ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.11.2022, 21:20
پارلمان اروپا روسیه را دولت حامی تروریسم اعلام کرد

پارلمان اروپا روز چهارشنبه دوم آذر با تصویب قطعنامه‌ای، روسیه را به‌عنوان دولت «حامی و مروج تروریسم» معرفی کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا با ۴۹۴ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۴۴ رای ممتنع این قطعنامه را تصویب کردند.

بر اساس این قطعنامه، علت قرار گرفتن روسیه در لیست دولت‌های حامی تروریسم، حملات نظامیان این کشور به اهداف غیرنظامی مانند زیرساخت‌های انرژی، بیمارستان‌ها، مدارس و پناهگاه‌ها در اوکراین است که ناقض قوانین بین‌المللی است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد قطعنامه یاد شده به‌دلیل فقدان چارچوب قانونی اتحادیه اروپا برای پشتیبانی از آن، جنبه نمادین دارد.

با این‌حال، پارلمان اروپا در بیانیه خود از کشورهای عضو خواسته است که با قرار دادن روسیه در فهرست گروه‌های تروریستی در پارلمان‌های ۲۷ کشور عضو، چارچوب قانونی برای اعمال محدودیت‌ها بر روسیه فراهم شود: «از آن‌جا که اتحادیه اروپا در حال حاضر نمی‌تواند به طور رسمی دولت‌ها را به عنوان حامی تروریسم معرفی کند، پارلمان از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن می‌خواهد که چارچوب قانونی مناسبی را ایجاد کنند و اضافه کردن روسیه را به چنین فهرستی بررسی کنند».

این بیانیه می‌افزاید این امر موجب اعمال تعدادی از اقدامات محدودکننده قابل توجه علیه مسکو خواهد شد و پیامدهای محدودکننده عمیقی در روابط اتحادیه اروپا با روسیه خواهد داشت.

تاکنون تنها چهار کشور لهستان، لتونی، لیتوانی و استونی، روسیه را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده‌اند.

در واکنش به قرار دادن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم توسط پارلمان اروپا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتشار پیامی در تلگرام اعلام کرد «پیشنهاد می‌کنم پارلمان اروپا به‌عنوان حامی احمق‌ها معرفی شود».

با این‌حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که تاکنون بارها خواستار قرار گرفتن روسیه در لیست کشورهای حامی تروریسم در غرب شده بود، روز چهارشنبه با انتشار توئیتی از اقدام پارلمان اروپا حمایت کرد و گفت روسیه باید در همه سطوح منزوی شده و پاسخگو باشد تا به سیاست دیرینه تروریسم خود در اوکراین و سراسر جهان پایان دهد.

به رغم تصویب مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، دولت جو بایدن هنوز روسیه را در لیست دولت‌های حامی تروریسم قرار نداده است.

برخلاف اتحادیه اروپا، چارچوب قانونی برای اعمال محدودیت علیه کشورهای حامی تروریسم در آمریکا وجود دارد. این کشور تاکنون رژیم‌های ایران، کوبا، کره شمالی و سوریه را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده و صادرات تسلیحات توسط آن‌ها را محدود کرده است.

به‌رغم این، اتحادیه اروپا با اعمال هشت بسته تحریمی از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، فشارهای بی‌سابقه‌ای علیه کرملین اعمال کرده و بیش از هزار شهروند و مقام روسی را در لیست تحریم‌ها قرار داده است.

در قطعنامه پارلمان اروپا گفته می‌شود روسیه مرتکب جنایات جنگی شده و از «ابزارهای تروریسم» استفاده می‌کند: باید بسته نهم تحریمی علیه روسیه تکمیل و اعمال شود.

این قطعنامه می‌افزاید نمایندگان پارلمان اروپا تاکید دارند که حملات و «جنایات عمدی» نیروهای روسیه و نیروهای نیابتی آن‌ها علیه غیرنظامیان در اوکراین، تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی و سایر موارد، نقض جدی قوانین بین‌المللی و بشردوستانه به منزله اقدامات «تروریستی و جنایت جنگی» است.

در همین حال، نمایندگان پارلمان اروپا از شورای اروپایی خواسته‌اند که سازمان شبه‌نظامی روسی «گروه واگنر»، «هنگ قدیروف» و سایر گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان نیابتی تحت حمایت روسیه را در لیست سیاه اتحادیه اروپا بگنجاند.

پارلمان اروپا هدف حمله سایبری قرار گرفت

پارلمان اروپا، پس از آن‌که روسیه را «کشور حامی تروریسم» اعلام کرد، هدف حمله سایبری قرار گرفت.

پارلمان اروپا چهارشنبه دوم آذر با صدور قطعنامه‌ای، روسیه را با توجه به جنگ جاری علیه اوکراین به عنوان «کشور حامی تروریسم» معرفی کرد.

این پارلمان اعلام کرد که حملات نظامی مسکو به اهداف غیرنظامی مانند زیرساخت‌های انرژی، بیمارستان‌ها، مدارس و پناهگاه‌ها در اوکراین، ناقض قوانین بین‌المللی است.

شناسایی روسیه به عنوان «کشور حامی تروریسم» توسط پارلمان اروپا، بیشتر جنبه نمادین دارد، زیرا اتحادیه اروپا، فاقد هرگونه چارچوب قانونی برای حمایت از این قطعنامه است.

اتحادیه اروپا تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه مسکو به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اعمال کرده است.

استقبال زلنسکی از تصمیم پارلمان اروپا

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین چهارشنبه در «توییتر» از تصمیم پارلمان اروپا برای اعلام روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم استقبال کرده و خواستار پاسخگوکردن و منزوی‌سازی مسکو در تمامی زمینه‌ها شد.

آندری یارماک، مدیر دفتر رئیس جمهوری اوکراین هم در توییتی نوشت که این اقدام، انزوای بین‌المللی روسیه و وضعیت آن به عنوان یک «کشور طردشده» را مورد تاکید قرار می‌دهد.


منابع: رادیو فردا، العربیه