ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 21.09.2022, 17:49
اعتراض‌ها در چندین شهر کشور ادامه دارد

آغاز دوباره اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران در روز چهارشنبه

* بعد از ظهر چهارشنبه ۳۰ شهریور اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران علیه حکومت آغاز شد. این اعتراض‌ها در واکنش به کشته شدن بی‌رحمانه مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی به دلیل پلیس ارشاد در تهران و در  شهرهای کردنشین آغاز شد و سپس به تهران و دیگر شهرهای بزرک کشور سرایت کرد.

* امروز نیز شهرهای تهران، تبریز، مشهد، گنبد، آمل، بابل، نوشهر، شهسوار، قائم‌شهر، قشم، مرند، اردبیل، زنجان، اصفهان، شیراز، سمنان، ارومیه، شوشتر، زاهدان و همینطور شهرهای کردستان... شاهد حضور جوان‌ها در خیابان‌ها بود. از سه روز پیش تاکنون ۶۵ شهر در ۲۸ استان کشور شاهد تجمع اعتراضی بود که در آنها شمار قابل‌توجی از جوانان به‌ویژه زنان شرکت داشتند.

* تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حضور معترضان و نیروهای امنیتی در خیابان‌های تهران در روز چهارشنبه را نشان می‌دهند. یکی از ویدیوها تجمع و اعتراض در خیابان ولی‌عصر تهران تهران را نشامی‌دهد که نیروهای ضدشورش به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند.

* در حالی که رئیس جمهوری ایران عکس قاسم سلیمانی را در این جلسه در دست گرفته بود، شهروندان معترض در کرمان، زادگاه فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، عکس او را آتش زدند.

* در اصفهان معترضان شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و « آخوند باید گم بشه» سر دادند.

* در شهرستان آمل درگیری معترضان با نیروهای امنیتی، با ورود آنها به ساختمان فرمانداری و تسخیر آن منجر شد.

* مردم زاهدان شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریور ضمن راهپیمایی شعار «ننگ ما ننگ ما، رهبر الدنگ ما» سر دادند.

* در اشنویه  ۴ نفر از معترضان بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به شدت زخمی شدند. گفته وضعیت هر چهار نفر وخیم است.

* در اردبیل شعار معرضان «امسال سال خونه سد علی سرنگونه» بود.

بازداشت دست‌کم ۳۰ تن از دانشجویان دانشگاه تهران
بنا به گزارشات رسیده، عصر امروز پس از برگزاری تجمع دانشجویان دانشگاه تهران، حراست دانشگاه تعدادی از دانشجویان را هنگام خروج از دانشگاه بازداشت و به ساختمان حراست واقع در خیابان ۱۶ آذر انتقال داد. بنا به این اخبار، نیروهای حراست دانشجویان بازداشتی را از ساختمان حراست به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌ است.
آمار این دانشجویان تاکنون ۳۰ تن گزارش شده است اما از هویت آنها، وضعیت و مکان نگهداری این دانشجویان تا بدین لحظه اطلاعی در دست نیست.

* مهران مدیری در یک پست تصویری در اینستاگرام صداوسیما را تحریم کرد. او گفت: به عنوان طراح، مجری و کارگردان برنامه دورهمی نمی‌خواهم حتی یک فریم از تصویرم در صداوسیما پخش شود. فعلا این تنها کاری است که از دستم بر می‌آید.

چاووشی: تمام همکاری‌هایم با وزارت ارشاد را قطع می‌کنم
محسن چاووشی، خواننده پاپ که ۴.۶ میلیون دنبال کننده در صفحه اینستاگرام خود دارد روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر با انتشار تصاویری از حمله مامورین انتظامی به زنان نوشت: «تا امروز و در تمام این سال‌ها، هر جا حرف زده‌ام از خوزستان تا کردستان و جای‌جای این وطن به عشق مردم بوده و بس. همین مردمی که امروز ناجوانمردانه و بی‌گناه کتک می‌خورند. من محسن چاوشی در صحت عقل و سلامت جان اعلام می‌کنم از امروز تمام همکاری‌های خود با وزارت ارشاد و... برای مجوز و امثالهم را قطع می‌کنم و مثل همیشه به خواست و عشق مردم می‌خوانم. سکوت دیگر جایز نیست.»

محدویت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران

* بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار نوشته است: اینترنت همراه اول در تهران وصل می‌شود ولی ملی است، یعنی فقط سایت‌های داخلی را باز می‌کند. اینترنت خانگی در تهران وصل است اما واتزاپ و اینستاگرام فیلتر شده‌اند (با فیلترشکن باز می‌شوند).

* گروه هکری «انانیموس» با انتشار یک توییت، ۳۰ هزار سند از پایگاه داده خبرگزاری فارس را در قالب یک فایل فشرده‌شده منتشر کرده است.

* دیجیاتو نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از لحظاتی پیش دسترسی به اینترنت روی اپراتورهای موبایل در تهران و چند شهر بزرگ دیگر مختل شده است و کاربران اینترنت همراه تنها امکان استفاده از سایت‌های داخلی را دارند.

* نت‌بلاکس، گروهی که ترافیک اینترنتی در جهان را زیر نظر دارد در توییتی به محدود شدن دسترسی به واتس اپ خبر داده است.  پیشتر هم این شرکت از محدودیت دسترسی به اینستاگرام در ایران با گسترش اعتراضات خبر داده بود.  نت‌بلاکس می‌گوید نمودارهای موجود حاکی از اختلال در دسترسی به واتس‌اپ و اینستاگرام توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی است.

اعتراض دانشجویان در دانشگاه‌های تهران در روز چهارشنبه

اعتراض‌ها در تهران به کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشتش از سوی پلیس ارشاد در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت. دانشگاه‌های الزهرا و علامه طباطبایی در تهران شاهد اعتراض‌های دانشجویان بود.

در دانشگاه الزهرا دانشجویام شعارهایی از جمله «نه روسری نه توسری، آزادی و برابری» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند. «اگر با هم یکی نشیم یکی یکی کشته میشیم»  شعار دیگر دانشجویان الزهرا بود. علاوه براین شماری از دانشجویان دختر روسری‌های خود را آتش زدند. دانشگاه الزهرا با اعمال قوانین سرسختانه برای حفظ پوشش چادر و همچنین تفکیک جنسیتی در ایران شناخته می‌شود.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی هم در تجمع اعتراضی خود شعارهایی از جمله «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» و «خیابون‌ها غرق خونن، استادامون خفه‌خون» سر دادند.

تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران نیز برای چهارمین روز ادامه یافت و شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «ننگ ما ننگ ما بسیج الدنگ ما» سر دادند.

به علت حضور گسترده نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران ورود و خروج دانشجویان دچار مشکل شده‌است. تمامی درب‌های دانشگاه به جز درب واقع در خیابان ۱۶ آذر بسته شده و هم‌چنین کارت‌های دانشجویی تمامی دانشجویان برای خروج بررسی می‌شود و تعدادی از دانشجویان نیز دستگیر شدند.

دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات نیز در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی تجمع کردند و شعار دادند: «می‌کشم می‌کشم، ‌هر آن‌که خواهرم کشت».

تجمع دانشجویان در دانشگاه‌های نقاط مختلف ایران از روز یک‌شنبه با تجمع دانشجویان در تهران آغاز شد و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دانشجویان دانشگاه‌های تهران و همچنین تعداد دیگری از شهرها از جمله اصفهان، ‌تبریز، ‌یزد و کرج نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

روز سه‌شنبه دهها شهر ایران شاهد گسترده‌ترین اعتراض‌ها از زمان اعتراض‌های آبان ۹۸ بود. خبرگزاری دولتی ایرنا در کرج، تبریز، مشهد، بیرجند، کیش، کرمان، یزد، رشت، کرمانشاه، اردبیل، اصفهان، ارومیه، قزوین، زنجان، ایلام، ساری، اراک، همدان و بجنورد، شهروندان خشمگین از خشونت‌های پلیس برای اعمال اجباری قانون حجاب اجباری به خیابان‌ها آمده بودند.

در ویدئوهایی که از این تجمعات منتشر شده، ماموران به ضرب و شتم معترضان پرداخته و حتی به آنها به طور مستقیم شلیک می‌کنند.

* گروه هکری «انانیموس» با انتشار یک توییت، ۳۰ هزار سند از پایگاه داده خبرگزاری فارس را در قالب یک فایل فشرده‌شده منتشر کرده است.


فاطمه سپهری بازداشت شد
‌اصغر سپهری برادر فاطمه سپهری با پستی در توییتر از بازداشت خواهرش خبر داد. او در توییتی نوشت اطلاعات به خانه خواهرش حمله کرده و فاطمه سپهری را با خود برده است.
فاطمه سپهری از امضا کنندگان بیانیه چهارده و مخالفان جمهوری اسلامی است که در روزهای گذشته از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرده بود.


منصوره موسوی جامعه‌شناس و فعال حوزه زنان در مشهد دستگیر شد
منصوره موسوی، مدرس دانشگاه و نویسنده و مترجم چند عنوان کتاب در حوزه جامعه‌شناسی زنان در مشهد دستگیر شده است.
خانم منصوری نیمه‌های شب گذشته با یورش ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد.
براساس گزارشی که به بی‌بی‌سی فارسی رسیده است ماموران امنیتی لپ‌تاپ و برخی اسناد و نوشته‌های خانم منصوری را ضبط و او را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.
همچنین گزارش شده که نهادهای امنیتی در مشهد شب گذشته اقدام به تماس و تهدید فعالان سیاسی و اجتماعی کرده و برخی از آنها نیز بازداشت شده‌اند.
خانم منصوره موسوی نویسنده دو کتاب مهم در زمینه جامعه‌شناسی زنان در ایران است به نام‌های «زنانگی و بدن» و «تابوی زنانگی».
او یکی از مترجمان «۵۰ میلیون زن جهان اسلام را تغییر می‌دهند» نوشته سعدیه زاهدی نیز هست.


٧ کشته و ۴۵۰ زخمی در اعتراض‌های کردستان

در جریان اعتراضات روز سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ (۲۰ سپتامبر ٢٠٢٢) دست‌کم سە شهروند معترض کُرد با شلیک مستقیم نیروهای حکومت جمهوری اسلامی ایران به قتل رسیدند و بیش از ۱۶۱ شهروند نیز با شلیک همین نیروها مجروح و ده‌ها شهروند نیز بازداشت شده‌اند.

به گزارش وبسایت «هه‌نگاو» با جانباختن فواد قدیمی از مجروحان اعتراضات دیواندره  و کشته شدن یک زن اهل قصرشیرن به نام مینو مجیدی در اعتراضات کرمانشاه شمار جانباختگان اعتراضات کُردستان طی روزهای اخیر به ٧ نفر افزایش یافته است که به شرح زیر است. فواد قدیمی و محسن محمدی اهل دیواندره، زکریا خیال ۱۶ ساله اهل پیرانشهر،فرجاد درویشی اهل دیواندره رضا لطفی اهل دهگلان ، مینو مجیدی اهل قصرشیرین و فریدون محمودی اهل سقز.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور دست‌کم در ۱۴ شهر آبدانان، ایلام، کرمانشاه، سنندج، مریوان، ارومیه، بانه، قروه، ربط، سردشت، پیرانشهر، ارومیه، ماکو و بازرگان به نشانه اعتراض به قتل حکومتی ژینا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز به خیابان‌ها آمدند که با دخالت نیروهای حکومتی این اعتراضات به خشونت کشیده شد و دست‌کم ٣ شهروند معترض کشته شده و ۱۶۱ شهروند دیگر نیز مجروح شدند.

شهرهایی که اعتراضات در آنجا به خشونت کشیده شده:

پیرانشهر؛ ۱ کشته و ۴۸ زخمی
ارومیه؛ ۱ کشته و ۲۰ زخمی
ماکو؛ ۶ زخمی
کرمانشاه؛ ١ کشته و ۲۶ زخمی
قروه ۸ زخمی
مریوان؛ ۴ زخمی
ایلام؛ ۱۳ زخمی
نقده؛ ۱۵ زخمی


آمار کلی ۴ روز گذشته

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی چهار روز گذشته جمعاً ٧ شهروند معترض کُرد با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی جانشان را از دست داده‌اند و ۴۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند که بسیاری از آنها از ترس بازداشت توسط نهادهای امنیتی به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند اما فیلم و عکس‌های آنها در اختیار هه‌نگاو قرار گرفته است که شماری از آنها در صفحات اجتماعی هه‌نگاو منتشر شده است.

تفکیک شهروندان کشته و زخمی شده در کُردستان در شهرهای مختلف:

دیواندره: ۲ کشته و ۳۳ زخمی
سقز: ۱ کشته و ۷۴ زخمی
بانه: ۴۰ زخمی
مهاباد: ۲۳ زخمی
بوکان: ۱۷ زخمی
سنندج: ۶۶ زخمی
مریوان: ۹ زخمی
دهگلان: ۱ کشته و ۱۶ زخمی
بیجار: ۹ زخمی
قروه: ۱۷ زخمی
کامیاران: ۱۱ زخمی
تکاب: ۷ زخمی
ماکو: ۶ زخمی
ارومیه: ۱ کشته و ۲۰ زخمی
پیرانشهر: ۱کشته و ۴۸ زخمی
کرمانشاه؛ ١ کشته و  ۲۶ زخمی
ایلام: ۱۳ زخمی
نقده: ۱۵ زخمی

 

این گزارش تکمیل می‌شود