ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 23.09.2022, 9:27
ادامه اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر ایران

پنجشنبه شب نیز اعتراضات ضدحکومتی مردم که با کشته شدن مهسا امینی آغاز شد، در بیش از ۸۰ شهر ایران ادامه پیدا کرد.

این اعتراضات در حالی ادامه یافت که اینترنت همراه و در برخی مناطق اینترنت خانگی یا به طور کلی قطع شده و یا با اختلال بسیار همراه است. دسترسی مردم به پیام‌رسان واتس اپ و همچنین اینستاگرام به عنوان دو نرم افزار پر استفاده در ایران قطع است.

گزارش ایندیپندنت فارسی، پنجشنبه شب اعتراضات به شهرهای جدید دیگری نیز گسترش یافت. ده‌ها نفر از مردم شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان به این اعتراضات پیوستند و با به آتش کشیدن لاستیک و سطل‌های زباله اقدام به بستن خیابان‌ها کردند. مردم در این تجمع شعارهای مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

برخی ویدئوها در شبکه‎‌های اجتماعی حاکی از پیوستن مردم کاشمر به این اعتراضات است. در ویدئوهای مربوط به این اعتراضات صدای تیراندازی نیروهای امنیتی به گوش می‌رسد. صدها نفر از مردم این شهر با شعارهای «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «می‌کشم می‌کشم، هر آنکه خواهرم کشت» اعتراض خود را به کشته شدن مهسا امینی و سیاست‌های جمهوری اسلامی نشان دادند.

مردم این شهر پس از حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به آن‌ها و پرتاب گاز اشک آور و گلوله ساچمه‌ای اقدام به دفاع از خود کرده و با پرتاب سنگ در میدان مرکزی و میدان سپاه این شهر باعث به عقب رانده شدن نیروهای امنیتی شدند. در مواردی نیز مردم مجبور به درگیری تن به تن با نیروهای امنیتی شدند. پس از آن مردم اقدام به آتش زدن دکه پلیس در میدان مرکزی و همچنین پایین آوردن و سوزاندن بنرهای دفتر نمایندگی خامنه‌ای در آن منطقه کردند.

شهر مبارکه اصفهان نیز یکی دیگر از شهرهایی است که پنجشنبه به اعتراضات سراسری پیوست. مردم این شهر با حضور در خیابان‌های مرکز این شهر و با شعار «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» اعتراض خود را به وضع موجود نشان دادند. پس از ساعاتی با دخالت نیروهای امنیتی، اعتراضات به خشونت کشیده شد و مردم با سر دادن شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» اعتراض خود را در محله‌ها ادامه دادند.

با توجه به قطعی اینترنت در ایران، انتقال فیلم‌ها و خبرها از اعتراضات به نسبت روزهای گذشته با سرعت کمتری انجام می‌گیرد.

در تهران بر اساس گزارش‌های مردمی روز پنجشنبه محله‌های بیشتری در این شهر درگیر اعتراضات شدند. اعتراضات مردمی در پایتخت ایران در برخی مناطق تا بامداد نیز ادامه یافت. در فلکه دوم صادقیه با وجود حضور تعداد زیادی از نیروهای امنیتی، مردم در درگیری با این نیروها یک خودرو پلیس را به آتش کشیدند. در شهرک اکباتان نیز دختران با روشن کردن آتش، روسری‌‎های خود را به آتش کشیدند. خیابان پیروزی نیز برای دومین شب متوالی صحنه درگیری معترضان و نیروهای حکومتی بود. مردم این منطقه نیز با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» اعتراض خود را نشان دادند.

محله نازی آباد یکی دیگر از مناطق جنوب شهر تهران بود که شب گذشته شاهد تظاهرات صدها نفر از معترضان بود. در یکی از خیابان‌های این محله معترضان اقدام به آتش زدن کانکس پلیس کردند. پس از این اتفاق زنان حاضر در این صحنه، روسری‌های خود را در کانکس آتش‌ گرفته پلیس انداختند و مورد تشویق مردم قرار گرفتند.

ولیعصر، تجریش و پارک وی هم معترضان زیادی را به خود دید. گزارش‌های میدانی حاکی از بازداشت تعداد زیادی از شهروندان، به‌ویژه زنان در این مناطق است. در این مناطق نیز درگیری مستقیم مردم با نیروهای پلیس و بسیج شکل گرفت و برای ساعاتی کنترل خیابان به دست مردم افتاد و نیروهای امنیتی مجبور به عقب‌نشینی شدند.

علاوه بر این مناطق فلکه دوم تهرانپارس، اتوبان باقری، نارمک، فرشته، مقدس اردبیلی، جنت آباد، شریعتی، میدان تختی، بلوار فردوس، نیاوران، بلوار کشاورز، مترو بهشتی، بلوار کشاورز و ... نیز به صورت فعال درگیر اعتراضات خیابانی بودند. بر اساس ویدئوهای منتشر شده مردم در برخی از این مناطق شعار «وای به روزی که مسلح شوم» سر می‌دادند.

شهرداری تهران مدعی شد که در جریان اعتراضات مردمی ۴۳ دستگاه اتوبوس، ۵۴ ایستگاه اتوبوس و ۲۳ خودرو آتش نشانی «توسط اغتشاشگران آسیب دیده است».

شهرهای کیش، قشم و چابهار که پیش از این سابقه‌ای از اعتراضات در آنها دیده نشده بود نیز کماکان صحنه اعتراضات ضد حکومتی هستند. مردم کیش با مسدود کردن برخی خیابان‌ها از عبور و مرور نیروهای سرکوبگر جلوگیری کردند. پیش از آن نیز نیروهای امنیتی به داخل یک مرکز خرید رفته و در آنجا با پرتاب گاز اشک آور باعث از حال رفتن تعدادی از شهروندان حاضر در آن مرکز خرید شده بودند. در پاسخ به این اقدام نیروهای امنیتی مردم شعار می‌دادند: «ننگ ما ننگ ما، رهبر الدنگ ما».

اعتراضات در شهرهای شمالی کشور نیز کماکان ادامه یافت. در شهرهای رشت، بابل، آمل، نور، نوشهر، لاهیجان، بندرانزلی با وجود انتشار اخباری مبنی بر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی در این شهرها و کشته شدن تعدادی از جوانان معترض، اعتراضات همچنان ادامه داشت.

کمپین حقوق بشر در ایران اعلام کرد که تا عصر پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، دست‌کم ۳۶ شهروند معترض در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌اند. پیش از این بررسی‌های ایندیپندنت فارسی حاکی از آن بود که دست کم ۲۵ نفر تا روز چهارشنبه از سوی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

علاوه بر این بر اساس پیگیری‎های ایندیپندنت فارسی، در جریان تجمع شب‌های گذشته نیروهای امنیتی در شهر ری نیز اقدام به تیراندازی مستقیم به مردم کرده‌اند.

محمد فرمانی، جوان ۲۵ ساله اهل شهر ری، در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی در میدان نماز شهر ری جان خود را از دست داد. شنیده‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی پس از گذشت دو روز از تحویل پیکر این جوان به خانواده‌اش خودداری می‌کنند. همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که یک نوجوان ۱۳ ساله نیز در جریان این درگیری‌ها مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داده است.