ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 23.09.2006, 14:51
لاله صديق حق ندارد در مسابقه شركت كند

در حالی كه برخی از كانال‌های تلويزيون حكومتی در ايران همچنان هم برای انوشه انصاری، شهروند افتخارآفرين امريكايی كه با امكانات جامعه‌ی باز آمريكا مدارج ترقی را طی نموده، سينه چاك می‌كنند، در تهران مسئولان حكومت مانع از حضور لاله‌ صديق در مسابقات اتوموبيل رانی شدند. به لاله صديق، قهرمان زن اتومبيل‌رانی گفته‌اند «حق نداری در مسابقه شركت كنی.» وقتی پرسيده چرا؟ جواب داده‌اند «زمانی كه خانم‌های ديگر آمدند شما می‌توانيد شركت كنيد.»

گزارشی از روزنامه «سرمايه» در اين باره:

سرمايه/ كاوه مشكات: هنگامی كه نامش را ديروز صبح از بلندگوهای پيست سرعت آزادی خواندند، لاله صديق، در حال آماده كردن اتومبيلش برای شركت در مسابقهء اتومبيل‌رانی بود. ولی او اين جمله را از سوی مسوولان پيست شنيد: «شما اجازهء شركت در مسابقه را نداريد.»
ممانعت از حضور لاله صديق، قهرمان زن رالی در مسابقات سرعت، روز گذشته پايان يك هفته كش و قوس بود.
صديق در اين باره می‌گويد: «اوايل اين هفته من با نايب رييس فدراسيون تماس گرفتم و برای شركت در مسابقات جمعه اعلام آمادگی كردم اما نايب رييس فدراسيون در جواب گفت كه هنوز قطعی نيست ولی شما تمرينات خود را شروع كنيد تا به شما خبر بدهيم.»
لاله صديق طی هفتهء گذشته يك جلسه تمرين می‌كند، ولی شايعه‌های مختلف خبر از ممانعت حضور او در مسابقات می‌دهد.
او پس از شنيدن اين شايعه‌ها دوباره با نايب رييس فدراسيون تماس می‌گيرد. اما صحبت‌های نايب رييس فدراسيون در اين مكالمه از زبان لاله صديق: «آقای شهرياری گفتند شما ثبت‌نام و وقت‌گيری را انجام بدهيد تا ببينيم چه اتفاقی می‌افتد.»
او دستورهای رييس فدراسيون را موبه مو اجرا می‌كند؛ ثبت‌نام، زمان و ساير تشريفات. به اتومبيلش شمارهء 40 داده می‌شود. به گفتهء صديق او كم‌كم به حضورش در اين مسابقه اميدوار می‌شود ولی اين اميدواری با يك تلفن كم‌رنگ می‌شود; لاله صديق اضافه می‌كند: «عصر همان روز كه كارهای مربوط به ثبت‌نام و معاينه را انجام دادم، مسوولان پيست زنگ زدند و پشت تلفن با لحن نابسامانی به من گفتند كه حق نداری در مسابقه شركت كنی. وقتی پرسيدم چرا؟ جواب دادند زمانی كه خانم‌های ديگر آمدند شما می‌توانيد شركت كنيد.»
اين تماس در آخرين لحظات روز پنج‌شنبه با صديق گرفته می‌شود اما از آن پس موبايل رييس فدراسيون خاموش می‌شود. او صبح ديروز به پيست مجموعهء ورزشی آزادی می‌رود. تعويض هواكش و لاستيك‌هايی كه به قول خودش صاف شده بودند، تا زمان شروع مسابقه به طول می‌انجامد.
«بلندگوی پيست نام گروهی را كه من در آن قرار بود شركت كنم خواند. من استارت زدم و به سمت در ورودی پيست رفتم ولی جلو در به من گفتند: «شما نمی‌توانيد در مسابقه شركت كنيد.»
صحبت‌های تنها دختر اتومبيل‌رانی كه با مردان مسابقه داده و اول شده، با نايب رييس فدراسيون و ساير مقام‌ها به جايی نمی‌انجامد; صديق می‌گويد، «گفتند مشكل از حراست بوده است.»
قهرمان رالی بانوان، جواب قانع‌كننده‌ای دريافت نمی‌كند، او سوال‌های بی‌شماری دارد: «دوست دارم از فدراسيون بپرسم چرا من نمی‌توانم شركت كنم؟ اين مساله بايد برای يك دفعه حل شود، يا می‌توانيم شركت كنيم يا نمی‌توانيم. اگر نمی‌توانيم ديگر بی‌خود پول ندهيم، تمرين نكنيم. بسياری از زنان اتومبيل‌ران در شرايط فعلی بلاتكليف هستند.»
سوال اساسی لاله صديق از مسوولان فدراسيون تامل برانگيز است; «من می‌خواهم بدانم، چه فرقی بين رانندگان، زن و مردی كه با هم در خيابان رانندگی می‌كنند با آن‌هايی كه در پيست مسابقه می‌دهند، وجود دارد؟»
ناظر فدراسيون در مسابقهء روز جمعه از اين ماجرا اظهار بی‌اطلاعی می‌كند. وطن‌دوست می‌گويد: «ما هم چيزهايی شنيده‌ايم ولی من در داخل پيست بودم و از خارج خبر دقيقی ندارم.»
وطن‌دوست بازديد اتومبيل صديق و ثبت‌نامش را تاييد می‌كند اما دربارهء ممانعت از شركت او در مسابقه پاسخی نمی‌دهد: «اتومبيل ايشان بازديد شد، مدارك نيز و مشكلی برای شركت در مسابقه نداشتند. حال اگر اجازهء ورود به پيست داده نشده، موضوعی است كه رييس فدراسيون بايد پاسخگو باشد.»
تماس‌های مكرر خبرنگار ما با شهرياری رييس فدراسيون اتومبيل‌رانی دربارهء ممانعت از شركت صديق در اين دوره از مسابقات به نتيجه‌ای نرسيد.