ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.11.2022, 15:25
یادداشت زیباکلام که بهانه توقیف جهان صنعت شد

چه کسی کیان را کشت؟ / صادق زیباکلام
روزنامه جهان صنعت

کشته شدن «کیان پیرفلک» رخداد بسیار تلخ و غم انگیزی است که اشک به چشمان هر انسانی می‌آورد. تصاویر ناراحت کننده‌ای که از این پسر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، قلب ایرانی‌ها را به درد آورده است.

موضوعی که در این میان عجیب است، سخنان قاطع حاکمیت و مسوولانی مانند استاندار، فرماندار و آقای مخبر درباره تروریستی بودن وقایع ایذه است. آنها بر این عقیده‌اند؛ افرادی که مردم را به رگبار بستند، داعش و یا منافقین بودند. حتی آقای محس رضایی از دستگیری تعدادی از تروریست‌ها در مرز ماکو خبر داده است.

این در حالی است که روایت مادر کیان با گفته‌های مسوولان کاملا متفاوت است. به نظرم گفته‌های مادر کیان منطقی‌تر است. بنده اگر پلیسی بودم که دنبال اصل ماجرا و قاتل می‌گشتم حتما سخنان مادر کیان را باور می‌کردم. البته اولین‌بار نیست که این‌گونه سخنان از سوی مسوولان مطرح می‌شود.

از طرفی ممکن است دولت درست بگوید اما موضوعی که حائز اهمیت است، عدم اعتماد عمومی به این‌گونه اخبار است. اعتماد مردم نسبت به چگونگی اخبار دولتی به اندازه‌ای سلب شده که اگر دولت ساعت ۱۲ ظهر اعلام کند خورشید در آسمان است، مردم این سخن را چندان باور نمی‌کنند. سخنان راست مسوولان حکومت نیز از جانب مردم خریدار ندارد.

چنین موضوعی بسیار غم‌انگیز و هولناک است. البته عدم اعتماد به دولت‌ها در تمامی کشورها وجود دارد، اما در بیشتر کشورها تنها ۳۰ درصد مردم چنین اخبار رسمی را باور نمی‌کنند. اما در ایران تقریبا ۸۰ درصد مردم به اخبار رسمی اعتماد ندارند. در نتیجه ما به دور یک دایره باطل حرکت می‌کنیم، که اتفاقا با توجه به شرایط حساس کنونی از این دست رویدادها را در روزهای آتی بیشتر شاهد خواهیم بود.

داستان غم‌انگیز دیگری میان مردم دست به دست می‌شود که برخی از ماموران انتظامی برای اینکه دچار تردید نشوند و به مردم شلیک کنند، از مواد روانگردان استفاده می‌کنند. انتشار چنین داستان‌هایی برای یک کشور فاجعه است. اینکه برخی به قدرت نظامی کشور افتخار می‌کنند، در برابر سلب اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی امری کمرنگ خواهد شد.

به همین دلیل حکومت باید غرور و تکبر خود را زیرپا بگذارد، عده‌ای از ورزشکاران، هنرمندان، اندیشمندان، سیاسیون، حقوقدانان، پزشکان و به طورکلی افرادی که مختصر اعتباری میان مردم دارند، به عنوان هیات حقیقت‌یاب موضوعات اخیر را بررسی و شفاف‌سازی کنند وگرنه در روزهای آینده ممکن است حوادثی رخ دهد و باردیگر بحران اعتبار روایت‌ها به وجود آید.