات اغلب با هدف تخریب زیرساخت‌های حیاتی در اوکراین صورت گرفته، بدون وقفه و با تسلط کامل از پیشرفت تحولات برای مردم کشورش سخن گفته است.

مجله تایم در مطلبی که به انتخاب ولودیمیر زلنسکی به عنوان شخصیت برتر سال ۲۰۲۲ اختصاص یافته، ضمن یاد کردن از او تحت عناوینی چون «رئیس جمهوری و روح اوکراین» آورده است: «برای اثبات اینکه شجاعت می‌تواند به اندازه ترس مسری باشد، برای الهام بخشیدن به مردم و ملت‌ها جهت متحد شدن در دفاع از آزادی، برای یادآوری شکنندگی دموکراسی و صلح به جهان» آقای زلنسکی به این عنوان برگزیده شده است.

سردبیر مجله تایم در این مطلب می‌افزاید: «تصمیم ولودیمیر زلنسکی برای فرار نکردن و ماندن به منظور مقاومت و جلب حمایت در هفته‌های پس از شروع حملات روسیه در ۲۴ فوریه بسیار مهم بود. از اولین پیام ویدیویی ۴۰ ثانیه‌ای او در اینستاگرام یک روز پس از آغاز حمله که نشان می‌داد دولت و جامعه مدنی اوکراین پا برجا است تا سخنرانی‌های روزانه آنلاین برای نهادهایی همچون پارلمان‌ها، بانک جهانی و مراسم اعطای جوایز گرمی، حکایت از حضور دائم رئیس جمهوری اوکراین در همه جا داشت.»

ولودیمیر زلنسکی در زمانی که اوکراین هنوز بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، در «کریفیی ریه» واقع در استان «دنیپروپتروفسک» از مناطق جنوب شرقی روس‌زبان این کشور به دنیا آمد؛ او در زمان فروپاشی بلوک شرق ۱۲ ساله بود.

پیروزی انتخاباتی آقای زلنسکی در سال ۲۰۱۹ میلادی جهان را شوکه کرد. این بازیگر سریال‌های تلویزیونی پس از ارائه برنامه‌های خود در یک پلتفرم مبارزه با فساد موفق شد در در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اوکراین با کسب ۷۳ درصد آرا به قدرت برسد.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و لیز چنی، سیاستمدار آمریکایی از دیگر رقبای آقای زلنسکی برای دریافت عنوان شخصیت برتر سال ۲۰۲۲ از سوی مجله تایم بودند.

این نشریه آمریکایی سال ۲۰۲۱ میلادی ایلان ماسک، کارآفرینِ میلیاردر و مالک «اسپیس‌ایکس» و «تسلا» را که به‌تازگی شبکه اجتماعی توییتر را نیز خریداری کرده به عنوان شخصیت برگزیده سال معرفی کرده بود.