ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.11.2022, 18:59
بیانیه دفتر آیت‌الله منتظری درباره اوضاع کشور

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور باسعادت مردم شریف ایران

پس از عرض سلام و ادب؛ اوضاع نابسامان کشور عزیزمان ایران بر کسی پوشیده نیست. در این باره مواردی را به عرض می‌رسانم:

۱- صحبت و گفتگو از اینکه چه شد تا به این وضع گرفتار شدیم بسیار شده است و همه به آن آگاهی کامل دارند. اکنون وقت آن است که برای حل مسأله هم‌فکری شود و هر کس دل در گرو این کشور و آزادی و آبادی این مملکت دارد و توانایی اقدامی در حل بحران موجود دارد کوتاهی ننماید.

۲- ریخته شدن خون یک نفر آنقدر اهمیت دارد که کلام وحی و قرآن کریم چنین فرموده است: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً».
فجایع خونباری که در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در بلوچستان و ایذه و کردستان واقع گردید جای تأسف و شرمندگی فراوان دارد.

۳- مراجع تقلید قرن‌ها در این کشور حرف اول را می‌زدند ‌و مردم هم گوش به فرمان آنان بودند؛ اما از اولین سال پیروزی انقلاب برخورد با منتقدین شروع شد و با حصر غیرقانونی حضرات آیات عظام سیدحسن قمی و سیدکاظم شریعتمداری شروع شد و همچنان ادامه یافت تا به هر نحو ممکن آنان را ساکت نمایند. اکنون کار به جایی رسیده است که وقتی افرادی از آن بزرگواران اظهار نظر می‌کنند و برای تمام شدن بحران از جامعه راهکار ارائه می‌دهند مورد حمله آتش به اختیارانی قرار می‌گیرند که آن سخنان را نمی‌پسندند و از دشنام و اتهام به آن عزیزان نیز بیمی ندارند.

مرحوم آیت‌الله منتظری که همواره خود را متعهد و مسئول می‌دانست در آخرین ماه‌های حیات خویش در نامه‌ای به علماء و مراجع تقلید چنین نوشت: «این‌جانب….. اکنون در مقابل مردم آگاه ایران به خاطر ستم‌هایی که تحت این نام و عنوان [حکومت اسلامی] بر آنان می‌رود احساس شرمندگی کرده و خودم را در پیشگاه خداوند بزرگ مسئول و در مقابل خون‌های ریخته شده شهدای عزیز و تجاوزات به حقوق مردم بی‌گناه مورد عتاب می‌بینم». (دیدگاه‌ها، ج ۳، ص ۴۲۹)

از مراجع معظم تقلید خاضعانه می‌خواهیم که در امور جاری که دین و مملکت در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند اظهارنظر بفرمایند.

۴- فرصت‌ها مثل ابر می‌گذرند و اگر اقدامی اساسی صورت نگیرد لاجرم گرفتار جنگ داخلی خواهیم شد. اگر هیأت حاکمه جمهوری اسلامی ایران واقعاً به دنبال راه حل اساسی هستند باید طبق قانون اساسی اجازه رفراندوم را صادر نمایند چون خواست اصلی مردم شریف ایران همین است.

چنانچه این مهم انجام پذیرد بدون شک این تصمیم بزرگ و تاریخ‌ساز در پرونده حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگویی مثبت و اثرگذار باقی خواهد ماند و مردم قدرشناس ایران در حال و در آینده همواره سپاسگزار خواهند بود.

والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته.

بیت آیت‌الله العظمی منتظری
۱۴۰۱/۹/۲ - احمد منتظری