ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.06.2022, 12:00
زمین‌لرزه پر تلفات در افغانستان: دست‌کم ۱۰۰۰ کشته

خبرگزاری‌های دولتی افغانستان گزارش داده‌اند که زلزله‌ای شدید در ولایت پکتیکا و خوست دست‌کم ۱۰۰۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشته است. طالبان جلسه اضطراری کابینه را به منظور بررسی وضعیت و کمک‌رسانی برگزار کرده‌اند.

یک مقام محلی به بی‌بی‌سی گفت که احتمالا تعداد کشته‌شدگان بیش از آمار فعلی است. بنابر گزارش‌ خبرگزاری دولتی باختر، تا کنون ۱۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. گفته می‌شود شمار زیادی هنوز زیر آوار مانده‌اند.

منابع مستقل و غیر دولتی تا هنوز در مورد ابعاد آسیب ناشی از زلزله تا هنوز چیزی نگفته‌اند.

این زلزله در ساعات اولیه روز چهارشنبه اول سرطان، زمانی رخ داد که بسیاری از مردم در خواب بودند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، حاکی از رانش زمین و تخریب گسترده ساختمان‌هاست.

امدادگران در تلاش برای مداوای مجروحان هستند و در مناطق دورافتاده، بالگردهای وزارت دفاع طالبان قربانیان را به بیمارستان منتقل می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان در تویتی نوشته است که جلسه کابینه به رهبری محد حسن اخند، نخست وزیر حکومت سرپرست طالبان، به منظور بررسی وضعیت و کمک به مردم آسیب دیده برگزار شده است.

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی صلح افغانستان، زلزله پکتیکا را حادثه المناک خوانده و از نهادهای ملی و بین‌المللی خواستار کمک شده است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا بزرگی این زمین‌لرزه را ۶.۱ ارزیابی کرده است. این زمین‌لرزه در حدود ۴۴ کیلومتری شهر خوست در جنوب شرقی این کشور به وقوع پیوست.

بلال کریمی سخنگوی طالبان در توییتی نوشت «متاسفانه شب گذشته زلزله شدیدی در چهار ولسوالی ولایت پکتیکا رخ داد که در نتیجه آن صدها تن از هموطنان ما کشته و زخمی شدند و ده‌ها خانه ویران شد».او اعلام کرد «ما از همه آژانس‌های امدادی می‌خواهیم فورا تیم‌هایی را برای جلوگیری از وقوع فاجعه بیشتر به منطقه اعزام کنند.»

بنابر اعلام سازمان زمین‌شناسی آمریکا، زلزله در ساعات اولیه روز چهارشنبه (۰۱:۳۰ به وقت محلی، ۲۱ به وقت گرینویچ) رخ داد، زمانی که بسیاری از باشندگان در خواب بودند.

مرکز زلزله‌شناسی اروپا- مدیترانه در حساب توئیتری خود نوشته به جز دیگر شهرهای افغانستان همچون کابل، این زلزله در پاکستان و هند و در منطقه‌ای به بزرگی ۵۰۰ کیلومتر حس شد.

افغانستان در منطقه‌ای لرزه‌خیز و بر روی چندین گسل قرار دارد.

بنابر گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در ۱۰ سال گذشته بیش از هفت هزار نفر در زمین لرزه در این کشور جانشان را از دست دادند. به طور متوسط ​​هم سالانه ۵۶۰ نفر بر اثر زلزله جان کشته می‌شوند.