ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.08.2022, 7:37
پلوسی: آمریکا تایوان را رها نخواهد‌ کرد

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا و تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان در دفتر ریاست‌ جمهوری در تایپه با یکدیگر دیدار کردند و تسای اینگ ون بالاترین نشان افتخار غیرنظامی تایوان را به نانسی پلوسی اهدا کرد.

به گزارش صدای آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از دریافت نشان افتخار غیرنظامی تایوان و در حالی که در کنار رئیس‌جمهوری تایوان «تسای اینگ ون» ایستاده بود، گفت: «امروز، هیئت ما به تایوان آمد تا به صراحت اعلام کند که ما تعهد خود به تایوان را رها نخواهیم‌ کرد و به دوستی پایدار خود افتخار می‌کنیم.»

پلوسی افزود: «اکنون بیش از هر زمان دیگری، همبستگی آمریکا با تایوان مهم است و این پیامی است که ما با خود آورده‌ایم.

نانسی پلوسی با اشاره به دریافت نشان افتخار تایوان افزود: «من مشتاقانه منتظرم که این جایزه را در دفتر رئیس مجلس به نمایش بگذارم یا آن را در ساختمان کنگره به عنوان نماد دوستی ارزشمندمان نصب کنم.»

تسای اینگ ون رئیس جمهور تایوان هم در این دیدار از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای بازدید از تایوان تشکر کرد و گفت: تایپه هر کاری که لازم باشد برای تقویت توان دفاعی خود انجام خواهد‌ داد.

تسای افزود:«ما قاطعانه از حاکمیت کشورمان دفاع کرده و و با هیچ تهدیدی عقب‌نشینی نخواهیم کرد ضمن آنکه خواهان همکاری با همه دموکراسی‌های جهان برای حفظ مشترک ارزش‌های دموکراتیک هستیم.»

او با تاکید بر تعهد کشورش به حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان قول داد تایوان را به نیروی کلیدی ثبات‌بخش برای امنیت منطقه و توسعه تجارت جهانی تبدیل کند.

رئیس جمهوری تایوان، همچنین از پلوسی برای بیان سیاست ثابت ایالات متحده در حمایت از تایوان تشکر و از او به عنوان یکی از فداکارترین دوستان تایوان قدردانی کرد.

تسای، تایوان را شریکی قابل اعتماد برای ایالات متحده دانست و افزود: «ما به همکاری با کنگره ایالات متحده و دولت برای تقویت همکاری در زمینه‌هایی مانند امنیت هند و اقیانوس آرام، توسعه اقتصادی، پرورش استعدادها و زنجیره تامین ادامه خواهیم‌ داد تا روابط تایوان و ایالات متحده را افزایش دهیم.»

نانسی پلوسی در جریان سفر آسیایی خود روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد و به رغم اعتراض چین، وارد تایوان شد.

۲۶ سناتور جمهوری‌خواه از جمله میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه، با صدور بیانیه‌ای حمایت کامل خود از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان را اعلام کردند.

این سناتورها گفتند که روسای مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان سفر کرده و این سفر هم در همان راستاست.

این بیانیه می‌افزاید: «ما از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان به تایوان حمایت می‌کنیم. برای دهه‌‌ها اعضای مجلس نمایندگان از جمله رئیس قبلی به تایوان سفر کرده‌اند. این سفر در راستای سیاست چین واحد است که ما به آن متعهد هستیم. همچنین ما بیش از هر زمان دیگری به تمامی موارد قانون روابط با تایوان، متعهد هستیم.»

میچ مک‌کانل، جیم ریش، مارشا بلک‌برن، و سوزان کالینز از جمله سناتورهایی هستند که این بیانیه را امضا کردند.