ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.11.2022, 1:00
«جمهوری اسلامی» نماینده مردم ایران نیست

ایران‌اینترنشنال: پارلمان اروپا در نشست روز سه‌شنبه خود موضوع تشدید سرکوب معترضان توسط جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار داد و الیور ورهلی، کمیسر اتحادیه اروپا در امور گسترش این اتحادیه، که به نمایندگی از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنرانی این نشست را آغاز کرد، هدف برگزاری آن را فرصتی برای بررسی پاسخ و واکنش صریح اتحادیه اروپا به سرکوب معترضان در ایران و چگونگی اقدام بعدی این اتحادیه خواند.

ورهلی ضمن حمایت از معترضان «شجاع» در ایران، زنان ایرانی را «لوکوموتیو» این اعتراضات خواند که نقش رهبری ایفا می‌کنند. او افزود: «اتحادیه اروپا خاموش نخواهد بود و همچنان واکنش نشان خواهد داد.»

چارلی وایمرز، نماینده پارلمان اروپا از سوئد در سخنرانی خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی نماینده مشروع مردم ایران نیست و خواستار فراخوانده شدن سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ایران و همچنین بسته شدن سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در خاک این اتحادیه شد.

او گفت: «ما مدت‌ها در خواب بودیم، معترضان ایرانی خواستار طلاق هستند، نه مشاوره ازدواج با رژیم جمهوری اسلامی. باید سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهیم و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را اخراج کنیم.»

هانا نیومن، نماینده حزب سبزهای آلمان در پارلمان اروپا، نیز از دیگر نمایندگانی بود که خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا شد.

او با انتقاد از سیاست‌های اتحادیه اروپا و جوزپ بورل گفت: « سپاه پاسداران جمهوری اسلامی زیباترین معترضان را انتخاب می‌کند و به آنها تجاوز می‌کند تا دیگران جرات اعتراض نداشته باشند. دیگر باید چه کار کنند که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم؟»

خاویر زارزالخوس، نماینده اسپانیا در پارلمان اروپا نیز با اشاره به ارائه تسلیحات ساخت ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین، از اتحادیه اروپا «مسئولانه‌تر» اقدام و سفرای جمهوری اسلامی را از خاک این اتحادیه اخراج کند.

او گفت: «رژیم ایران یک خطر بزرگ فراتر از خاورمیانه است. آیا قابل قبول است که ما همچنان سفرای جمهوری اسلامی در خاک اتحادیه اروپا را داریم؟ باید مسئولانه‌تر اقدام کنیم.»

ورونیکا ورسیونووا، نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک، نیز گفت جمهوری اسلامی تغییر نکرده و این اتحادیه اروپا است که باید تغییر کند.

او افزود: «ما باید ضمن محدود کردن داد و ستد با ایران، تحریم‌های بیشتری اعمال کنیم.»

فردریک ریس، نماینده پارلمان اروپا از بلژیک، از کیان پیرفلک، کودک کشته شده در اعتراضات و سرکوب اعتراضات یاد کرد و اعتراضات مردم ایران را «انقلاب» خواند.

ایوان اشتفانک، نماینده پارلمان اروپا از اسلواکی، نیز اعلام کرد که اقدام مردم ایران دیگر اعتراضات نیست و «انقلاب» است.

دیوید مکالیستر، رییس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، از قطع ارتباط مستقیم اعضای پارلمان اروپا با مقام‌های جمهوری اسلامی استقبال کرد و خواستار تغییر سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی شد.

او گفت: «ایران با بزرگ‌ترین خیزش مردمی خود از سال ۱۹۷۹ دست و پنجه نرم می‌کند و اتحادیه اروپا باید راسخ‌تر باشد و تحریم‌ها باید تمام افراد و نهادهایی که در سرکوب نقش دارند را شامل شود.»

کورنلیا ارنست، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، با اشاره به کشته شدن دست‌کم ۴۰۰ نفر در اعتراضات ایران، نسبت به «وحشی‌تر شدن» جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان هشدار داد.

او گفت: «رژیم [جمهوری اسلامی] ممکن است بسیار وحشی‌تر شود و بمباران کردن کردها در ایران را شروع کند. همانطور که رژیم ترکیه هم کردهای سوریه را بمباران می‌کند.»

برنارد گوتا، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا، بازگشت وضعیت ایران به حالت عادی را غیرممکن دانست و افزود: «اعتراضات چنان گسترش یافته و سرکوب چنان شدیدتر شده که امکان ندارد رژیم کنترل وضعیت را بدست بگیرد. این حکومت دینی به پایان خودش رسیده است.»

روز دوشنبه نیز روبرتا متسولا، رییس پارلمان اروپا، از قطع تماس مستقیم بین هیات‌ها و کمیته‌های پارلمان اروپا با همتایان خود در ایران «تا اطلاع ثانوی» خبر داد و خطاب به معترضان خیزش انقلابی در ایران گفت: «با شما هستیم؛ با شما می‌مانیم.»

وی قطع روابط را در واکنش به تحریم نمایندگان پارلمان اروپا از سوی ایران عنوان کرد و از مقام‌ها جمهوری اسلامی خواست فورا به «سرکوب خشونت‌بار» معترضان پایان دهد.

او گفت: «پارلمان اروپا به شدت با مجازات اعدام و سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های مشروع مخالف است» و افزود این نهاد قانون‌گذاری در اتحادیه اروپا به کسانی که «از خیابان‌های ایران چشمشان به ماست»، بی‌اعتنایی نمی‌کند.