ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.06.2022, 17:16
ادامه بازداشت مریم کریم‌بیگی علیرغم صدور قرار وثیقه

امتداد: امیر رئیسیان وکیل دادگستری در خصوص پرونده مریم کریم بیگی به امتداد گفت:

* مریم کریم‎بیگی خواهر مصطفی کریم‎بیگی از جان‎باختگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ صبح سه‎شنبه ۲۴ خرداد توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. دستور بازداشت ایشان توسط شعبه شش بازپرسی دادسرای اوین صادر شد و در همان روز اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ایشان تفهیم شد و وثیقه ۲۰۰ میلیونی برای ایشان صادر شد. در حالیکه بازپرس گفته بودند که حتی نیاز به کارشناسی سند نیست و خانواده نیز به دنبال تهیه وثیقه بودند، پس از معرفی وثیقه،  بازپرس با تغییر نظر اعلام کردند که سند باید کارشناسی شده باشد و ادامه پیگیری‎ها به اخذ نظر کارشناس در روز بعد موکول شد.

* چهارشنبه هم علیرغم اینکه نظریه کارشناسی به شعبه داده شده بود و وثیقه بسیار بیشتر از مبلغ تعیین شده ارزیابی شده بود، هنگامی که برای پیگیری تودیع وثیقه به شعبه بازپرسی مراجعه کردم، بازپرس گفتند که ضابطین مدعی هستند که دلایل جدیدی کشف کرده‌اند و ضمناً خواسته‌‎اند که اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور هم به ایشان تفهیم شود و قرار وثیقه تشدید شود! و در پاسخ به بنده گفتند که منتظر باشید تا تصمیم گیری انجام شود، از آن تاریخ تاکنون کلیه مراجعات بنده بی پاسخ بوده و یا اینکه از طریق نیروهای درب ورودی دادسرا گفته شده است که کماکان تصمیم گیری نشده است و باید منتظر باشید و ایشان همچنان علیرغم صدور وثیقه و معرفی وثیقه، در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به سر می‎برد.

* اسفند ماه سال گذشته مامورین وزارت اطلاعات با حکم تفتیش وارد منزل خانم اکملی شدند و کلیه لوازم الکترونیکی را همراه خود بردند و حتی عکس جان‎باختگان اعتراضات ۸۸ را نیز برداشتند. بعد از آن چند بار خانم کریم‎بیگی به اداره اطلاعات احضار شدند و مورد بازجویی قرر گرفتند که آخرین آن برای چند روز قبل از بازداشت ایشان بوده است. ایشان در این مدت حتی یک بار سفر خارج از کشور داشتند و لذا مشخص است که قصد فرار نداشته‎اند  و با این وصف چگونه و چرا بازپرس دستور بازداشت ایشان را داده است؟

* اساساً چرا باید دستور بازداشت کسی صادر شود که تا چند روز پیش به اداره اطلاعات احضار می‎شده و مورد بازجویی قرار می‎گرفته است؟ آیا این قضاوت غلطی است که این بازداشت فقط به جهت اعمال فشار بیشتر علیه ایشان و خانواده‎شان صورت گرفته است؟

* خانم اکملی مادر مریم کریم‎بیگی امروز پنجشنبه با ایشان ملاقات داشته است. در این دیدار حال عمومی و جسمی ایشان خوب نبوده است و مشخص است که بر اثر اعتصاب غذا بسیار ضعیف شده‎اند. خانم کریم‎بیگی از صبح روز بازداشت یعنی از سه‎شنبه هفته پیش تا اکنون در اعتصاب غذا بوده‎اند و این بسیار نگران‎کننده است. ضمناً در این ملاقات خانم کریم‎بیگی گفته‎اند که مبلغ قرار وثیقه‎شان از دویست میلیون به هشتصد میلیون افزایش یافته است  ولی حتی برای چنین مبلغی نیز وثیقه ای که معرفی و ارزیابی شده است کفاف میدهد و مشخص نیست چرا بازداشت ادامه دارد؟!!

* این در حالی است که نه در بازه زمانی روز بازداشت تا فردای آن روز مدارک و ادله خاصی کشف شده است که اتهام جدید یکروزه اضافه شود و نه در این مدت هیچ ادله و شواهد جدیدی که بتواند این افزایش وثیقه را توجیه نماید ارائه نشده است. متاسفانه بازپرس  پرونده نه به خانواده و نه به وکیل پرونده اجازه ملاقات نمی‎دهد تا بتوانیم در جریان مراحل قضایی پرونده ایشان قرار بگیریم.