ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.12.2022, 12:13
«ابلاغ» حکم اعدام به حمید قره‌حسنلو، پزشک کرجی

گزارش شبکه‌های اجتماعی حاکی از «ابلاغ» حکم اعدام به حمید قره‌حسنلو، متخصص رادیولوژی، است که به دست‌ داشتن در کشتن روح‌الله عجمیان، از بسیجیان کرج در جریان اعتراضات، متهم شده است.

همزمان انتقاداتی حقوقی و قانونی هم به حکم اعدامی وارد شده است که دادگاه به آقای قره‌حسنلو و چهار متهم دیگر داده است.

به گزارش رادیو فردا، آقای قره‌حسنلو که پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان اعتراضات در کرج، به همراه فرزانه قره‌حسنلو، همسرش، با ضرب و شتم شدید مقابل چشمان کودک خردسال خود بازداشت شد، یکی از افرادی است که در پرونده کشته‌ شدن روح‌الله عجمیان دادگاهی شده‌اند.

آن‌ طور که در شبکه‌های اجتماعی به نقل از منابع نزدیک به خانواده قره‌حسنلو آمده، صبح چهارشنبه، ۱۶ آذر، حکم اعدام این پزشک متخصص، «با وجود این که دیروز عمل جراحی داشت، در بیمارستان به او ابلاغ» شده است.

در روزهای اخیر، تصاویری از این پزشک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که گفته می‌شود آثار کبودی و شکستگی در این تصاویر ناشی از «شکنجه» وی برای اقرار به قتل بسیجی یادشده است.

بر اساس گزارش‌ها، فرزانه قره‌حسنلو نیز خود به ۲۵ سال حبس در زندان اهواز به عنوان تبعیدی محکوم شده است.

این در حالی است که عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، در یک رشته توئیت به صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو انتقاداتی جدی را وارد دانسته است.

وی نوشته حمید قره‌حسنلو «بر پایه اقرار زنش متهم شده» که این دارای «دو ایراد آشکار است».

آقای باقی اضافه کرد: «طبق ماده ۱۲۷۸ ق. مدنی، اقرار هرکس نسبت به خود نافذ و در حق دیگری نافذ نیست و قره‌حسنلو بر پایه اقرار زنش متهم شده.»

وی ادامه می‌دهد: «دو: خود اقرار همسر وفق ماده ۱۶۹ ق.م.ا بی‌اعتبارست، زیرا اقرار نزد حاکم‌ معتبرست، نه در بازجویی بدون‌ حضور قاضی.»

این فعال حقوق بشر همچنین نوشته که «اقرار» فرزانه قره‌حسنلو در دادگاه «در تضاد» با اتهامات وارده بود و از آنجا که «اقراری که تحت اکراه، اجبار، شکنجه یا اذیت و آزار روحی یا جسمی اخذ شود، فاقد ارزش و اعتبار است»، «دادگاه مکلف است از متهم تحقیق مجدد کند».

در رشته‌توئیتی که آقای باقی نوشته، همچنین آمده: «کسى‌ که‌ در برابر زندان‌، ترس‌ یا تهدید اقرار کند، بر او حد جاری‌ نمى‌شود... دست‌کم، فرد اقرارکننده در شرایط عادی قرار نداشته است. از این‌ رو انتظار می‌رود بخاطر التزام قاضی به این نکات حقوقی، اتهام کنونی از این زوج برداشته شود.»

نماینده دادستان در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده، حمید قره‌حسنلو را به «لیدری اغتشاشات» متهم کرد، اما خود او ضمن رد این اتهام، شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی را تائید کرد، اما گفت که وی و همسرش هیچ نقشی در کشته‌ شدن بسیجی نداشته‌اند.

وی در پاسخ به قاضی نیز فیلمبرداری از کتک‌ خوردن بسیجی از سوی مردم را بدون «هدف» خاصی عنوان کرد و موضوع لگد زدن به بسیجی یادشده را نیز رد کرد.

اما نماینده دادستان گفت: «همسر متهم که در محل حاضر بوده و از متهمان پرونده است در اظهارات خود گفته متهم یک لگد به بسیجی شهید زده است. در زمان دستگیری متهم در منزل وی و در بررسی گوشی همراه متهم فیلمی از زمان حادثه که توسط خود متهم ضبط شده نیز کشف شده است.»

دادگاه این زوج را همراه با ۱۳ تن دیگر در این پرونده به «محاربه» و «افساد فی‌الارض» متهم کرده است.

هیچ‌ یک از متهمان این پرونده، اختیار انتخاب وکیل نداشتند و وکلای تسخیری از آنها دفاع می‌کردند.

از ۱۶ متهم این پرونده، پنج نفر به اعدام و بقیه به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند. سه تن از متهمان این پرونده، کودک هستند.

صدور و تایید این احکام در حالی است که در هفته‌های گذشته، سازمان‌های حقوق بشری از جمله کارشناسان و گزارشگران سازمان ملل متحد درباره صدور احکام اعدام برای معترضان در ایران هشدار داده‌ بودند.