ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 10.08.2022, 8:51
جنگ اوکراین باید با آزادسازی کریمه پایان یابد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است جنگ اوکراین با اشغال کریمه آغاز شده و با آزادسازی آن پایان خواهد یافت.

به گزارش بی‌بی‌سی، او با اشاره به تصرف این شبه جزیره به دست روسیه در سال ۲۰۱۴ گفت کریمه متعلق به اوکراین است و این کشور هرگز آن را رها نخواهد کرد.

آقای زلنسکی این اظهارات را در سخنرانی شب گذشته خود و تنها چند ساعت پس از آن ایراد کرد که گزارش‌هایی از سلسله‌ انفجارهایی در پایگاه هوایی روسیه در کریمه منتشر شد.

این انفجارها در پایگاه ساکی در نزدیکی نووفدوریوکا در ساحل غربی کریمه روی داد و یک کشته بر جا گذاشت.

وزارت دفاع روسیه کمی بعد اعلام کرد این حادثه به دنبال انفجار مهمات در این پایگاه نظامی روی داده و هیچ حمله‌ای صورت نگرفته است.

اوکراین هرگونه مسئولیتی در این حمله را رد کرد.

در عین حال گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که این حمله به دست شبه‌نظامیان طرفدار اوکراین انجام شده است.

انفجارهای روز گذشته در پایگاه هوایی روسیه نزدیک یک استراحتگاه ساحلی بود که مورد علاقه گردشگران روسی است.

در تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است گردشگران پس از انفجار از کنار ساحل فرار می‌کنند.

شاهدان می‌گویند که حداقل ۱۲ انفجار را شنیده‌اند. وزارت بهداشت کریمه که از سوی روسیه منصوب شده است، از کشته شدن یک غیرنظامی و زخمی شدن هشت نفر دیگر خبر داد.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرده که این انفجارها مربوط به مهماتی است که در یک انبار منفجر شد و هیچ عامل خارجی در آن موثر نبوده است. این ادعاها به طور مستقل تأیید نشده است.

میخائیل پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین هم دخالت این کشور در انفجارها را رد کرد.

روسیه در خصوص هر گونه حمله به کریمه به شدت هشدار داده است.

ماه گذشته دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه تهدید کرد که اگر اوکراین کریمه را هدف قرار دهد با واکنشی تند مواجه خواهد شد.

آقای زلنسکی اواخر روز سه‌شنبه در سخنرانی خود به طور مفصل به شبه جزیره کریمه پرداخت و گفت «فراموش نمی‌کنیم که جنگ روسیه علیه اوکراین با اشغال کریمه آغاز شد.»او گفت «این جنگ روسیه... با کریمه آغاز شد و باید با کریمه - با آزادی آن پایان یابد.»به نظر می‌رسد اظهارات اخیر آقای زلنسکی حاکی از آن است که اوکراین باید قبل از پایان جنگ این شبه جزیره را باز پس گیرد. این در حالی است که او در گذشته موضعی متفاوتی گرفته بود.

کریمه در سطح جهان بخشی از خاک اوکراین شناسایی می‌شود، اما روسیه برای هشت سال بر این شبه‌جزیره حکومت کرده و ساختارهای دولتی و تاسیسات نظامی‌اش را در آن مستقر کرده است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ پس از برگزاری یک همه پرسی که اوکراین و غرب آن را غیرقانونی قلمداد می‌کنند، کریمه را به خاک خود اضافه کرد. این منطقه اکثریت روسی زبان دارد. این رای گیری پس از آن سازماندهی شد که نیروهای ناشناس روس کنترل چندین سایت استراتژیک در اطراف شبه جزیره را به دست گرفتند.


حمله کریمه تشدید جدی اوضاع است

ویل ورنون، بی‌بی‌سی نیوز، مسکو

اگر معلوم شود که اوکراین مسئول این حمله بوده، به معنی تشدید جدی اوضاع خواهد بود. این اولین حمله عمده به هدفی در داخل کریمه است.

اوکراینی‌ها قبلا به چنین هدفی نزدیک شده بودند: در ژوئن ۲۰۲۲ «رهبر» منصوب روسیه در کریمه گفت که نیروهای اوکراینی در آبهای کریمه به سکوهای حفاری نفت حمله کرده‌اند که چندین قربانی گرفت. و در پایان ژوئیه، مقام‌های روسیه گفتند که یک پهپاد، تاسیسات دریایی روسیه در شهر سواستوپول را زده و شش نفر را زخمی کرده است.

کریمه در سطح جهان بخشی از خاک اوکراین شناسایی می‌شود، اما روسیه برای هشت سال بر این شبه‌جزیره حکومت کرده و ساختارهای دولتی و تاسیسات نظامی‌اش را در آن مستقر کرده است.

برای کرملین، کریمه یک موقعیت نیمه‌مقدس دارد، و «از نظر تاریخی» جزو روسیه به حساب می‌آید که حالا مسکو با موفقیت آن را «بازستانده.» حمله‌ای در این عمق به داخل خاک کریمه مایه سرافکندگی ولادیمیر پوتین است.

این نگرانی هست که اگر اوکراینی‌ها شروع به انجام حملات منظم در داخل کریمه کنند، واکنش روسیه می‌تواند خیلی جدی باشد.

دیمتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه، که اکنون نائب رئیس شورای قدرتمند امنیت ملی است، ماه پیش گفت که اگر کریمه هدف قرار گیرد، در آن صورت «روز قیامت منتظر مسببان است. (واکنش روسیه) خیلی سریع و سخت خواهد بود.»