ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.06.2022, 20:11
اعدام موسی‌لو، نمادی از بی‌قانونی و سرکوب در ایران

اعدام مخفیانه فیروز موسی‌لو، زندانی سیاسی کرد، نمادی از بی‌قانونی و سرکوب در ایران

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱: صبح روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، حکم اعدام فیروز موسی‌لو، زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه که در یک دادگاه چند دقیقه‌ای به اعدام محکوم شده بود، به اجرا درآمد. این حکم به‌صورت مخفیانه و بدون اطلاع بستگان و یا وکیل این زندانی سیاسی اجرا شد و جسد او به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

سازمان حقوق بشر ایران، اعدام فراقضایی فیروز موسی‌لو را شدیدا محکوم کرده و رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای را مسئول اول این جنایت خواند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان گفت: «اعدام مخفیانه فیروز موسی‌لو حتی براساس قوانین جمهوری اسلامی نیز غیر قانونی است. موارد موجود در این پرونده از اعتراف زیر شکنجه و دادگاه چند دقیقه‌ای گرفته تا اعدام مخفیانه و عدم تحویل جسد به قصد آزار خانواده، همگی نمادهایی از بی‌قانونی و بی‌رحمی حاکم بر جمهوری اسلامی هستند و به‌خوبی نشان می‌دهند که قوه قضاییه جمهوری اسلامی صرفا یک نهاد سرکوب است که سعی می‌کند بر جنایات حکومت جامه قانونی بپوشاند».

صبح روز دوشنبه، ۳۰ خرداد ماه، حکم اعدام فیروز موسی‌لو، زندانی سیاسی کرد، در زندان مرکزی ارومیه (دریا) به اجرا درآمد. این زندانی سیاسی، اهل روستای قطور از توابع شهرستان خوی بود و با اتهام «محاربه» (جنگ با خدا) از طریق عضویت در «حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)» به اعدام محکوم شده بود.

این حکم بر خلاف آیین نامه نحوه اجرای احکام قصاص‌، رجم‌، قتل‌، صلب‌، اعدام و شلاق، به‌صورت مخفیانه و بدون اطلاع بستگان و یا وکیل مدافع وی اجرا شده است. همچنین جسد فیروز موسی‌لو به خانواده وی تحویل داده نشد و مخفیانه توسط نیروهای امنیتی به خاک سپرده شده است.

برادر فیروز موسی‌لو در خصوص اعدام وی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «خانواده پیش دادگاه ارومیه رفتند و گفتند جنازه را به ما بدهید. قاضی و نماینده دادستان گفتند ما اجازه نداریم جنازه را تحویل دهیم و خودمان جنازه را دفن کردیم. خانواده هیچ اطلاعی نداشتند که قرار است فیروز را اعدام کنند و حتی به وکیلش هم اطلاع نداده بودند».

وی در ادامه گفت: «او سه تا وکیل تعیینی داشت و دو میلیارد از ما پول گرفتند ولی فیروز گفته بود که در زمان محاکمه در دادگاه، وکلا هیچ دفاعی از او نکردند و در محاکمه‌ای که چند دقیقه‌ بیشتر نبود، به او حکم اعدام دادند. فیروز در زمان بازجویی و زیر شکنجه جسمی به قتل دو مرزبان اعتراف کرده بود، چون چاره‌ای جز اعتراف نداشت. همچنین با فشار زیاد از او اعتراف تلویزیونی گرفتند. فیروز اصلا این دو‌نفر را نکشته بود و این قتل هیچ ارتباطی با او نداشته است».

فیروز موسی‌لو، تیر ماه ۱۳۹۸ پس از آنکه خود را به سپاه پاسداران معرفی کرد، بازداشت و به اداره اطلاعات سردشت منتقل شده بود. پس از مدتی، این زندانی سیاسی را از اطلاعات سردشت به اطلاعات ارومیه تحویل دادند و او مدت ۸ ماه را در بازداشتگاه اطلاعات سپاه و به گفته نزدیکانش، «زیر شکنجه» بوده است.

رسانه‌های دولتی در ایران، بدون اشاره به نام و مشخصات و جزییات پرونده و به نقل از رئیس دادگستری آذربایجان غربی از اعدام مردی خبر دادند که متهم به قتل دو نیروی مرزبان بود. به‌نظر می‌رسد این گزارش به اعدام فیروز موسی‌لو اشاره داشته است.

طی سه هفته گذشته، ۶۹ نفر در شهرهای مختلف ایران اعدام شدند. سازمان حقوق بشر ایران روز ۱۸ خرداد ماه نسبت به افزایش اعدام‌ها در ماه جاری هشدار داده بود.