ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.06.2022, 7:33
شمار قربانیان زلزله افغانستان به ۱۵۰۰ نفر رسید

رادیو فردا: گزارش‌ها از افغانستان حاکی از افزایش شمار قربانیان زمین‌لرزه روز چهارشنبه به دست‌کم ۱۵۰۰ نفر است.

به گفته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، شمار مجروحان زمین‌لرزه‌ای که بامداد چهارشنبه، یکم تیر بخش‌های وسیعی از جنوب شرق افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان را لرزاند به دو هزار نفر رسیده است.

وی همچنین افزود که دسترسی به مناطق زلزله‌زده، «بسیار دشوار است و به ابزارآلات ویژه نیاز دارد».

سخنگوی گروه طالبان همچنین با انتقاد از کشورهایی که وعده کمک به این کشور را داده بودند گفت که هیچ‌یک از وعده‌های آنها برای کمک به زلزله‌زدگان «تا کنون اجرایی نشده است».

دفتر سازمان جهانی بهداشت در افغانستان روز چهارشنبه در حساب توییتری خود اعلام کرده بود که محموله‌ای حدودا ده تُنی از کمک‌های پزشکی و اورژانس در راه مناطق زلزله‌زده در این کشور است.

پس از زمین‌لرزه روز چهارشنبه، ملا هبت‌الله، رهبر طالبان، در پیامی از جامعه جهانی و سازمان‌های بشردوستانه خواست که به مردم این کشور کمک کنند.

یک مقام سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده احتمالا حدود دو هزار خانه بر اثر این زمین‌لرزه در افغانستان ویران شده است.

رامز الاکبروف، هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد، از طریق تماس ویدئویی به خبرنگاران در خارج از افغانستان گفت: «احتمالا تعداد افرادی که هنوز روشن نیست مرده یا زنده‌اند، بسیار زیاد باشد.»

به گفته وی، شمار اعضای هر خانواده در افغانستان به طور میانگین هشت نفر است و برخی اوقات چند خانواده در یک خانه زندگی می‌کنند.

بنابراین تخریب دو هزار خانه، می‌تواند به صورت چشمگیری شمار قربانیان را افزایش دهد.

عکس‌ها نشان می‌دهد که تعداد نامعلومی از مردم زیر آوار و در مناطق دورافتاده گیر کرده‌اند. کارکنان بهداشتی و امدادی گفتند که عملیات امداد و نجات به دلیل شرایط دشوار از جمله باران، رانش زمین و دسترسی دشوار به بسیاری از روستاهای کوهستانی پیچیده شده است.

اما، آن‌ طور که آقای الاکبروف گزارش کرده، سازمان ملل متحد تجهیزات لازم برای بیرون آوردن افراد از زیر آوار را در اختیار ندارد و در حال حاضر گروه طالبان این اقدام را انجام می‌دهد که محدودیت‌هایی دارد.

روز گذشته، پاپ فرانسیس نیز از کشورهای جهان خواست به افغانستان کمک کنند تا این کشور با اثرات زلزله ویرانگر مقابله کند.

بیشترین آسیب این زمین‌لرزه در ولایت‌های پکتیکا و خوست افغانستان روی داده و، به نوشته خبرگزاری رویترز، از سال ۲۰۰۲ تاکنون این مرگبارترین زلزله‌ای است که در افغانستان رخ داده است.

طبق اعلام مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، کانون این زلزله در ۴۴ کیلومتری شهر «خوست» در جنوب شرق افغانستان و در عمق ۵۱ کیلومتری از سطح زمین بوده است.

ساکنان مناطق تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری مرکز زلزله نیز تکان‌های آن را احساس کرده‌اند.