ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.09.2022, 9:05
چند نکته درباره راهپیمایی دوشنبه تهران

گستردگی
نقطه‌ی شروع فضایی نسبتا محدود بود و می‌توان حدس زد که فراخوان دهندگان تصور می‌کردند که در فضایی جمع و جور به رغم تمهیدات امنیتی بتوانند اعتراضی سامان بدهند، اما آن‌چه رخ داد بخش بزرگی از شهر را درگیر کرد و از چهار طرف گسترش یافت و از خیابان‌های دورتر هم اعتراضاتی گزارش‌ شده است که تا ساعات پایانی شب طول کشیده است.

بازگشت طبقه‌ی متوسط
در سال‌های اخیر به خصوص پس از اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و بویژه آبان ۹۸ انسجام معترضان طبقه‌ی متوسط از هم پاشیده بود و ستاره‌ی نمادهای این طبقه از جمله اصلاحات افول کرده بود. مسائل و مشکلات اقتصادی چنان بزرگ شده بود که خواست‌های ویژه‌ی این طبقه را عقب رانده و ابتکار عمل را از آنان گرفته بود. تجمع امروز نوعی بازگشت طبقه‌ی متوسط به خیابان بود با خواستی غیر از خواست‌های اقتصادی که در این سال‌ها همه‌ی مطالبات را تحت الشعاع خود قرار داده است.

ظهور نسل جدید معترضان
اعترضات ۹۶ و ۹۸ حکایت از ظهور نسل جدیدی از معترضان می داد، اما معترضان سال‌های ۸۸ که بخشی از آنان سرنوشت دو انتخابات بعدی را تغییر داده بودند، در آن اعتراضات سرگردان بودند و به رغم نگاه انتقادی به برخورد حکومت و حمایت عاطفی از اعتراضات آبان ۹۸ نمی‌تواستند به آن بپیوندند، اما در اعتراضات ۲۸ شهریور همراه بودند. نسل جوان آن روز حالا نسلی از نفس افتاده و در آستانه‌ی عبور از میان سالی به پیری در کنار جوانان بود.

پشتیبانی خانواده و مردان از خواست زنانه
کسانی که پیمایش‌های اجتماعی در سطح ملی را دنبال و تحلیل کرده باشند، دریافته‌اند که نظام خانواده در ایران تحولات بزرگی را از سرگذرانده است و از نهادی مردسالار به نهادی دموکراتیک‌تر و مدنی‌تر تبدیل شده است. متاسفانه در برخی حوادث تکین مثل کشتن زنان، این تحول نادیده گرفته می‌شود، اما امروز اولین مواجهه‌ی خیابانی این تحول بود. نه تنها از حضور مردان جوان در کنار زنان گزارش شده است که حضور پدرانی از نسل گذشته، دست در دست دخترانشان در خیابان هم ظاهرا چشمگیر بوده.

رادیکال‌تر شدن طبقه‌ی متوسط
حضور خیابانی طبقه متوسط در ایران چه وقتی پرشمار بودند مثل ۸۸ و چه وقتی کم‌شعار مثل اعتراض به فاجعه‌ی هواپیمای اوکراینی، به رغم عصبانیت هنوز رادیکال نبود. امروز شاید رادیکال‌ترین حضور طبقه‌ی متوسط بود.

بازگشت راوی کنشگر
یکی از ویژگی‌های این جنبش مرجعیت داخلی کنشگران و مرجعیت داخلی در روایت است. این کنشگران خودشان کنش خودشان را روایت می‌کنند و رسانه‌ها تنها بازتاب دهنده‌ی روایت‌ها هستند نه راوی.


اینستاگرام علی سیدآبادی